W każdym z tych miast wymordowano tysiące Żydów, jako że po cóż szukać wrogów chrześcijaństwa w dalekich krajach, skoro pośród nas żyją żydowscy blużniercy, o wiele gorsi niż Saraceni, i bezkarnie znieważają Chrystusa i sakramenty - argumentowano.
W 1298 roku bawarskim mieście Róttingen oskarżono Żydów o zbezczeszczenie hostii.
Pewien szlachcic o nazwisku Rindelfleisch, powołując się na rozkaz dany mu od Boga, zebrał zgraję zwyczajnych bandytów i urządził wraz z tą hordą krwawą rzeź. Mordy trwały przez cały rok. Zginęli wszyscy Żydzi w Róttingen, a prawie 140 osad żydowskich zniszczono w okolicach miasta.
Sprawa bezczeszczenia hostii była jednym z najczęściej wysuwanych zarzutów w okresie średniowiecza. Zarzucano Żydom, że przebijająhostie gwoździami, nakłaniając chrześcijańską służbę do jej wykradania. Pomawiano ich ponadto o dokonywanie rytualnych mordów i zatruwanie studzien. Hostie krwawiły i były to widoczne dla gawiedzi dowody winy Żydów. Chrześcijańska służba i niewolnicy, obsługujący Żydów, pozbawieni zostali prawa przyjmowania komunii. Kradzież hostii karana była śmiercią. Kiedy w Deggendorfie, mieście w Dolnej Bawarii, rozeszła się w 1337 roku wieść o
zbezczeszczeniu komunikantów, wymordowano wszystkich tamtejszych Żydów. Prym w
"rozprawianiu" się z Żydami wiedli ci, którzy zaciągali wcześniej pożyczki u swoich ofiar.
Dodatkową nagrodą było zagarnięcie całego ich mienia.
Historycy oceniają, że "najgorszym dla niemieckich Żydów przed dojściem Hitlera do władzy" był rok 1349. W Strasburgu spalono ich dwa tysiące. Majątek ofiar rozdzielono pośród chrześcijan. W podobny sposób rozprawiono się z Żydami w 350 gminach. Ofiary najczęściej palono żywcem.
"Na chwałę Bogu i Świętej Dziewicy" - wypędzono Żydów w 1426 roku z Kolonii, natomiast z Erfurtu w 1458 roku. Gmina żydowska w Ratyzbonie, za sprawą proboszcza miejscowej katedry, zniszczona została ponownie w 1529 roku. Z Frankfurtu nad Menem wypędzono ich w 1614 roku. Przez stulecia Żydzi z należytym szacunkiem musieli pozdrawiać chrześcijan. "Okaż mores, Żydzie" - wołano.
W innych krajach nie było lepiej. W Anglii przez czterysta lat, poczynając od roku 1290, Żydzi w ogóle wyjęci byli spod prawa. W koloniach amerykańskich podobnie. Także w republikach północno-wło-skich nie tolerowano Żydów z zasady, choć krwawe represje zdarzały się tu najrzadziej. Pewnym wyjątkiem była Polska, w której Żydów traktowano tolerancyjnie. Ale i tu, na ziemiach polskich w 1648 roku doszło do krwawych ekscesów, czego efektem była rzeź 200 tysięcy Żydów, której dopuścili się Kozacy.
Nawet chrześcijańscy znawcy sprawy twierdzą, że "trudno byłoby wymienić jakąkolwiek niegodzi-wość, jakiekolwiek represje, które by nie spotkały Żydów w chrześcijańskiej Europie". Przy czym "straszliwe rzezie, ćwiartowanie, okaleczenia, rozpruwanie ciał, palenie żywcem wielu tysięcy ludzi -wszystko to odbywało się w imię wiary". Żydzi
"umierali razem z żonami i dziećmi. Tysiące, dziesiątki tysięcy Żydów zabijali chrześcijanie gołymi rękami, topili, palili żywcem, łamali kołem, wieszali; ponadto krajano, ćwiartowano, duszono i grzebano żyjących jeszcze ludzi. Na postronkach i za włosy zaciągano ich do baptysteriów. I wyższe duchowieństwo brało czynny udział w chrzczeniu przemocą". To tylko niektóre opisy zbrodni.
Wszystko to działo się za wiedzą i aprobatą najwyższych hierarchów Kościoła, w tym także papieży. Papież Leon I Wielki atakował Żydów "za ich ohydne zbrodnie". Mówił, że trzeba ich wyklinać i nienawidzić. Papież Stefan VI nazwał ich "psami". Trzeci Sobór Laterański w 1179 roku zagroził ekskomuniką wszystkim tym, "którzy ośmielają się współżyć z Żydami". Papież Innocenty III w 1205 roku uznał, że Żydzi powinni zostać wiecznie ujarzmianymi i "wyklętymi przez Boga niewolnikami". Za jego pontyfikatu odbył
się czwarty Sobór Laterański, który zakazał Żydom piastowania urzędów oraz
wychodzenia na ulice podczas większych świąt chrześcijańskich. Najkrwawsze pogromy Żydów odbywały się w drugiej połowie Wielkiego Tygodnia. Ten sam Sobór wprowadził do prawa kanonicznego przepis nakazujący Żydom noszenie wyróżniającej ich odzieży albo odznak. To z polecenia papieży wyznaczono dla Żydów pierwsze getta, zamykając w nich mieszkańców na całe dziesięciolecia.