X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

Wiemy, �e ca�y ustr�j spo�eczny winien by� tak
zbu
44
r
dowany i ca�e �ycie spo�eczne winno by� tak zorgani-
zowane, �eby to najistotniejsze ogniwo o�wiaty i kultury,
jakim jest szko�a, by�o �yw� i wiecznie doskonal�c� si�
tre�ci� jego poczyna�, tw�rczo�ci i rozwoju. Jest to jeden
z podstawowych obowi�zk�w pa�stwa i spo�ecze�stwa.
Nauczyciela te� przygotowuje pa�stwo i
spo�ecze�stwo, a�eby w tej szkole uczy� i wychowywa�. A
to z kolei jest zasadnicz� prac� nauczyciela. Trzeba tylko
chcie� dobrze j� zrozumie� i jak najlepiej poprowadzi�.
(Ot� pos�uchaj, �eby praca Twoja by�a �ywa, tw�rcza,
celowa, dobra, musi wynika� przede wszystkim z
�yczliwo�ci dla cz�owieka, musi by� oparta na
poszanowaniu cz�owieka i jego praw rozwojowych oraz na
poznaniu i zrozumieniu warunk�w �ycia dziecka,
warunk�w �ycia �rodowiska, kt�re je wychowuje, musi
by� z tym �rodowiskiem �ci�le zwi�zana} Tote� nie
mo�esz si� w szkole swojej odgradza� od otaczaj�cego
�ycia, nie mo�esz si� zamyka� w swojej pracy w szkole,
bo wtedy b�dzie Ci ona ja�owa, ma�o p�odna, nudna i
szara. Nie przyniesie rado�ci, bo nie rozwinie
zainteresowa� i tw�rczo�ci, znu�y Ci� w ko�cu i
zautomatyzuje. A ile warto�ci, ile barwy �ycia, ile �wiat�a
wniesie zrozumienie, jakie warto�ci wychowawcze kryj�
si� w warunkach �ycia dziecka, jakie tam wp�ywy dobre
dzia�aj� na jego rozw�j, jakie ten rozw�j hamuj� lub
dzia�aj� na� � zgubnie, w czym szko�a mo�e pom�c i w
jaki spos�b. W wychowaniu i nauczaniu dziecka musisz
si� z domem sprzymierzy�, musisz si� z nim na tle tych
zagadnie� zwi�za� �yczliw� i przyjazn� wsp�prac�.
Pomy�l, Kolego, szkol� tylko kilka godzin wychowuje
45
� dziecko tak kr�tko jest w klasie � a tam w domu, w
otoczeniu swoim najbli�szym sp�dza tyle godzin i tam si�
g��wnie kszta�tuje. Tylko wtedy poznasz dobrze dziecko, gdy
poznasz wszystkie warunki jego �ycia � jakie s�, jak dzia�aj�.
Czy mo�na jako� na nie wp�yn��^ czy mo�na dziecku w czym�
tam dopom�c? To takie wa�ne, �e jeszcze w listach naszych
wr�cimy do tego. Dzisiaj tylko chcia�am zaznaczy�, �e
nauczanie wed�ug okre�lonego programu to nie wszystko
jeszcze, �e z prac� t� wi�za� si� winna �ci�le wsp�praca z
domem dziecka i �e dopiero -wtedy praca w szkole b�dzie
�ywa, tw�rcza, celowa i interesuj�ca dla Ciebie. Im g��biej
si�gniesz w pod�o�e, z kt�rego dziecko wyrasta, tym ciekawszy
o nim materia� zdob�dziesz. Im szerzej oczy otworzysz na
otaczaj�ce szko�� �ycie, tym lepiej dzieci zrozumiesz. Im lepiej
potrafisz nawi�za� i rozwin�� wsp�prac� z rodzicami, tym
�ywsz� i ciekawsz� b�dzie Twoja praca. Im �yczliwiej i
przyja�niej nawi��esz to wsp�dzia�anie z otoczeniem, tym
bardziej pogodna, tw�rcza i owocna b�dzie Twoja praca. Szko�a
Twoja zwi��e si� wtedy z ca�ym �yciem otoczenia i stanie si�
powoli w pewnej chocia� mierze kierownikiem i regulatorem
wp�yw�w dzia�aj�cych na dziecko. I ka�dy nauczyciel, z dobr�
wol� i rzetelnym stosunkiem do pracy, w rozmaitym naturalnie
stopniu tak j� zdo�a poprowadzi�. Nie trzeba na to ani si�
nadludzkich ani bohaterskich wysi�k�w, trzeba tylko zrozumie� i
wierzy�, �e tak mo�na i tego gor�co chcie�. Zobaczysz, Kolego,
jakie radosne s� pierwsze, najmniejsze chocia�, powodzenia w
takiej pracy. Spr�buj.
46
LIST DZIEWI�TY
My�l�, Kolego, �e dobro� cz�owieka jen najwi�ksz�
warto�ci�, �e jest wprost bezcennym skarbem na �wiecie. Nie
tylko nie robi� krzywdy nikomu, ale w�a�nie mie� t� czynn�
dobro� w niesieniu innym pomocy wszelkiego rodzaju. Tote�
dziwne jest, �e niekt�rzy wstydz� si� jak gdyby dobroci swojej,
staraj� si� j� ukry�, jakby chcieli ukry� jak�� �wi�to�� swoj�. W
og�le tak si� ma�o m�wi o czynach dobroci cz�owieka � ma�o
si� o tym m�wi, ma�o pisze, a mo�e i ma�o my�li? Czemu?
Czy�by tak ma�o czuli ludzie jej warto�� P Na pewno nie! Tak
si� j� g��boko czuje i tak by si� chcia�o widzie� j� wsz�dzie...
Dobro� jest te� na pewno jedn� z podstawowych w�a�ciwo�ci
dobrego nauczy ciela-wychowawcy. Przypomnij sobie, je�li
mo�esz, z w�asnego �ycia swego nauczyciela, dobrego
cz�owieka i r�nych dobrych ludzi, z kt�rymi Ci� �ycie zetkn�o.
Jaki �lad po nich w duszy pozosta�? Jak gdyby co� w niej
zbudzili, co strze�e ich pami��. Tote� je�li mia�e� nauczyciela
� dobrego cz�owieka, to go ju� nigdy. Kolego, nie zapomnisz.
Prawda ? Pozostawi� po sobie pami�� �yw�, bo w�a�nie
czynami swymi zbudzi� i o�ywi� to, co najlepszego masz w
duszy.
47
Przypomnij sobie s poprzednich list�w koi. W�adys�awa, koi.
Felicj� np. � to byli na pewno bardzo dobrzy ludzie, tote�

Podstrony

Drogi uĹźytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Å‚w w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Å‚w w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.