Swan sea Univers ity Com put er So ciety NET3.035 for Li nux 2.0
NET3: Unix do main soc kets 0.13 for Li nux NET3.035.
Swan sea Univers ity Com put er So ciety TCP/IP for NET3.034
IP Pro toc ols: IGMP, ICMP, UDP, TCP
Swan sea Univers ity Com put er So ciety IPX 0.34 for NET3.035
IPX Por tions Co pyr ight (c) 1995 Cal dera, Inc.
Se rial driver ver sion 4.13 with no se rial options enab led
tty00 at 0x03f8 (irq = 4) is a 16550A
tty01 at 0x02f8 (irq = 3) is a 16550A
CSLIP: code co pyr ight 1989 Re gents of the Univers ity of Ca lif ornia
PPP: Ver sion 2.2.0 (dy nam ic chan nel al loc ati on)
PPP Dy nam ic chan nel al loc ati on code co pyr ight 1995 Cal dera, Inc.
PPP line di sciplne re gis tered.
eth0: 3C509 at 0x300 tag 1, 10b aseT port, ad dress 00 a0 24 0e e4 e0, /
IRQ 10.
3c509.c:1.12 6/4/97 bec ker@cesdis.gsfc.nasa.gov
Li nux Ver sion 2.0.32 (root@perf) (gcc Ver sion 2.7.2.1)
#1 Tue Oct 21 15:30:44 EST 1997
.
.
34
Roz dzia³ 3: Kon fig uro wan ie sprzê tu sie ciow ego
Ten przyk³ad po ka zu je, ¿e j¹dro zo sta³o skom pi lo wa ne z w³¹czo nym pro to ko³em
TCP/IP i za wie ra ste row ni ki dla SLIP, CSLIP i PPP. Trze ci wiersz od ko ñca mó wi, ¿e
zo sta³a wy kry ta kar ta Et her net 3C509, która jest za in sta lo wa na ja ko in ter fejs et h0.
Gdy byœ mia³ kar tê in ne go ty pu, na przyk³ad D-Link poc ket ad ap tor, j¹dro wy pi -
sa³oby wiersz roz po czy naj¹cy siê od na zwy ta kie go urz¹dze nia – dl0 w przy pad ku
D-Link, a na stêp nie po ka za³oby typ wy kry tej kar ty. Gdy byœ mia³ za in sta lo wan¹ kar -
tê sie ciow¹, ale nie wi dzia³byœ ¿ad ne go po dob ne go ko mu ni ka tu, ozna cza to, ¿e
j¹dro nie jest w sta nie jej po praw nie wy kryæ. Sy tu acja ta zo sta nie om ówi ona w dal -
szym pod roz dzia le Au to ma tycz ne wy kry wa nie kart Et her net.
Kon fi gurowanie j¹dra
Do wie lu dys try bu cji Linuk sa s¹ do³¹cza ne dys kiet ki star to we, które dzia³aj¹ z wiê k -
szo œci¹ sprzê tu PC. Do star czo ne j¹dro jest znacz nie zmo du la ry zo wa ne i za wie ra
pra wie wszel kie mo ¿li we ste row ni ki. Ta kie roz wi¹za nie wy gl¹da œwiet nie na dys -
kiet ce star to wej, ale ra czej nie przy da siê zwyk³emu u¿yt kow ni ko wi. Nie ma sen su
zaj mo waæ miej sca na dys ku ste row ni ka mi, któ rych nie bê dziesz u¿y wa³. Dla te go
naj le piej przy go to waæ w³asne j¹dro i umie œciæ w nim tyl ko te ste row ni ki, któ rych
rze czy wiœ cie po trze bu jesz – w ten sposób za osz czê dzisz nie co miej sca na dys ku
i zmniej szysz czas po trzeb ny na skom pi lo wa nie no we go j¹dra.
W ka ¿dym ra zie je ¿eli pra cu jesz z Linuk sem, po wi nie neœ umieæ two rzyæ j¹dro.
