- Rejestrowanie wszystkich lub wybranych dokumentów sprzedaży VAT (w zależno-
ści od obowiązujących w firmie zasad obsługi sprzedaży VAT) na drukarce fiskalnej.
Wymaga to:
• Zainstalowania drukarki fiskalnej i prawidłowe określenie jej konfiguracji.
• Odpowiedniego określenia parametrów fiskalizacji w definicji typu dokumentu.
• Wystawianie dokumentów sprzedaży na podstawie dokumentów WZ.
Planowanie i prowadzenie polityki cenowej i polityki sprzedaży
- Możliwość zdefiniowania dla każdego towaru czterech cen sprzedaży (trzy ceny netto, jedna brutto), oraz prowadzenia cenników w walutach.
- Możliwość odrębnego określenia domyślnych warunków sprzedaży dla każdego z kontrahentów.
- Możliwość definiowania indywidualnych cen i upustów na dany towar lub rodzaj towaru dla konkretnego kontrahenta lub rodzaju kontrahenta.
- Możliwość definiowania kwotowych i procentowych upustów ilościowych dla
towaru lub rodzaju towaru.
- Możliwość przeprowadzenia zmiany cen dla grupy towarów oraz zmiany warun-
ków sprzedaży w grupie wybranych kontrahentów.
10 Wstęp
Raporty i zestawienia
Wszystkie wydruki utworzone w programie mogą być z okna podglądu wydruku
skierowane do pliku w formacie .pdf i zapisane na dysku lub wysłane e-mailem. Program umożliwia tworzenie następujących zestawień:
Zestawień sprzedaży:
- globalnych za wybrany okres według dokumentów, kontrahentów i towarów,
- szczegółowych dla wybranego kontrahenta według dokumentów i towarów,
- szczegółowych dla wybranego towaru według dokumentów i kontrahentów,
- w ujęciu chronologicznym, z podziałem według użytkowników.
Zestawień umożliwiających kontrolę rozrachunków i terminów płatności.
Zestawień rejestrów dokumentów sprzedaży.
Cenników dla wybranych towarów.
Rozliczanie transakcji
Przy wystawianiu dokumentu handlowego występuje równolegle transakcja pienięż-
na, polegająca na przyjęciu gotówki (czeku, karty płatniczej, itp.), lub rejestrująca fakt przyszłej zapłaty (np. przelew bankowy). Informacje o wszystkich dokonanych oraz należnych wpłatach i wypłatach pieniężnych przechowywane są w kartotece Pieniądze.
Umożliwia to:
• Rejestrowanie i wystawianie dokumentów dotyczących płatności o różnym charakterze.
• Możliwość grupowania wpłat i wypłat pieniężnych w rejestrach.
• Rozliczanie rozrachunków i płatności.
• Tworzenie raportów płatności, także raportów kasowych.
Wymiana danych z innymi programami
Współpraca między programem FAKTURA Premium a innymi programami polega na wymianie plików tekstowych z danymi. Dzięki wykorzystaniu różnych bibliotek
programowych (DLL) program FAKTURA Premium (i inne programy systemu SYMFONIA) mogą wykorzystywać różne formaty danych dla wymiany danych między sobą lub wymiany danych z innymi programami (np. edytorami tekstów, arkuszami kalkulacyjnymi itp. Obecnie dostępne są dwa formaty wymiany danych: Format 2.0 i Format 3.0.
Format 2.0
W formacie tym dane dotyczące kolejnych pozycji kartoteki zapisywane są w
osobnych wierszach pliku tekstowego. Pierwszy wiersz tego pliku może zawierać nazwy pól. Poszczególne pola danych rozdzielone są ogranicznikami pól. Pola
tekstowe (które mogą zawierać dowolne znaki, także takie, które zostały zdefiniowane jako ograniczniki pól) są ujęte w ograniczniki tekstu. Można także okre-
ślić sposób kodowania polskich znaków: WINDOWS lub DOS.
Wstęp 11
Format 3.0
Jest to format wymiany danych pomiędzy modułami systemu SYMFONIA®. W tym formacie zarówno liczba jak i kolejność występowania poszczególnych danych
nie ma znaczenia, gdyż dane są rozpoznawane poprzez ich nazwę, a nie położenie w pliku danych. Jest to obecnie preferowany format wymiany danych.
Współpraca z programami rodziny systemów Symfonia®
FINANSE I KSIĘGOWOŚĆ
Współpraca programu FAKTURA Premium i programu FINANSE I KSIĘGOWOŚĆ
polega na przekazywaniu przez program FAKTURA Premium do FINANSE I KSIĘGO-WOŚĆ informacji o wystawionych dokumentach sprzedaży i dokumentach płatności w postaci plików tekstowych zapisanych w odpowiednim formacie. Po zdefiniowaniu odpowiednich schematów księgowań program automatycznie dekretuje dokumenty
eksportowane do programu FINANSE I KSIĘGOWOŚĆ. Wymieniane są również dane opisujące kontrahentów, pracowników i urzędy. W przypadku programu FINANSE I KSIĘGOWOŚĆ synchronizacja danych jest przeprowadzana przez program FAKTURA Premium.
W przypadku, gdy oba programy są zainstalowane w tej samej sieci komputerowej, zainstalowanie MODUŁU INTEGRACJI - odrębnie instalowanego, bezpłatnego produk-tu - udostępnia następujące, dodatkowe możliwości wymiany danych:
• przesyłanie dokumentów bezpośrednio do bufora programu FINANSE I KSIĘGO-WOŚĆ,
• uzgadnianie rozrachunków z programem FINANSE I KSIĘGOWOŚĆ (w wersji 5.0
lub późniejszej),
• synchronizację kartotek kontrahentów, pracowników i urzędów z programem FINANSE I KSIĘGOWOŚĆ (w wersji 4.0i lub późniejszej).
MAŁA KSIĘGOWOŚĆ Premium lub MAŁA KSIĘGOWOŚĆ Start
Współpraca z tymi programami polega na automatycznym dekretowaniu wystawio-
nych dokumentów, przekazywaniu do programu MAŁA KSIĘGOWOŚĆ Premium lub MAŁA KSIĘGOWOŚĆ Start informacji zawartych w wystawionych dokumentach, a także na przekazywaniu danych opisujących kontrahentów, pracowników i urzędy.
Informacje te są przekazywane w postaci plików tekstowych zapisanych w odpo-
wiednim formacie. Możliwe jest także automatyczne uzgadnianie zawartości kartotek kontrahentów, pracowników i urzędów wykorzystywanych przez oba programy. W
przypadku programów MAŁA KSIĘGOWOŚĆ Premium i MAŁA KSIĘGOWOŚĆ Start synchronizacja danych jest w całości przeprowadzana przez program księgowy (i nie będzie tutaj omawiana).
SKLEP INTERNETOWY
Współpraca z tym programem polega na przekazywaniu z programu FAKTURA Premium do programu SKLEP INTERNETOWY danych o kontrahentach i towarach oraz danych firmy (umieszczanych jako dane właściciela sklepu) oraz na przekazywaniu z programu SKLEP INTERNETOWY do programu FAKTURA Premium danych o złożonych przez klientów zamówieniach. Eksport kontrahentów i towarów wykonuje się z
12 Wstęp
okien odpowiednich kartotek (przycisk Operacje). Import złożonych w SKLEPIE