Stare plemiona Judei zaklinały żywioły za pomocą muzyki, a Biblia podaje, że dźwięki trąb wywoływały niejednokrotnie stany ekstazy.
Znajdujemy tam też wzmiankę o ustąpieniu choroby depresyjnej Saula pod wpływem gry Dawida na harfie(Gaertner M.
, 19551.
W antycznej Grecji na czoło wysuwa się zainteresowanie filozofów wychowawczą rolą muzyki.
Znajduje to swój wyraz w teorii ethosu muzycznego.
Leczniczym oddziaływaniem muzyki zaj@owalisię też Teofrast i Pitagoras.
Nadworny lekarz cesarza Marka Aureliusza, filozof Galen(@l-ZOO), uważał muzykę za, lekarstwo dla chorych części@(a", Gallius zaś stosował subtelną muzykę w leczeniu epilepsji i rwy kulszowej.
M.
Gaertner(ibidem)pisze, że w roku 1304, gdy zachorowała księżna francuska d Artois, lekarz, zapisał"słuchanie gry na harfie przez 8 dni.
W średniowieczu pojawiło się tak zwane tanecznictwo, czyli J@asowa psychoza tańca.
Niepohamowany taniec ogarniał nie J 89 so jednostki, lecz i znaczne grupy ludzi.
Przy dźwiękach piszczałek i bębnów tańczące grupy wędrowały od wsi do wsi, Bówme w Niemczech i we Włoszech.
Z bońcem XVII wieku 1.
Roger wydaje Trdite des effets de@musigue sur le eorps bumem.
Opisuje w niej cierpienia pana.
d Autriyal, skarbnika Francji, któremu jedyną ulgę w'bólu spowodowanym owrzodzeniem nogi sprawiała muzyka, inne zaś środki pozostawały bezskuteczne:jedynym narkotykiem było słuchanie muzyki.
Nawet przedśmiertne cierpienie łagodziło podobno słuchanie muzyki mszalnej.
Roger zajmuje się również wpływem muzyki na zaburzenia psychiczne.
Stwierdza, że gwałtowne objawy histeryczne, nawet napady, ustępowały pod wpływem muzyki.
Dobroczynny wpływ muzyki przypisuje Roger temu, że, włókienka mózgowe"w chorobach histerycznych są wybitnie napięte i przez to lepiej reagują na mechaniczny wpływ dźwięku.
Działanie dźwięku polega na wprawianiu w ruch owych włókienek i rozpraszaniu, nerwowego fluidu"-nadmiernie w nich nagromadzonego-między inne narządy, które ten fluid opuścił.
Mimo fantastyczności tego rodzaju tłumaczenia zwraca uwagę spostrzeżenie o większej reaktywności histeryków i osób o skłonnościach histeroidalnych na doznania muzyczne.
Pierwszą poważniejszą pracą o znamionach naukowości była rozprawa włoskiego teoretyka muzyki A.
Kirchera Phonurgidnoto(l 673 j, nawiązująca do pitagorejskiej teorii harmonii sfer.
Kircher wyróżnia dwa rodzaje muzyki:humma i mmdmd.
JMusicd hummd istnieje niejako w organizmie ludzkim i przez zestrojenie mieszaniny żywotnych soków ustroju człowieka dąży do uporządkowania i opanowania zmysłów, do uzyskania pełnej harmonii pomiędzy duszą a ciałem.
Musieć mundmd, naturalna, jest, muzyką sfer"i obejmuje caĘ zorganizowany i harmonijnie uporządkowany wszechświat oraz kształtuje harmonię ciał niebieskich.
Kircher podaje przykłady dwu rodzajów kuracji muzycznej, omawiając wskazania i przeciwwskazania.
Utrzymuje, że muzyką można leczyć stany podgorączkowe, udar serca, amputacje i podagry.
Przedstawia też koncepcję, nadnaturalnej kuracji muzycznej", którą określa jako sztukę i dzieło złego ducha.
W rozprawie Kuracja muzyczna przeciw jadowi tarantuli podaje liczne przykłady tematów do improwizacji muzycznej o przeważnie zdecydowanej rytmice i charakterze ówcześnie uprawianych form tanecznych.
Leczenie muzyką sehorzeń powstałych na skutek ukąszenia przez jadowite pająki, a przede wszystkim przez tarantulę, było w XVII i XVIII wieku zjawiskiem powszechnym, a tę metodę leczniczą nazywano jatro-muzyką.
2-'P.
Natanson:Wstęp..
Nie tylko lekarze mlereowali się leczniczym wpływem muzyki.
, Gazette de Same"z dnia 27 stycznia 1774 r.ogłasza list czytelnika, który zapytuje, dlaczego lekarze stosują tak rzadko leczenie muzyką(meloterapią), mimo że w tak przyjemny sposób można wyleczyć niektóre choroby.
Przecież Lieutaud wyleczył muzyką aporczywą bezsenność-dlaczego nie zastosować skrzypiec lub klawesynu w chorobach nerwowych, a nawet szale?
George Sand pisze do Meyerbeera, że, muzyka leczy ją z depresji zręczniej od lekarza, bez dodatkowych cierpień i bez...pieniężnego honorarium".
Dość szerokim spojrzeniem odznacza się wypowiedź Burtona, który w Andtomg of lMelmcholg(Oxford 1621:cd.
R.
Shilleto, London 1893)pisze, że muzyka usuwa smutek, zwiększa wydajność pracy, uspokaja i usypia dziecko, żołnierzowi pozwala zapomnieć o niebezpieczeństwie śmierci, choremu o chorobie itp.
Nicolai w rozprawie Die Verbindung der lMusik mit der Artzneggelahrtheit(Halle 17451, przeciwstawia się panującym teoriom o drganiu powietrza i jego wpływie na system nerwowy i system krążenia.
Pomijając czysto fizjologiczne tłumaczenie sztuki leczenia muzyką, skupia się przede wszystkim na reakcjach psychicznych.
Wiek XIX obok obserwowania wpływu muzyki na psychikę człowieka przynosi też szereg nowych spostrzeżeń dotyczących korzystnego oddziaływania muzyki na czynności wegetatywne.
Jakie jak krążenie krwi, ciśnienie, rytm tętna, oddychanie, a również na pracę mięśni.