Uznaj to za po twier dze nie te go, ¿e dar mo we opro gra mo wa nie jest œwiet ne – masz
kod Ÿród³owy. Nie my œl: „Mu szê skom pi lo waæ j¹dro”, ale ra czej: „ Mo gê skom pi lo -
waæ j¹dro”. Pod sta wy kom pi la cji j¹dra Linuk sa zo sta³y wy ja œnio ne w ksi¹¿ce Mat ta
Wels ha Run ning Li nux (wyd. pol.: Li nux, Wy daw nic two RM, War sza wa 2000). Dla te -
go w tym pod roz dzia le omó wimy je dy nie opcje kon fi gu ra cyj ne do tycz¹ce sie ci.
Na praw dê wa ¿n¹ rzecz¹, któr¹ war to tu taj przy po mieæ, jest sche mat nu me ra cji
j¹dra. J¹dra Linuk sa s¹ nu me ro wa ne w for ma cie: 2.2.14. Pierw sza cy fra ozna cza
g³ówny nu mer wer sji. Zmie nia siê ona wte dy, gdy na stê puj¹ po wa ¿ne, znacz¹ce
prze kszta³ce nia w ar chi tek tu rze j¹dra. Na przyk³ad wer sjê j¹dra prze nu me ro wa no
z 1. na 2., gdy zo sta³o do da ne wspar cie dla ma szyn opar tych na nie in te low skich
pro ce so rach. Dru ga licz ba to dru go rzêd ny nu mer wer sji. Pod wie lo ma wzglê da mi
wa ¿niej sza jest w³aœnie ona.
Spo³ecz noœæ twó rców Linuk sa przy jê³a za sadê, ¿e pa rzys te dru gor zêdne nu mery wer sji
oznac zaj¹ j¹dra pro dukc yjne lub sta bil ne, a nie par zyste nu mery wer sji oznac zaj¹ j¹dra roz -
woj owe lub nie stab line. Na ma szyn ie, kt óra jest dla cie bie wa ¿na, po win ieneœ u¿yw aæ
j¹der sta biln ych, gdy¿ s¹ one le piej prze tes towa ne. Po j¹dra roz woj owe war to siê gn¹æ
wte dy, gdy lu bisz eks per yme ntow aæ z naj nows zymi funk cjami Linuk sa, ale mu sisz li -
czyæ siê z tym, ¿e mog¹ po jaw iæ siê jesz cze nie zna ne i nie po praw ione b³êdy. Trze cia
licz ba to po pro stu ko lejne wer sje wer sji oznac zonej nu mer em dru go rzêd nym*.
* Po win no siê u¿y waæ j¹der roz wo jo wych i zg³aszaæ b³êdy, je ¿eli siê je znaj dzie. Ta kie eks p e ry men to wa -
nie jest bar dzo po uczaj¹ce, zw³asz cza je ¿eli masz kom pu ter, któ re go mo¿esz u¿y waæ tyl ko do tes tów.
Pro ce du ra zg³asza nia b³êdów jest szcz egó³owo poda na w pli ku /usr/src/li nux/REPORTING-BUGS w ko -
dzie Ÿród ³o wym j¹dra Linuk sa.
Kon fi gurowanie j¹dra
35
Gdy wy dasz po le ce nie ma ke me nu con fig, po ja wi siê tek sto we me nu z list¹ py tañ do -
tycz¹cych kon fi gu ra cji. Bêd¹ to py ta nia ty pu: czy chcesz emu la cji ko pro ce so ra
w j¹drze. Jedno z tych py tañ do ty czy obs³ugi sie ci TCP/IP. Mu sisz na nie od po wie -
dzieæ y, aby j¹dro by³o w sta nie obs³u¿yæ sieæ.
Opcje j¹dra w Linuksie 2.0 i now szych
Po usta le niu ogól ny ch opcji kon fi gu ra cyj nych na stê puj¹ py ta nia o to, czy chcesz za -
pew niæ obs³ugê ró¿nych funk cji, ta kich jak ste row ni ki SC SI czy kar ty dŸ wiê ko we.
Mo nit bê dzie po ka zy wa³ do stêp ne opcje. Mo¿esz na ci sn¹æ ?, aby za po znaæ siê z opi -
sem da nej opcji. Zaw sze masz do wy bo ru „tak” (y), aby sta tycz nie do³¹czyæ ele ment
do j¹dra, lub „nie” (n), aby usun¹æ go ca³ko wi cie z j¹dra. Spo tkasz ta k¿e opcjê mo -