X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

Tak, jak w otch�ani piek�a b�d� je wyznawa�
ci, kt�rzy sprzeciwili si� w�adzy Boga, przez ca�� wieczno�� b�d� je
wyznawa� w rozpaczy w�asnej �mierci.
Jedyn� rzecz�, jak� pozostaje nam wykona� w obliczu tego tak �ywego, tak
prawdziwego, tak istotnego przykazania, jest upa�� na kolana i odda� cze��
Bogu, wyznaj�c g�o�no - nie przymuszeni ci���cym na nas podda�stwem, ale z
rado�ci� p�yn�c� z wdzi�czno�ci za to, i� czyni nas szcz�liwymi - �e
jedynie On jest Panem.
Kiedy�, kiedy byli�my dzie�mi, kazano nam powtarza� podczas naszej
codziennej modlitwy dziesi�� przykaza� bo�ych i wyznawa� Pana poprzez Jego
prawo. Pozostawiaj�c na boku kwesti� skuteczno�ci tych praktyk, prawd�
pozostaje fakt, �e ca�e nasze �ycie powinno by� szczerym, konkretnym i
nieprzerwanym wyznaniem: "Panie, Ty jeste� moim Panem i ja nie mam innych
bog�w poza Tob�". Spr�bujmy nieustannie trwa� w tej modlitwie, nie dajmy
si� opanowa� wra�eniu, �e chodzi o co� przestarza�ego, oczywistego,
banalnego. Spr�bujmy stan�� u st�p Boga w pokorze naszej wiary i m�dlmy si�
do Niego tym w�a�nie przykazaniem. Wtedy poczujemy, jak zatracamy si�,
zanurzamy w Jego niesko�czono�ci. Mo�e pojmiemy wreszcie, �e tak naprawd�
nie prze�ywali�my dotychczas tego przykazania, nie rozumieli�my go tak
dobrze, jak na to nasz Pan zas�uguje, i �e Jego �wiat�o i Jego �aska nie
rozja�ni�y jeszcze wystarczaj�co naszego ducha i naszego serca. Mo�e
dojdziemy do wniosku, chocia� brzmie� to mo�e paradoksalnie, �e traktujemy
jeszcze to przykazanie w spos�b powierzchowny, �e jeste�my jeszcze
pocz�tkuj�cymi uczniami, istotami, kt�re nauczy�y si� go na pami��,
pozostawiaj�c jednak na marginesie �ycia, zamiast uczyni� je �r�d�em ka�dej
my�li, ka�dego pragnienia, uczucia, gestu. Kr�lestwo Bo�e przestanie by�
jedynie fikcj�, lecz stanie si� rzeczywisto�ci� tylko pod warunkiem, �e
zakorzeni si� w nas g��boko; przestanie by� komuna�em, a stanie si�
prze�ywan� prawd�: "Ja jestem Pan, tw�j B�g... nie b�dziesz mia� innych
bog�w obok mnie".
2. Urodzeni, by s�ucha�
Niebiosa, s�uchajcie, ziemio, nadstaw uszu, bo Pan przemawia.
(Iz 1,2)
Pan jest Panem nie tylko po to, aby nam o tym m�wi�, lecz aby by� Panem w
naszym �yciu i kiedy z wielk� powag� osadza prawo na Swojej w�adzy, nie
czyni tego najwidoczniej tylko po to, aby ludzie o tym us�yszeli, ale aby
poznali tego konsekwencje. A konsekwencje s� nast�puj�ce: to, kim Pan jest,
co Pan czyni powinno zawsze spotyka� si� z naszym uznaniem, uleg�ym
przyj�ciem i zgod�. Ile� to razy s�yszymy w Starym Testamencie uroczysty
g�os objawiaj�cy wol� Boga: Audite verbum Domini, s�uchajcie s�owa
Pa�skiego! Ile� to razy sam B�g m�wi w ten spos�b, ile razy powtarzaj� to
prorocy i patriarchowie; mo�na by rzec, �e w Starym Testamencie
wszyscy przemawiaj� tymi s�owami. Nawo�uj� ludzi, aby s�uchali Boga.
