36 stronie służy zażalenie (art. 37).
3) Postępowania dowodowego w którym organ powinien dopuścić każdy dowód
mogący przyczynić się do załatwienia sprawy. Kodeks postępowania
administracyjnego przewiduje następujące środki dowodowe:
a) dokumenty urzędowe i prywatne (art. 76),
b) dowód ze świadków i biegłych (art. 77-84),
c) dowód z oględzin (art. 85),
d) dowód z przesłuchania stron (art. 86); jest to dowód o charakterze
subsydiarnym przeprowadzany wówczas gdy po wyczerpaniu innych możliwości
środków dowodowych o których mowa w lit. a-d, pozostały niewyjaśnione
istotne fakty dla rozstrzygnięcia sprawy (art. 86).
4) Przeprowadzenia rozprawy co powinno mieć miejsce w każdym przypadku
gdy to przyczyni się do przyspieszenia wyjaśnienia sprawy, uproszczenia
załatwienia sprawy lub uzgodnienia interesów stron (art. 89). O terminie
rozprawy strony winny być zawiadomione co najmniej na siedem dni wcześniej
(art. 92).
5) Zawieszenia postępowania z urzędu lub na wniosek (art. 97-98). W tym
miejscu należy zwrócić uwagę na dyspozycję art. 98 ó#b wedle którego
postępowanie zawieszone na wniosek stron umarza się gdy wniosek o podjęcie
postępowania nie zostanie zgłoszony w ciągu 3 lat od zawieszenia.
6) Decyzji - jako formy rozstrzygnięcia, załatwienia sprawy.
Wymogi formalne decyzji określone są w art. 107.
7) Środków zaskarżenia:
a) w toku instancji - odwołanie (art. 127-140),
b) po wyczerpaniu toku instancji - skarga do NSA (art. 196-216)
Terminy do wniesienia wym. środków - są następujące:
ad.a. - odwołania - 14 dni od otrzymania decyzji, a w przypadku gdy
decyzja ogłoszona została ustnie, od dnia jej ogłoszenia stronie (art.
129),
ad.b. - skargi - 30 dni od doręczenia lub ogłoszenia stronie decyzji
(art. 199 ó#a).
Strona która utraciła 30 dniowy termin do wniesienia skargi może
podejmować starania o złożenie skargi przez prokuratora w terminie 6 m-cy
(art. 199 ó#b).
8) Innych środków wzruszenia decyzji a mianowicie:
a) stwierdzenia nieważności (art. 156) przez organ wyższego stopnia
(art. 157 i art 17),
b) wznowienia postępowania (art. 145).
Wniosek o wznowienie składa się do organu administracji państwowej który
wydał decyzję w I-szej instancji, w terminie jednego miesiąca od dnia w
którym strona dowiedziała się o podstawie wznowienia (art. 148).
9) Wykonalności decyzji.
W myśl art. 108 decyzja może być zaopatrzona w rygor natychmiastowej
wykonalności co oznacza że podlega wykonaniu po uprawomocnieniu się; patrz
art. 130 ó#b.
Odmienne natomiast w sprawach podatkowych - decyzje są natychmiast
wykonalne i wniesienie odwołania nie wstrzymuje ich wykonania, chyba że
organ odwoławczy ze względu na ważny interes społeczny lub ważny interes
podatnika wstrzyma wykonanie decyzji (art. 173).
Wniesienie skargi do NSA nie wstrzymuje wykonania decyzji bez względu na
to czy dotyczy spraw podatkowych czy też innych, z tym, że organ odwoławczy
a po przekazaniu skargi do NSA ten sąd może wstrzymać wykonanie decyzji na
wniosek skarżącego lub z urzędu (art. 201); niewątpliwie kryteria wniosku
są analogiczne jak w art. 173 ó#a.
Uzupełniająco należy wyjaśnić że kodeks postępowania administracyjnego w
art. 253-256 normuje przyjmowanie skarg i wniosków. Normą wprost
obowiązującą jedn. handlowe, usługowe i gastronomiczne jest art. 255. W
praktyce podmiotów gospodarczych instytucja skarg ma przede wszystkim
znaczenie w sferze opinii społecznej której wykorzystanie jest celowe.
2. Kodeks postępowania administracyjnego
Ustawa
z dnia 14 czerwca 1960 r
(j.t. Dz.U. z dnia 28 marca 1980 r. Nr 9, poz. 26; zm.: Dz.U.1980 r. Nr
27, poz. 111; z 1982 r. Nr 7, poz. 55 i Nr 45, poz. 289; z 1983 r. Nr 41,
poz. 185; z 1984 r. Nr 34, poz. 183; z 1986 r. Nr 47, poz. 228; z 1987
r. Nr 21, poz. 123 i Nr 33, poz. 186; z 1989 r. Nr 20, poz. 107 i z 1990
r. Nr 34, poz. 201)
Wyciąg
Dział I.
Rozdział 1. Zakres obowiązywania
art. 1. ó#a. Kodeks postępowania administracyjnego normuje
postępowanie:
1) przed organami administracji państwowej oraz organami samorządu
terytorialnego w należących do właściwości tych organów sprawach
indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych,
2) w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami
administracji państwowej i organami samorządu terytorialnego oraz między
tymi organami a sądami,
3) w sprawach zaskarżenia decyzji administracji do Naczelnego Sądu
Administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem,
4) w sprawach wydawania zaświadczeń.
ó#b. Kodeks stosuje się również w postępowaniu przed organami:
1) państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych,
2) organizacji zawodowych, samorządowych, spółdzielczych i innych
organizacji społecznych - gdy są one powołane z mocy prawa do załatwienia
spraw określonych w ó#a pkt 1 i 4.
art. 2. Kodeks postępowania administracyjnego normuje ponadto
postępowanie przed organami państwowymi, organami samorządowymi, organami
państwowymi i komunalnych jednostek organizacyjnych oraz przed organami
organizacji społecznych w sprawie skarg i wniosków (dział Viii).
art. 3. ó#a. Przepisów kodeksu postępowania administracyjnego nie
stosuje się do postępowania w sprawach karnych skarbowych.
ó#b. Przepisów kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się
również do postępowania w sprawach:
1) - 3) (uchylone),
4) należących do właściwości polskich przedstawicielstw dyplomatycznych
i urzędów konsularnych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.