X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

wyposa�a owo co� w bardziej lub mniej
zewn�trzne warto�ci, kt�rych ono faktycznie, wcale nie posiada. Wk�ada swoje
w�asne warto�ci w inn� osob�. To by�aby iluzja. Naturalnie, istniej� takie
iluzje, ale na pewno nie s� one uwarunkowane mi�o�ci� do osoby. S� one
wywo�ane w�a�nie jej przeciwie�stwem, niemo�no�ci� uwolnienia si� od
upodobania we w�asnych my�lach, uczuciach, zainteresowaniach. Cz�sto
przytaczana sk�onno�� kochaj�cego do "przeceniania", "podnoszenia",
"idealizowania", itd. przedmiotu mi�o�ci bynajmniej nie charakteryzuje
istoty fenomenu mi�o�ci. Cz�sto dochodz� do tego mniemania tylko - "ludzie
zimni", poniewa� nie widz� oni szczeg�lnych warto�ci indywidualnych, kt�re
istniej� w innych osobach, na kt�re wyostrza spojrzenie jedynie mi�o��.
�lepota le�y zatem po stronie "zimnego cz�owieka".
Jednak rzeczywi�cie, w wielu przypadkach, faktycznie istnieje sk�onno�� do
"idealizowania". Ale skoro ona istnieje, to nale�y j� zapisa� nie na
rachunek mi�o�ci do drugiego, lecz na rachunek zahamowania, kt�re mi�o��
znajduje w skr�powaniu w�asnymi sk�onno�ciami, zainteresowaniami, ideami,
ocenami. Jest to w�a�nie nast�pstwo cz�ciowo "egoizmu", nie wychodzenia z
siebie samego oraz swoich proces�w psychicznych."
Z-3 : Trzecie zastrze�enie Maxa Schellera polega na tym, �e kochaj�c nie
tylko nie poszukujesz w partnerze swoich w�asnych warto�ci, lecz co wi�cej n
i e m o � e s z c h c i e � p o p r a w i � b � d � u l e p s z y � T w o j
e g o p a r t n e r a . Pragnienie uczynienia partnera lepszym zak�ada n a s
t a w i e n i e p e d a g o g i c z e , k t � r e n a t y c h m i a s t p o
w o d u j e z n i k n i � c i e u c z u c i a . M�wi si� cz�sto przecie�, �e
"kochamy ludzi takimi jakimi oni s�".
Ka�de "powiniene� by� taki a taki" wzi�te poniek�d jako warunek mi�o�ci niszczy
od podstaw jej istot�. Tote� je�li oczekuje si� mi�o�ci, a znajduje wychowawczy
gest, jakie� "powiniene�" nast�pstwem tego b�dzie u p � r i "u r a � o n a d u m
a". M�wi�c kr�tko, istota postawy sprzyjaj�ca trwaniu fenomenu mi�o�ci polega na
tym, �e zamiast m�wi� p o w i n i e n e � b y � t a k i a t a k i m�wimy niejako
"s t a w a j s i � t y m k i m j e s t e � ? "
Zaproponowa�am Ci wi�c definicj�, lub lepiej opis fenomenu mi�o�ci i t r z y
u�ci�laj�ce zastrze�enia. Je�li mam Ci pom�c to musz� poprosi� Ci� teraz o
dokonanie du�ego wysi�ku umys�owego.
Skoro jednak kogo� kochasz, to znaczy jeste� inteligentna. Podobno, umiej�tno��
kochania idzie w parze z inteligencj�, a sam fenomen ma t� sam� struktur� co
inteligencja. B�d� o tym m�wi� p�niej. Jestem wi�c pewna, �e zdo�asz wykona�
moje zadanie. Na czym polega trudno��. O trudno�ci tej pisze r�wnie� Krystyna
Lubelska we wspomnianym artykule pt.: "Co czuj� kiedy czuj�, �e kocham" (* 3),
pisze, �e cytuj� :
"dla zakochanego wa�ne jest w istocie to co sam czuje i co my�li o swojej
mi�o�ci. S t o s u n e k p a r t n e r a d o n i e g o , a tak�e je- go
opinia maj� znaczenie drugorz�dne."
?. A TERAZ ! CZY TW�J BY�Y PARTNER WYKAZYWA� CECHY WYLICZONE W OPISIE
FENOMENU
Ot� musisz zrobi� teraz co� odwrotnego. Musisz wyobrazi� sobie to co Tw�j by�y
partner czu� do Ciebie. Musisz ustali� wed�ug Twojej ch�odnej (postaraj si�
ch�odnej !) oceny c z y o n C i � k o c h a � , s k o r o j u � w i e s z , c o
to z n a c z y k o c h a � . Ustal (1) co by�o dla niego owym pierwotnym
"blaskiem we mgle" lub pierwszym "wpisem do poetyckiego obszaru pami�ci, (2) czy
dokonywa� on potem wysi�ku, aby pozna� Ci� lepiej oraz (3) czy chcia� widzie� w
Tobie swoje w�asne warto�ci lub Twoje warto�ci i czy (4) pr�bowa� Ci� "p r z e r
o b i � n a l e p s z e g o c z � o w i e k a ", wed�ug swoich wyobra�e�. Je�li
ju� odpowiesz na te pytania, to b�dziesz wiedzia�a, czy Tw�j by�y partner kocha�
Ci� czy nie. Wynik rozmy�la� zapisz w formie tabelki, kt�ra ma wiele kolumn i
dwa wiersze. Pierwszy wiersz to Ty, drugi wiersz to Tw�j partner. Pierwsza
kolumna to sprawa Twojej rysy i pierwotnego blasku, trzy nast�pne to trzy

Podstrony

Drogi uД№Еєytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerД‚Е‚w w celu dopasowania treД№В›ci do moich potrzeb. PrzeczytaД№В‚em(am) Politykę prywatnoД№В›ci. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerД‚Е‚w w celu personalizowania wyД№В›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treД№В›ci marketingowych. PrzeczytaД№В‚em(am) Politykę prywatnoД№В›ci. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.