Czy s�uchanie Pana nie jest w�a�nie podstawow� konsekwencj� Jego panowania?
Stworzenie, tajemnica S�owa
Pomy�lmy chwil�: B�g jest sam, sam w Swojej bosko�ci, kt�ra nie jest
samotno�ci�, lecz wsp�lnot�; sam w Swojej �ywej bosko�ci, w kt�rej ��cz�
si� Ojciec, Syn i Duch �wi�ty i poprzez t� niewymown� ��czno�� wyra�aj�
ca�e bogactwo Boga i raduj� si� nim, wyznaj� ca�� Jego chwa��. Pan jest
sam, ale jednocze�nie jest wsp�lnot�, jest S�owem, jest Mi�o�ci�. Pan
zgodnie z pradawnym zamys�em Swojej wszechmocy i mi�osierdzia staje si�
Stw�rc�. Od tej chwili nie jest ju� tylko Panem samego siebie, ale staje
si� Panem wszystkich rzeczy. Jak je stworzy�? Mo�emy sta� si� �wiadkami
tego cudownego i wzruszaj�cego widowiska czytaj�c opowie�� biblijn�.
B�g m�wi: "Niechaj si� stanie �wiat�o��" i oto nasta�a �wiat�o��. "Niechaj
powstan� wody" i wody powsta�y. "Niechaj powstanie niebo i zape�ni si�
gwiazdami" i ju� firmament niebieski mieni si� Bo�� chwa��. Pan m�wi, a
s�ucha go nawet nico��, poniewa� Jego pierwsze s�owa, zaistnia�e poza Nim,
s�owa stworzenia, zwracaj� si� do nico�ci; z nico�ci wydobywa rzeczy i
nawet nico�� s�ucha Boga, nawet nico�� zakwita, staje si� rzeczywisto�ci�,
o�ywa. Taki jest Pan.
Kiedy Pan m�wi: "Ja jestem Panem", wcale si� tym nie che�pi, On naprawd�
nim jest, jest tak wielki i wszechmocny, �e wszystkie rzeczy s� mu
pos�uszne zanim jeszcze zaczynaj� istnie�; zbiegaj� si� na jeden Jego gest
i, s�uchaj�c Go, uk�adaj� harmonijnie w zadziwiaj�ce pi�kno Wszech�wiata.
Nie istnieje dla nich �aden inny g�os, inny przewodnik, inne prawo, jedynie
g�os Boga, Pana, kt�ry przywo�uje. Popadamy w konsternacj� wobec majestatu
tego wydarzenia, kt�re jest pierwszym rezultatem s�uchania Pana.
Jednak to opowiadanie, tak pi�kne, tak pogodne, tak zaszczytne nabiera w
pewnym momencie dramatycznej wymowy. Wszystkie rzeczy zosta�y stworzone
przez pot�ny g�os Pana, kt�ry z nico�ci przywo�a� je do bytu. Pan spogl�da
na dzie�o Swojego tw�rczego g�osu i widzi, �e jest niezwykle pi�kne i
niezwykle dobre. Ale jest nieme. I oto tajemniczy Pan w Tr�jcy Jedyny
rzecze: "Uczy�my cz�owieka na Nasz obraz, podobnego Nam". Wszechmocny g�os
Pana przywo�uje z nico�ci cz�owieka. Zosta� on stworzony na obraz i
podobie�stwo Boga, gdy� r�wnie� on potrafi m�wi�, r�wnie� on posiada
umiej�tno�� poznawania, r�wnie� on umie kocha�. B�g stawia t� istot� ponad
wszelkie stworzenie jako obraz Jego w�adzy, Jego zwierzchno�ci. Cz�owiek
zosta� stworzony, by w�ada� Wszech�wiatem, zosta� uczyniony panem
wszystkich jego rzeczy; B�g prowadzi go i przedstawia ca�ej r�norodno�ci

Drogi uĹźytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.