Historia wymaga pasterzy, nie rzeĹşnikĂłw.

Organ wnoszący kieruje projekt do wymienionej komisji za pośrednictwem Rządowego Centrum Legislacji. W uzasadnionych przypadkach Prezes Rządowego Centrum Legislacji lub upoważniony przez niego kierownik komórki organizacyjnej Centrum może zwolnić dany projekt aktu normatywnego od obowiązku rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą.557
Komisja Prawnicza bada i ocenia projekt pod względem prawnym i redakcyjnym, w tym ocenia zgodność przepisów projektu z obowiązującym systemem prawa, zasadami techniki prawodawczej oraz poprawność językową przepisów projektu. W wyniku prac Komisja Prawnicza ustala brzmienie projektu pod względem prawnym i redakcyjnym. Rola Komisji Prawniczej jest znacząca w procesie rozpatrywania dokumentów rządowych przez Radę Ministrów.
3.4. Reprezentowanie Rady Ministrów oraz ustanawianie pełnomocników rządu
Ważnym elementem mechanizmu funkcjonowania Rady Ministrów — tak jak zresztą każdego organu kolegialnego — jest reprezentowanie jej na zewnątrz oraz działanie w imieniu rządu. W świetle przepisów Konstytucji i ustawy o RM pierwszoplanowa rola w tym zakresie przypada Prezesowi Rady Ministrów. Prezes Rady Ministrów kieruje pracami Rady Ministrów i z tego tytułu powołany jest do jej reprezentowania.558 Jest to zatem konstrukcja reprezentacji stałej i generalnej rządu.
Ustawa o RM przewiduje również inne formy reprezentacji rządu, wyrażania stanowiska i składania oświadczeń w jego imieniu. Zgodnie z art. 9 ustawy o RM członek Rady Ministrów może, na podstawie upoważnienia Rady Ministrów, reprezentować rząd przed Sejmem w sprawach rozpatrywanych z inicjatywy Rady Ministrów, a także w innych sprawach rozpatrywanych przez Sejm. W tym przypadku minister albo inny członek Rady Ministrów, uprawniony jest
557 Zob. § 20 ust. 3 regulaminu prac Rady Ministrów.
558 Zob. art. 148 pkt l Konstytucji RP i art. 4 ust. 2 ustawy o RM.
396
Skład, organizacja wewnętrzna oraz zasady i tryb funkcjonmwnia Rady Ministrmo
do składania, po porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów, wszelkich oświadczeń w imieniu rządu. Ustawa dopuszcza udzielenie upoważnienia członkowi rządu do jego reprezentacji w Sejmie także przez Prezesa Rady Ministrów. Może to nastąpić jedynie w uzasadnionych wypadkach, a upoważnienie dotyczy reprezentacji Rady Ministrów w Sejmie w sprawach innych, rozpatrywanych w parlamencie nie z inicjatywy rządu.
Ponadto Prezes Rady Ministrów może na wniosek ministra udzielić upoważnienia do reprezentowania rządu przed Sejmem sekretarzowi stanu lub podsekretarzowi stanu w danym ministerstwie, pełnomocnikowi rządu lub kierownikowi urzędu centralnego. Reprezentowanie rządu przez ten krąg podmiotów obejmuje występowanie na posiedzeniach plenarnych Sejmu i prezentowanie stanowiska rządowego, bez możliwości jednak składania oświadczeń w imieniu rządu. Prezes Rady Ministrów może też na wniosek ministra upoważnić do reprezentowania rządu w Sejmie, ale poza posiedzeniami plenarnymi, każdą inną osobę czynną w danym dziale administracji rządowej, niezależnie od jej statusu służbowego w administracji rządowej i zajmowanych stanowisk urzędniczych.

Podstrony