Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.


Polecenie Drag/Rotate, znajdujące się w menu kontekstowym okienka próbki, umożliwia obracanie próbki poprzez przeciąganie (rysunek 13.6).

6

Rysunek 13.4. Z menu kontekstowego okienka próbki wybierz pozycję 6 x 4 Sample Window Rysunek 13.5. Widok w palecie próbek odświeży się, ukazując dwadzieścia cztery okienka Rysunek 13.6. Obracanie próbki materiału poprzez przeciąganie myszą w okienku próbki 7
Okno Material/Map Browser umożliwia wyszukiwanie materiałów zgromadzonych w bibliotekach materiałów, edytorze materiałów oraz w bieżącej scenie. Okno to służy także do ładowania materiałów oraz wybierania nowych typów materiałów.
Aby wyszukać materiał:
1. Otwórz
scenę, w której znajdują się jakieś mapy i materiały, na przykład Earth.max.
2. Otwórz
okno
Material Editor.
3. Kliknij
ikonę Get Material .
Na ekranie wyświetli się okno Material/Map Browser.
Nazwy materiałów oznakowane są symbolem niebieskiej kuli. Nazwy map natomiast oznakowane są symbolem zielonego trapezu (rysunek 13.7).
4. Wyłącz funkcję Maps znajdującą się w sekcji Show, aby ukryć wszystkie mapy.
5. Wybierz tryb wyświetlania poprzez wciśnięcie jednej z ikon znajdujących się w górnej części okna:
View List + Icons
View Small Icons
View Large Icons (tryb ten ma bardzo wolne odświeżanie).
6. W
sekcji
Browse From wybierz źródło, które chcesz przeglądać.
Podczas wybierania kolejnych opcji materiały znajdujące się w poszczególnych lokalizacjach będą wyświetlane w oknie przeglądarki.
7. Przewiń listę i zaznacz nazwę interesującego cię materiału.
W lewym górnym rogu okna pojawi się podgląd materiału (rysunek 13.8).

8

Rysunek 13.7. Okno Material/Map Browser wyświetla wszystkie dostępne mapy i materiały 9

Rysunek 13.8. Kliknij materiał, aby wyświetlić go w okienku podglądu

10
Aby móc dostosować właściwości materiału, musisz najpierw załadować go do edytora materiałów.
Aby załadować materiał:
1. Otwórz
okno
Material Editor.
2. Kliknij
ikonę Get Material .
Na ekranie wyświetli się okno Material/Map Browser.
3. Przeszukaj biblioteki materiałów w poszukiwaniu właściwego materiału.
4. Przemieść interesujący cię materiał z okna Material/Map Browser do okienka próbki w oknie Material Editor (rysunek 13.9).
Materiał zostanie załadowany do edytora materiałów (rysunek 13.10).
5. Zamknij
okno
Material/Map Browser.
Wskazówka
Innym sposobem załadowania materiału do okienka próbki jest dwukrotne kliknięcie jego nazwy lub ikony.

Rysunek 13.9. Przemieść materiał z listy lub z okienka podglądu

11

Rysunek 13.10. Materiał zostanie skopiowany do okienka próbki

12
Okno Material/Map Navigator umożliwia wyświetlenie drzewa struktury materiału, ukazując jego budowę oraz ułatwiając dostęp do ustawień na wszystkich poziomach struktury materiału.
Aby przemieścić się w obrębie drzewa struktury materiału:
1. Załaduj materiał do okienka próbki.
2. Kliknij
ikonę Material/Map Navigator .
Na ekranie wyświetli się okno Material/Map Navigator. W oknie tym widoczna będzie struktura materiału, przedstawiona w formie drzewa hierarchii (rysunek 13.11).
3. Aby
wyświetlić strukturę materiału w postaci graficznej, wybierz odpowiedni tryb wyświetlania, klikając jedną z ikon znajdujących się w górnej części okna.
4. Zaznacz
gałąź drzewa struktury materiału (rysunek 13.12).
Edytor materiałów automatycznie przełączy się do poziomu materiału odpowiadającego wybranej gałęzi drzewa struktury (rysunek 13.13).
5. Poruszanie
się w drzewie struktury materiału może odbywać się także w ramach okna
Material Editor.
Aby przemieścić się od bieżącego poziomu w górę struktury pomiędzy najważniejszymi rozgałęzieniami drzewa, wybierz odpowiednią pozycję ze znajdującego się pod paletą próbek menu rozwijalnego.
Aby przemieścić się o jedną gałąź w górę struktury drzewa, kliknij ikonę Go to Parent .
Aby przemieścić się pomiędzy sąsiednimi gałęziami „wyrastającymi z tego samego pnia”, kliknij ikonę Go Forward to Sibling .
Wskazówka
Czerwony trapez znajdujący się obok nazwy mapy informuje, że mapa znajdująca się na danym poziomie struktury materiału ma włączone wyświetlanie w oknach widokowych.


13
Rysunek 13.11. Okno Material/Map Navigator wyświetla materiały w formie drzewa hierarchii Rysunek 13.12. Zaznacz gałąź drzewa struktury materiału, aby zmienić poziom edycji w edytorze materiałów

Rysunek 13.13. Edytor materiałów automatycznie przełączy się do poziomu odpowiadającego wybranej gałęzi drzewa struktury

14
Nadawanie nazw materiałom pozwala wyróżnić materiały jako zamkniętą całość, która może być selekcjonowana i poddawana modyfikacjom.
Aby zmienić nazwę materiału:
1. Uaktywnij okienko próbki materiału.
Bieżąca nazwa materiału zostanie wyświetlona na pasku tytułowym okna Material Editor oraz w polu menu rozwijalnego, znajdującego się pod paletą próbek (rysunek 13.14).
2. Podświetl nazwę materiału, która jest wyświetlana w menu rozwijanym. Następnie wprowadź
nową nazwę (rysunek 13.15).
Nazwa materiału zostanie zmieniona.
3. Wykorzystując okno Material/Map Nawigator, przejdź do gałęzi drzewa struktury, której nazwa wymaga zmiany.
4. W polu menu rozwijalnego wpisz nową nazwę.