Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

w języku rosyjskim te same litery odpowiadają innym gtoskom niż w języku polskim p =
r,
n = p) 
16. Jakie są charakterystyczne objawy zaburzeń funkcji słuchowych?
W wieku przedszkolnym dzieci te z powodu słabej percepcji i pamięci słuchowej z trudem uczą się wierszyków, ich treść odtwarzają własnymi słowami ("biatym wierszem'), nie umieją zaśpiewać żadnej piosenki. Nie radzą sobie z zabawami wymagającymi wydzielania gtosek z wyrazu, nawet gtoski w nagtosie, tzn. pierwszej gloski w
wyrazie (np. jedzie pociąg naładowany towarami na literę 'k'). Mają trudności z syntetyzowaniem głosek ('odgadnij co powiedział robot: w-y-r-u-sz-a-j-m-y') i różnicowaniem gfosek zbliżonych fonetycznie ("czy te dwa wyrazy są takie same, czy inne: nosze-noże, Kal'rfornia-Ka-I'rformia lub dwa wyrazy bezsensowne kjam-kjan).
W pierwszej klasie: 1 ) mają bardzo duże trudności z odczytywa-niem nawet trzyliterowych wyrazów i zapisywaniem ich. Zdarza się, gdy mają dobrą pamięć, że z końcem klasy pierwszej 'czytają'
elementarz 'z głowy", reprodukując z pamięci teksty skojarzone z obrazkiem.
Nauczyciel może nie zorientować się, że dziecko nie czyta najpro-stszych wyrazów; 2) przepisują tekst ze wzoru bez trudu, natomiast mają ogromne trudności z pisaniem ze słuchu (dyktanda); 3) podczas pisania popehiają typowe blędy, które wskazują na trudności z dokonywaniem analizy i syntezy głoskowej (fonemowej) i sylabowej wyrazów oraz różnicowaniem gtosek między sobą. W wiązku z tym: a) opuszczają, dodają, podwajają i przestawiają w wyrazach I'ttery i sylaby, b) łączą wyrazy lub wyraz rozdzielają na dwa człony, c) nie umieją przenosić wyrazów, d) mylą litery odpowiadające gtoskom zbliżonym fonetycznie (np.różniące się tylko jedną cechą dystynktyw-ną - dźwięcznością w f,p-b,d-t, k-g), nie potrafią pisać prawidtowo zmiękczeń, mylą i j. 4) dzieci te we wczesnym dzieciństwie zwykle 70 1 71
przejawiają opóźnienie w rozwoju mowy.
W wieku przedszkolnym i szkolnym często mają wadę wymowy , co odzwierciedla się w ich piśmie (piszą fonetycznie, tak jak mówią, np.
safa); 5) Istnieje też grupa dzieci, która pomimo braku wad wymowy ma znaczne trudności z wypowiadaniem dłużsrych i bardziej złożonych wyrazów, np.przekręcają wjrrazy (kordła zamiast kołdra, helitop-ter-helikopter). Trudności te mogą się utrzymywać jeszcze w wieku szkolnym. 6) Innym rodzajem problemów wspólistniejących z zaburzeniami percepcji słuchowej i pamięci słuchowej są zaburzenia językowe, które polegają na trudnościach z zapamiętywaniem nazw i przypominaniem ich sobie, zwłaszcza gdy są one uszeregowane w "serie"
takie, jak nazwy dni tygodnia, nazwy miesięcy, pór roku. Mylą nazwy podobne fonetycznie , tecz różne znaczeniowo (np. pryszcze i prysznice), mylą nazwy oznaczające różne kierunki (np. nad-pod), 48
przedrostki w wyrazach (np. zmodliłam się - pomodliłam, prrekąpałam się - wykąpałam ); 7) trudności z pamięcią słuchową uniemożliwiają im szybkie uczenie się.
Dzieci te niewiele uczą się ze słuchu na lekcji. 8) Mają trudności z zapamiętaniem tabticzki mnożenia, dat, chronologii, dlatego też ich szkolne niepowodzenia rozszerzają się w wyżsrych klasach na inne przedmioty, jak: a) matematykę, b) historię, c) biologię, d) podczas
lekcji muzyki dzieci te mogą mieć trudności z odtwarzaniem rytmu, dlatego też nie (ubią tańczyć, e) mają bardzo duże trudności z nauką języków obcych, zarówno z zapamiętaniem słówek, struktur gramaty-cznych, jak i poprawną pisownią.
Zaburzenia percepcji i pamięci słuchowej szczególnie niekorzystnie odbijają się na postępach w nauce szkolnej.
Wymagają od ucznia wiele dodatkowej pracy w domu, przynosząc niewspótmiernie małe efekty w stosunku do włożonego wysiłku.
17. Jakie są charakterystyczne objawy zaburzeń funkcji ruchowych?
W wieku przedszkolnym dzieci te spostrzegane są jako maEo sprawne ruchowo: 1) Poruszają się niezgrabnie, potykają i przewra-cają, słabo biegają, dlugo nie umieją nauczyć się jeździć na rowerze.
2) Mają trudności w zabawach ruchowych wymagających sprawności manualnych np. rzucanie i chwytanie piłki. 3) Mają trudności z samodzielnym wykonaniem różnych czynności samoobsługowych -
zapinaniem guzików, zawiązywaniem sznurowadła. 4) Nie lubią rysować, rysują brrydko. 5) Nie interesują się klockami 'Lego' ani innymi
zabawami manipulacyjnymi, konstrukcyjnymi.
W wieku szkolnym objawy te się utrrymują: 1) Dzieci nie są atrakcyjnymi partnerami zabaw ruchowych, mają wiele trudności i ptynących stąd przykrości podczas zajęć wychowania fizycznego, nie uprawiają sportów. 2) Nie interesują się majsterkowaniem. 3) Ich ubiór