X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

transporcie powietrznym.
Dalsze konwencje zosta�y zawarte w latach 1948-71:
Genewska Konwencja Lotnicza 1948, o mi�dzynar. uznaniu praw na statku powietrznym, podp. 19 VI 1948, Rzymska Konwencja z 1933 zosta�a zast�piona 1952 nowa Konwencja dot. szk�d
wyrz�dzonych na powierzchni 7icmi osobom trzecim przez ohce stniki powietrzne. Na Konferencji w Hadze 1955 przyj�to Haski Protok� 1955 oraz zalecono o-pracowanie problemu
czarterowania najmu i eksploatacji statk�w powietrznych, co zosta�o zrealizowane przez Guadala-jarsk� Konwencje Lotnicz� 1961; a tak�e zbadanie mo�liwos-
Prawo mi�dzynar. morskie 2888
d unifikacji mi�dzynar. prywatnego prawa lotn. i regulowania ' fldnoSnych spor�w mi�dzynar. Na Konferencji w Tokio, 14 X : 1963, przyj�ta zosta�a konwencja o przest�pstwach i niekt�rych
innych czynach dokonanych na pok�adach statk�w powietrznych, kt�ra w zwi�zku z naros�ym w dekadzie 1961-70 problemem -*� piractwa powietrznego, okaza�a si� nie-wystarczaj�ca i zosta�a
zast�piona Hask� Konwencj� o zwal-oaniu bezprawnego zaw�adni�cia statkami powietrznymi z 16X11 1970. Pierwszym aktem nowej dekady jest Owatemal-(ki Protok� Lotniczy z 8 III 1971 w
sprawie dalszej rewizji i Warszawskiej Konwencji 1929 i Haskiego Protoko�u 1955. Poza tym w latach 1956-71 zawarto wiele regionalnych u-k�ad�w lotn., zwi�zanych z procesami
integracyjnymi, pocz�wszy od uk�adu paryskiego z 30 IV 1956 dot. nieregularnych przewoz�w lotn. w ramach EWG.
Z pojawieniem si� pierwszego Sputnika, 4X1957, obok m.p.l. powstaje �>� prawo kosmiczne mi�dzynarodowe.
Niekt�re czasopisma po�wi�cone prawu lotn.: Revue Francaise de Drott Aerien. II Diritto Aereo, lournal ol Air Law and Commerce, Zeitschrift fllr Luftrech� und Weltraumrechtsfra-len.
Polska mi�dzy wojnami nale�a�a do Paryskiej i Warszawskiej Konwencji oraz Haskiej Sanitarnej 1933 i Rzymskiej 1933. Poza tym mia�a umowy
bilateralne lotn. z Austri� 1925, Bu�gari� 1931, Czechos�owacj� 1926, Dani� 1929, Finlandi� 1938, Francj� 1921 i 1930, Grecj� 1931 i 1936,
Holandi� 1925, �otw� 1938, Niemcami 1929 i 1937, Rumuni� 1930 i 1931, Szwecj� 1925, W�grami 1931 i W. Brytani� 1924. Po II wojnie �wiat.
Polska uczestniczy w Chicagoskiej Konwencji 1944, w Haskim Protokole 1955, w Gua-dalajarskiej Konwencji 1961 oraz Haskiej Konwencji
1971.
Konwencja Chicagoska o mi�dzynar. lotnictwie cyw. 1944:
Dz.U. 1950, p�z. 212, 214. Poprawki Montrcalskie 1954 i 1961: Dz.U. 1963, p�z. 137, 138; Poprawki Montrealskie 1947; Dt.U. 1969, p�z. 210, 211. Uk�ad chicagoski o tranzycie mi�dzynar.
s�u�b powietrznych 1944; Dt.U. 1959. p�z. 213*214. Konwencja Warszawska 1929: Dz.U. 1932. p�z. 49, 50 oraz Dt.U. 1934, p�z. 737. Konwencja Guadalajarska 1961.: Dz.U. 1965, p�z. 167,
168. Konwencja Rzymska dot. uj�cia zabezpieczaj�cego statk�w powietrznych 1933: Dt.U. 1937, p�z. 254, 540, 541. Haska zmiana 1955: Dt.U. 1963, p�z. 189, 190).
Poza tym Polska posiada bilateralne umowy lotn. z kilkudziesi�cioma pa�stwami. Rozwojem prawa lotn. w Polsce zajmowa� si� przed wojn�, za�.
1937, Inst. Prawa Lotniczego i Zagadnie� Gospodarczych Lotnictwa, kt�rego funkcje przej�� Zak�ad Prawa Lotniczego Uniwersytetu Warszaw-
skiego. Polskie ustawodawstwo lotn. mi�dzywojenne i powojenne zosta�o skodyfikowane Ustaw� o Prawie Lotniczym z 31X1962, kt�ra w art. 15
