W postawach wyróżnia się trzy komponenty:
|przekonania, |komponent |afektywny (emocje), oraz |komponent
|behawioralny. Do czynników wpływających na kształtowanie postaw należą:
|informacja, |obserwacja, |nagrody i |kary, jak również |mechanizm |obronny
|ego. W badaniach nad zmianą postaw częściej uwzględniano trzy zmienne:
|źródło, |przekaz oraz |audytorium. Na ogół stwierdzano raczej złożone interakcje niż proste zależności między przyczyną a skutkiem.
Najważniejszym wynikiem tych badań było stwierdzenie, że zmiana zachowania często raczej |poprzedza zmianę postaw, niż jest jej następstwem.
|Dynamika |grup, ruch zapoczątkowany w latach czterdziestych naszego wieku, polegał na badaniu dynamiki interakcji społecznej w obrębie grup.
Czterema głównymi źródłami wpływu grupy są: 1) |współuczestniczenie w procesie podejmowania decyzji; 2) |publiczne |zaangażowanie |się w zalecany kierunek działania, 3) |społeczne |poparcie ze strony innych członków grupy oraz 4) |standardy |normatywne (normy społeczne), które określają, jakie zachowanie jest właściwe. Normy są pożyteczne z tego względu, że chronią wartości danej grupy i pozwalają jej członkom zdawać sobie sprawę z tego, jakiego zachowania oczekuje się od nich i jakie
zachowanie będzie nagrodzone. Członek grupy, który stosuje się do jej norm, zyskuje pozycję i uznanie; członek grupy, który nie stosuje się do nich, może zostać odrzucony przez grupę lub też grupa może wywierać nań nacisk, aby się przystosował.
Badania laboratoryjne wykazały, że sztucznie wytworzone normy społeczne mogą wpływać na ocenę spostrzeganych bodźców; istnieje zaskakująco silna tendencja do |podporządkowywania |się normom grupowym, mimo że świadectwo zmysłów im przeczy. Jednakże konsekwentnie działająca mniejszość może spowodować ukształtowanie się odmiennych norm.
Przestrzeganie norm grupowych może wytworzyć poczucie tożsamości grupowej (w grupie własnej), która skłania do wyłączania i odrzucania osób postronnych (z grup obcych). W takich sytuacjach prawdziwe pojednanie i akceptacja członków obcej grupy wymaga na ogół wspólnego działania dla osiągnięcia nadrzędnych celów.
W badaniach nad |przywództwem tarano się zidentyfikować cechy efektywnych przywódców, później zaś badano wpływ różnych stylów przywództwa.
Stwierdzono, że efektywne przywództwo wiąże się z takimi cechami, jak inteligencja, osiągnięcia, odpowiedzialność, współuczestnictwo i pozycja (status). W różnych sytuacjach potrzebni są przywódcy o różnych cechach, na przykład |przywódcy |zadaniowi lub |przywódcy |społeczno-|emocjonalni.
Znajomość sytuacji oraz potrzeb i oczekiwań członków pomaga ustalić, jakiego rodzaju przywództwo będzie najbardziej efektywne. Różne style przywództwa mogą mieć znaczny wpływ zarówno na wyniki, jak i na atmosferę grupy.
|Uprzedzenie jest to zespół przekonań, wartości i postaw (zwykle negatywnych), które wywołują u nas tendencyjne nastawienie wobec członków określonej grupy, co prowadzi do zachowań |dyskryminujących. Nawet sztucznie wywołane uprzedzenie i dyskryminacja prowadzą do obniżenia samooceny u części ofiar. Uprzedzenie popierane przez cały system społeczny staje się |rasizmem. Przezwyciężenie ukształtowanego już rasizmu wymaga zmiany |działań, zmiany |reguł |i |wzmocnień oraz zmiany |sposobu
|spostrzegania |samego |siebie przez ofiarÄ™.
"Seksizm", czyli |szowinizm |płci wynika z tendencyjnych oczekiwań co do zdolności i cech osobowościowych obu płci. Zasadniczymi jego źródłami są
|bariery |biologiczne (kobieta = rodzicielka dzieci) oraz |socjalizacja powodująca |przyswajanie |roli |związanej |z |płcią (stereotypy
prezentowane przez społeczeństwo chłopcu lub dziewczynce od momentu ich urodzenia się).
Z frontu Badań.