X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

Jak wszyscy, to wszyscy. Pismo uczy nas, �e "wszyscy zgrzeszyli i pozbawieni s� chwa�y Bo�ej" (Rz 3, 23). Nie chodzi tu tylko o konkretne czyny grzeszne, kt�rych dzieci pope�nia� nie mog�, ale o grzech p�yn�cy z przynale�no�ci do rodziny ludzkiej. Dowodem na to, �e dzieci przychodz� na �wiat obci��one skutkami grzechu jest to, �e podlegaj� �mierci: "�mier� przesz�a na wszystkich ludzi, poniewa� wszyscy zgrzeszyli" (Rz 5, 12). Nazywamy to tradycyjnie "grzechem pierworodnym". Chyba wi�c roztropnie jest zadba� o to, aby dziecko zosta�o z tego grzechu Adama uwolnione!
Niekt�rzy maj� z tym spore problemy i koniecznie chc�, aby chrzest by� udzielany tylko doros�ym. M�wi�: "przecie� ma�e dziecko nie ma wiary i nie mo�e uczyni� niczego, aby �ask� chrztu przyj��". W�a�nie w chrzcie ma�ych dzieci mamy do czynienia z klasycznym przypadkiem zapocz�tkowania zbawienia z czystej �aski. Dziecko nic nie mo�e uczyni�, a �aska i tak do niego dociera. "A to pochodzi nie od was, lecz jest darem Boga, nie z uczynk�w, aby si� nikt nie chlubi�" (Ef 2, 8-9). Je�li cz�owiek jest doros�y, dzieje si� to przez akt wiary tego cz�owieka (Ef 2, 8), a je�li jest dzieckiem dar �aski jest zupe�ny, nie ma nic ze strony cz�owieka, co mog�oby tak� dobro� Boga wyt�umaczy�, nic, czym cz�owiek m�g�by si� chlubi�.
Ciekawym przypadkiem jest te� nacisk k�adziony czasem przez ludzi niech�tnych Ko�cio�owi katolickiemu na chrzest przez ca�kowite zanurzenie w wodzie i odrzucanie katolickiego chrztu jedynie przez polanie wod� jako "niebiblijnego". Oczywi�cie, najlepiej jest udziela� chrztu przez zanurzenie, ale czy tylko taki spos�b jest dobry i wa�ny? Greckie s�owo u�ywane z Pi�mie �w. na oznaczenie czynno�ci chrztu (baptisma) mo�e oznacza� zanurzenie, ale mo�e te� oznacza� polanie lub obmycie. Na przyk�ad czytamy w Ewangelii, �e �ydzi, gdy wr�c� z rynku, nie jedz�, dop�ki si� nie "obmyj�" (Mk 7, 4). U�yte tu s�owo jest tym samym, kt�rego u�ywa si� na okre�lenie chrzczenia, a chyba nikt nie my�li, �e ka�dy �yd po ka�dym powrocie z rynku "zanurza� si�"! Zdarzaj� si� tacy, kt�rzy chc� by� bardziej papiescy ni� papie�. S� te� tacy, kt�rzy chc� by� bardziej biblijni ni� Biblia.
Mo�na niekiedy nas�ucha� si� sporo o tym, �e "Biblia m�wi, aby chrzci� przez zanurzenie". Kiedy jednak przychodzi do wskazania miejsca w Biblii, kt�re m�wi o zanurzeniu, odpowied� bywa nie�atwa. Prawda, �e Jan Chrzciciel udziela� chrztu akurat w Ainon, "poniewa� by�o tam wiele wody" (J 3, 23). I bardzo mo�liwe jest, �e w tej du�ej ilo�ci wody zanurza�, ale przecie� nie mo�na tak�e wykluczy�, �e du�� ilo�ci� wody polewa�. Nie znaczy to, �e nie powinni�my chrzci�, je�li to mo�liwe, przez zanurzenie. Powinni�my. Tak zwykle czyni� na przyk�ad bracia prawos�awni. Ale motywem tego jest raczej tradycja Ko�cio�a, kt�ry tak w staro�ytno�ci post�powa� ni� Biblia, kt�ra na ten temat nie wyra�a si� zbyt precyzyjnie.
d. "Poczu� si� narodzonym na nowo"
Zadawane przez niekt�rych nowoczesnych g�osicieli Ewangelii pytanie "Czy jeste� zbawiony?" ma w rzeczywisto�ci mniej wi�cej taki sens: "czy mia�by� ch�� poczu� si� zbawionym?" Na przyk�ad jedna z pretenduj�cych do wierno�ci Pismu �w. broszur pod tytu�em Nowe Narodzenie wymienia, czym owo narodzenie nie jest, a mi�dzy innymi "nie jest wod� chrztu". A czym jest? "Jest przyj�ciem Jezusa Chrystusa jako osobistego Zbawiciela, pokutuj�c i zwracaj�c si� do Boga ca�ym sercem jak dziecko". Jakkolwiek bardzo po�yteczne jest przyj�cie Jezusa wraz z pokut� i zwr�ceniem si� do Boga to czy rzeczywi�cie Biblia nazywa to nowym narodzeniem?

Podstrony

Drogi uĹźytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.