Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

Jest to niewątpliwie tłum, który swoje konsumy posiada. Fakt, że się ciśnie i pcha, że stoi w kolejkach godzinami, dowodzi tego, że konsum zawodzi.
Są w Moskwie sklepy przezwane magazynami - muzeami. Obliczone są na cudzoziemców; za wysokie ceny sprzedaje się tam masło, wędliny, kawior, wino, ryby wędzone etc. Sklepy są zapchane tą samą chusteczkową publicznością. Widać, że za ostatnie grosze kupuje trochę masła, odrobinę wędliny. Wątpię, czy mogłoby to mieć miejsce, gdyby konsum obdzielał obficie.
Na rzece Wołdze, którą jechałem podczas powodzi wiosen­nej i gdzie wpatrywałem się w cerkwie na górach, w monastery pochowane w sadach, we wszystkie te widma i zjawy przeszło­ści, poznałem nauczycielkę z Samary, bolszewiczkę zajadłą, komsomołkę (członkinię związku młodzieży komunistycznej). Patrząc na jej koszulinę, która wyzierała z rozpięcia bluzki, za­pytałem:
- Co Pani robi, jeśli chce sobie kupić koszulę?
Odpowiedziała mi:
- A w styczniu nam dawali kartki. Ale wtedy nie miałam pieniędzy.
- A jak Pani kupuje, to kupuje Pani taką, jaka się Pani po­doba, czy taką, jaką dają.
- No oczywiście, taką, jaką dają.
Potem dodała:
- Czasem ciężko, strasznie ciężko, że niczego nie ma. Lecz jeśli się pomyśli, że naokoło tyle pracy, że powstaje socjalistycz­ne budownictwo.
Socjalisticzeskoje stroitielstwo - nieudolnie, lecz najliteralniej tłumaczę to przez socjalistyczne budownictwo - oto są wy­razy, które tam słychać na każdym kroku.
Do Niżniego Nowogrodu przyjechałem rano i okazało się, że mój okręt, który ma mnie wieźć po Wołdze, nie ma w ogóle bu­fetu na pokładzie. Można dostać tylko wodę gorącą do herbaty, resztę trzeba mieć swoje. Na czele małego oddziału wyruszyłem na miasto zdobyć sobie prowiant. Szukałem szklanki do herbaty. Zaszedłem do państwowego magazynu. Znów sklep kilkupiętro­wy. Oto co w nim zastałem: 4 szklane wazy do owoców, około 40 do 50 małych statuetek i od 500 do 1000 małych krzesełek dla jednorocznego dziecka, na kółkach. Więcej nic, literalnie, do­słownie nic, ani jednego przedmiotu.
W tym samym Niżnim Nowogrodzie, w sklepie z wiktuała­mi, zastałem dwie szynki surowe. Poza tym na półkach stało jakieś kilkadziesiąt jednotypowych pudełek. Bardzo żałuję, lecz się nie zapytałem, co było w tych pudełkach.
Raz jeszcze zaznaczam, że były to sklepy - olbrzymy, sklepy kilkupiętrowe.
W poszukiwaniach kupna szklanki zaprowadzono mnie do antykwariatu. Sprzedawano tam staroświeckie szafki mahonio­we, rzeźby marmurowe, obrazy, zbroje. Antykwariat był wy­pchany, znów głowa przy głowie, ścisk kompletny. Znowuż to samo. Chusteczkowa publiczność dobijała się o wyszczerbione filiżanki ze starego fajansu - aby w nich pić herbatę, kupowała staroświeckie sztućce z odrapaną porcelaną, aby mieć nóż i wi­delec.
Chociaż w towarzystwie dwóch ludzi znających miasto łazi­łem po Niżnim Nowogrodzie, od 10.00 do 4.00 nie udało mi się kupić szklanki. Natomiast jeden ze znajomych moich tragarzy sprzedał mi łyżeczkę do herbaty.
Co mi imponuje w Bolszewii, to pogarda do konsumenta!
Normalną rzeczą jest w Polsce, że na trybunę sejmową włazi przedstawiciel robotników i biada: „robotnik nie ma co jeść”, wyłazi delegat kmiotków i rozpacza: „chłop jest biedny”. W Ro­sji jest to nie do pomyślenia.
W Bolszewii jest nie do pomyślenia, aby ktoś na zebraniu Cika, czy gdzie indziej, skarżył się, że taka czy inna klasa spo­łeczna głoduje, nie ma co jeść, niedomaga - wrażenie takiego wystąpienia można porównać do wypadku, gdyby ktoś u nas po­prosił marszałka Świtalskiego o głos i powiedział z boleśnie wy­krzywioną miną: „Wysoki Sejmie, mnie strasznie brzuch boli”.
Oczywiście, że ból brzucha jest cierpieniem, jest nawet god­ny współczucia i litości. A jednak taki poseł, który by wybiegł na trybunę sejmową, aby się na taką dolegliwość poskarżyć, usły­szałby tylko śmiech.
Jest to bardzo dobry przykład. W ten sposób traktuje się w Bolszewii wszystkie dolegliwości, wynikające z panowania socjalistycznego systemu. „Ktoś głoduje” - „Niech zdycha” - ”Co to może kogo obchodzić”.
Nasz humanitaryzm - oparty na przekonaniu, że jeśli ktoś jest głodny, to reszta świata nie ma nic pilniejszego do roboty ani godniejszego uwagi, jak biec temu głodnemu smażyć jajecznicę - tam nie istnieje.
- Jesteś głodny, to zdychaj - wyjście znakomite!

Podstrony