Nie powinny to być wydatki finansujące „koncert życzeń" wnioskodawców, wśród których znaczna część zgłasza propozycje badawcze wyłącznie w celach komercyjnych;
-ponownym zreformowaniu systemu ochrony zdrowia poprzez eliminację wszelkich
ogniw pośredniczących w przekazywaniu środków publicznych na finansowanie świadczeń zdrowotnych; jest to łatwe do przeprowadzenia w ramach przebudowy budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz przy wykorzystaniu do
świadczeń zagranicznych (np. refundacji wydatków);
- pełnej prywatyzacji działalności w zakresie kultury i sztuki oraz sportu i turystyki, z zachowaniem finansowania budżetowego związanego z edukacją oraz ze wspomaganiem w formie stypendiów lub dotacji twórczości bądź wyczynu sportowego związanego z reprezentowaniem Polski na arenie międzynarodowej;
-odejściu od uprzywilejowanego finansowania szkół publicznych w kierunku zasady,
że z pomocy finansowej państwa może korzystać każda szkoła, która wypełnia zadania
oświatowe i edukacyjne państwa; wynagrodzenia podstawowe pracowników szkół powinny
172 CEZARY KOSIKOWSKI
być finansowane ze środków budżetowych, natomiast wynagrodzenia dodatkowe ze
środków danej szkoły, przy czym wynagrodzenia profesorów tytularnych powinny być
dwukrotnie wyższe od wynagrodzeń profesorów uczelnianych (bez tytułu naukowego
profesora);
- zatrzymaniu procesów prywatyzacyjnych i zorganizowaniu na bazie mienia państwowego i komunalnego działalności gospodarczej.państwa i jednostek samorządu terytorialnego w celu likwidacji bezrobocia oraz realizacji zadań państwa (np. remonty i budowa dróg publicznych oraz autostrad, komunalne budownictwo mieszkaniowe, poprawa
w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego, inwestycje w zakresie regulacji rzek,
budowy mostów, zagospodarowania nieużytków, ochrony lasów, zbiorowego transportu
osób itd.). Musimy wreszcie zrozumieć, że nie wszyscy marzą o tym, aby zostać przedsiębiorcami, ponieważ nie mają ku temu żadnych warunków ani predyspozycji. Dla takich bezrobotnych trzeba zorganizować pracę zamiast wypłacać demoralizujące zasiłki;
- zakończeniu procesów restrukturyzacji niektórych działów gospodarki narodowej poprzez wyraźne określenie ich losów w bliższej i dalszej perspektywie czasu oraz pomocy finansowej państwa;
- przyjęciu nowej organizacji (w tym zatrudnienia i wydatków) w zakresie obronności
państwa, bezpieczeństwa wewnętrznego, straży granicznej i administracji celnej, ponieważ taka konieczność wynika z faktu członkostwa Polski w NATO i w Unii Europejskiej. Nie trzeba też mieć specjalnej wyobraźni, w jaki sposób można poprawić wszelkie mankamenty funkcjonowania szeroko rozumianego wymiaru sprawiedliwo
ści, w tym zasady rekrutacji na aplikacje prawnicze oraz zasady organizacji i funkcjonowania sądów i prokuratury oraz wynagradzania sędziów i prokuratorów;
- reorganizacji systemu kontroli i nadzoru państwowego oraz koordynacji jego funkcjonowania w celu uniknięcia nadmiaru kontroli oraz wydatków z nią związanych, a także zapewnienia w większym niż dotychczas stopniu wykorzystania wyników
kontroli i nadzoru do weryfikacji programów, planów, prawa, organizacji itd. Państwo nie może bać się kontroli władzy publicznej i wysiłek kontrolny kierować jedynie wobec poddanych. Błędy popełniają bowiem nie tylko poddani, lecz także władza publiczna.
PRAWDA 0 PRAWIE, KTÓRE POWINNO WESPRZEĆ I ZAPEWNIĆ POLSCE
DŁUGOOKRESOWY WZROST GOSPODARCZY ORAZ DYNAMICZNY ROZWÓJ
GOSPODARCZY (POŻĄDANY I MOŻLIWY KATALOG PRZEMIAN
W PRAWIE POLSKIM)
1. Wbrew pozorom aktualny stan prawa polskiego oraz ocena poziomu jego legislacji
nie są zadawalające. Dość długo można było ten stan rzeczy usprawiedliwiać brakiem nowej konstytucji oraz potrzebami dokonywania radykalnych zmian ustrojowych, społecznych i gospodarczych. Od 17 X 1997 r. obowiązuje jednak nowa Konstytucja RP a od 1 V2004 r. Polska jest członkiem Unii Europejskiej. Okres transformacji ustrojowej mamy więc już poza sobą, podobnie jak i w znakomitej większości proces harmonizacji prawa krajowego do prawa wspólnotowego. Pozostajemy natomiast z licznymi, nierozwiązanymi problemami społecznymi i gospodarczymi, których nie zlikwiduje sam fakt integracji europejskiej. Ich rozwiązanie wymaga aktywności państwa. Można i trzeba
zrealizować ją nie tylko poprzez prawo. Jednak reforma systemu prawa obowiązującego
jest również konieczna.
POTRZEBA I MOŻLIWOŚCI WSPIERANIA... 173
2. Nawiązując do zadań państwa, o których była mowa wyżej, konieczne jest wprowadzenie nowych lub nowelizacja obowiązujących regulacji prawnych w następujących obszarach legislacyjnych:
- opracowanie i uchwalenie ustawy o długookresowym prognozowaniu i wieloletnim programowaniu i planowaniu makroekonomicznym;
- opracowanie i uchwalenie ustawy o systemie planowania finansowego;
- opracowanie i uchwalenie nowej ustawy o finansach publicznych, zawierającej zasady
przebudowy systemu budżetowego, zasady reformy państwowych i samorządowych
funduszy celowych, utworzenia budżetu ubezpieczeń społecznych;
- opracowanie i uchwalenie nowelizacji ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, a także ustawy - kodeks karny - w zakresie dotyczącym odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych;
- opracowanie i uchwalenie nowelizacji ustaw ustrojowych o samorządzie gminnym oraz
o zniesieniu powiatów i województw samorządowych;
- opracowanie i uchwalenie ustawy o reformie administracji publicznej i zatrudnienia w niej;
-opracowanie i uchwalenie ustawy o likwidacji państwowych instytutów badawczo-
rozwojowych i jednostek o podobnym charakterze;
- opracowania i uchwalenia nowelizacji ustaw o: finansowaniu badań naukowych, systemie oświaty, szkołach wyższych, wyższych szkołach zawodowych, działalności kulturalnej, kulturze fizycznej, obrony narodowej, Policji, Straży Granicznej, Służby Celnej, ustroju sądów powszechnych, Prokuraturze, komercjalizacji i prywatyzacji, a także
wszelkich tzw. ustaw restrukturyzacyjnych;
- opracowanie i uchwalenie ustawy o systemie kontroli i nadzoru państwowego w gospodarce.
3. Nie można, niestety, liczyć na to, że proponowane reformy zostaną opracowane