Historia wymaga pasterzy, nie rzeĹşnikĂłw.

Wa|nym historycznym czynnikiem, który wpBynB na stosunek do katolicyzmu w Rosji, byB rozBam w chrze[cijaDstwie w 1054 r. GBówne ró|nice teologiczne midzy oboma wyznaniami dotycz dogmatu o pochodzeniu Ducha Zwitego (Ko[cióB katolicki wierzy w pochodzenie Ducha Zwitego  od Ojca i Syna" - jest to tzw. dogmat o  filioue" - od odpowiedniego fragmentu w tzw.  trydenckim" wyznaniu wiary. Ko[cióB prawosBawny wierzy, |e Duch Zwity pochodzi od Boga Ojca. Ko[cióB wschodni nie uznaje te| ogBoszonych w Ko[ciele katolickim dogmatów o niepokalanym poczciu Naj[witszej Marii Panny, o wniebowziciu Naj[witszej Marii Panny (Ko[cióB prawosBawny inaczej interpretuje prawd o za[niciu Matki Boskiej), dogmatu o czy[cu i dogmatu o nieomylno[ci papie|a w sprawach wiary. Na Rusi po rozBamie 1054 r. postawa wobec katolicyzmu byBa
Inne wyznania w Rosji
137
z reguBy niechtna lub nawet wroga. Katolików nazywano na Wschodzie  Bacinnikami" lub  heretykami".
Wa|nym epizodem w historii kontaktów katolicko-prawosBawnych byBa dziaBalno[ Juraja Kri|anicza - chorwackiego duchownego katolickiego, my[liciela i wizjonera, który w 1659 r. dobrowolnie przyjechaB do Moskwy, oferujc sw sBu|b carowi. Powierzono mu prac nad sBownikiem BaciDsko-ruskim i gramatyk sBowiaDsk. Wkrótce jednak popadB w nieBask i zostaB zesBany na Syberi, skd pozwolono mu wróci dopiero w 1677 r. ZginB w 1683 r. pod Wiedniem w walce z Turkami, peBnic posBug kapelana wojsk polskich. Kri|anicza mo|na uzna za protoplast idei panslawistycznej, gdy| ju| w swoim czasie gBosiB pogld o potrzebie zjednoczenia narodów sBowiaDskich pod przewodnictwem Rusi.
Do XIII w. na Rusi byBy czynne 4 katolickie ko[cioBy: w Kijowe (pod wezwaniem Naj[witszej Marii Panny, zaBo|ony przez irlandzkich benedyktynów, przy którym dziaBaBa dominikaDska misja kierowana przez [w. Jacka), w Nowogrodzie (pod wezwaniem [w. Piotra i [w. Olafa) i w Aadodze.

Podstrony