stwierdza, i� �przepisy prawa lotniczego nie naruszaj� um�w mi�dzynar. obowi�zuj�cych Polsk� w zakresie, lotnictwa cywilnego".
L. BABI�SKI Drogi i kierunki wsp�czesnego prawa lotnicze-SO, Warszawa 1930; ll-e Conference Int. de Droit Prlve Aerien 1929, Varsovie 1930; J. W. GARBER Int. Regulatlon ol Air Warfare,
w: Air Law Revlew No. 3, 1932; A. AMBRO-SINI Corso de Diritto Aeronautico, t. 2, Roma 1933; T. KA-LEWSKI Prawo lotnicze w zarysie, cz. I Mi�dzynar. prawo lotnicze. Lw�w 1935; J. KROELL
Droit int. aerien, Vol. n Paris 1936; D. GOEDHUIS Air law In the Makina, Hague 1938;
M. LEMOINE Trolle de Droit Aerien, Paris 1947: P. CHAU-VEAU Droil Aerien, Paris 1951; N. SHAWCROSS-BEAUMONT On Air l.aw, London 1952; M. DE GOFF Manuel de Droit Aerien (Droit
Pubtic), Paris 1954; ICAO Conference Im. de Droil Prive Aerien, La Haye, Seplembre 1955, ICAO Doc. 7686 � LC 140. 1956; A. MEYER Inl. Liiltfnhnabkommen, Bd. 3, Berlin 1953-1957; E.
PEPIN L'enseif!nemenl du drolt aerien dnns le Monde, Montreal 1958; H. A. WASSENBERGH Posl-War Inl. Civil Aviatlon Poticy and the Law at the Air, Hague 1962; C. BEREZOWSKI Prawo
mi�dzynar. lotnicze. Warszawa 1964; N. MATEOSCO MATTE Denx Frontiers lnvi-sible: De la Mer Territorial a, 1'Air �Territorial". Paris 1965;
H. A. WASSENBERGH Aspects of air law and dvii air policy in the sevenlies. Amsterdam 1970. 8. 179; M. �fLICZ Mi�dzynar. obr�t lotniczy. Zagadnienia ekonomiczno-prawne. Warszawa 1972,
s. 311; W. P. HEERE Int. Bibtiosraphy of Air Law 1900-1971. Leyden 1972, .8. 595.
� 2888 PRAWO MI�DZYNARODOWE MORSKIE
(ang. International Law of the Sea, franc. Droit international maritime, hiszp. Derecho maritimo internacional, ro�. Mie�dunarodnoje morskoje
prawo), przedmiot kodyfikacji prywatnych w XIX i XX w.. Konferencji Haskich 1899 i 1907, LN oraz KPM ONZ. Pierwsz� Konwencj�
mi�dzynar. by�a Deklaracja Paryska, 1856, zakazuj�ca -�� piractwa morskiego i ustalaj�ca zasady prowadzenia �skutecznej blokady" oraz zaboru
w�asno�ci prywatnej. Pierwsze prace kodyfikacyjne podj�y dwa prywatne stowarzyszenia nauk.: Inst. Prawa Mi�dzynar., Institut de Droit Int.,
IDI, w Pary�u i Mi�dzynar. St�w. Prawa, Int. Law Assoc., ILA:
1879 IDI na sesji w Brukseli o ochronie kabli podmorskich. 1883 ILA na sesji w Mediolanie o zderzeniu na morzu.
1894 IDI na sesji w Pary�u o stanie prawnym morza terytorialnego.
1895 ILA na sesji w Brukseli ditto w IDI w 1894.
1896 IDI na sesji w Wenecji o przynale�no�ci pa�stw, statk�w. 1898 IDI na sesji w Hadze o sytuacji prawnej 8tatk�w i ich
za��g w obcych portach. 1924 ILA na sesji w Sztokholmie o zasadach jurysdykcji na
morzu terytorialnym, na morzu otwartym, w cie�ninach
i kana�ach.
1926 ILA na sesji w Wiedniu o sytuacji prawnej statk�w w portach.
1927 IDI na sesji w Lozannie o stanie prawnym morza terytorialnego.
1928 IDI na sesji w Sztokholmie, ditto co w 1898 i w 1927.
1934 IDI na sesji w Pary�u utworzenie Mi�dzynar. Biura d/s W�d, Office Int. des Eaux.
1937 IDI na sesji w Luksemburgu o ochronie biol. zasob�w morza.
1954 ILA na sesji w Edynburgu o stanie prawnym dna ocean�w i podziemia morskiego.
1957 IDI na sesji w Amsterdamie o r�nicach mi�dzy stanem prawnym morza terytorialnego i w�d wewn�trznych.
Poza tym regionalne prace kodyfikacyjne prowadzi�y Konferencje Mi�dzynar. Amer. Pod egid� LN zosta�a uchwalona Deklaracja Barcelo�ska

Podstrony

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.