Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.


Krok 3. Naciœnij skrót klawiaturowy Ctrl+ J
(Mac OS: Command+ J), aby
skopiowaæ zaznaczony obszar
do oddzielnej warstwy.
ci¹g dalszy na nastêpnej stronie
Graæ z g³ow¹ — retuszowanie portretów
Rozdzia³ 6.
227
Krok 4.
Naciœnij skrót klawiaturowy Ctrl+ T
(Mac OS: Command+ T), aby uaktywniæ ramkê swobodnego przekszta³cenia.
Teraz, przytrzymuj¹c naciœniêt¹
kombinacjê klawiszy Shift+ Alt+ Ctrl (Mac OS: Shift+ Option+ Command), kliknij prawy górny róg obwiedni
i przeci¹gnij go do wewn¹trz, tworz¹c
coœ w rodzaju efektu zniekszta³cenia
perspektywicznego. Postaæ na zdjêciu
bêdzie wygl¹daæ tak, jak gdyby mia³a
skrzywiony (lub z³amany) nos, dlatego
zwolnij wszystkie trzymane klawisze,
a nastêpnie kliknij œrodkowy punkt
górnej krawêdzi obwiedni (patrz rysunek
z prawej) i przeci¹gnij go prosto w dó³.
W ten sposób nos odzyska swój
naturalny wygl¹d, ale przy okazji
stanie siê nieco mniejszy.
Krok 5. Kiedy bêdziesz ju¿ zadowolony
z uzyskanego kszta³tu nosa, naciœnij
klawisz Enter (Mac OS: Return), aby
zaakceptowaæ wprowadzone zmiany.
Jeœli zaœ spostrze¿esz, ¿e na zdjêciu
widoczne s¹ jakieœ pozosta³oœci
„starego” nosa, uaktywnij warstwê t³a
( Background) i wyretuszuj te obszary
za pomoc¹ narzêdzia Clone Stamp
( Stempel). Bêdziesz musia³ w tym celu
ustanowiæ punkt odniesienia tu¿ obok
Przed
krawêdzi nosa, a nastêpnie sklonowaæ
go w miejscu, gdzie widoczna jest
pozosta³oœæ dawnej krawêdzi.
Rysunki obok pozwalaj¹ porównaæ
orygina³ (œrodkowe zdjêcie) z wersj¹
wyretuszowan¹ (dolne zdjêcie).
Zobacz, jak wiele mo¿na osi¹gn¹æ,
wykonuj¹c kilka czynnoœci
edycyjnych, które w sumie nie
trwaj¹ d³u¿ej ni¿ 30 sekund.
Po
228
Rozdzia³ 6.
Graæ z g³ow¹ — retuszowanie portretów
Nie pytaj mnie, jak Kevin Ames wpad³ na tê metodê Zmniejszanie
retuszu, ale jak tylko j¹ zobaczy³em, od razu postanowi³em,
¿e opiszê j¹ tutaj. Jest to naj³atwiejsza do wykonania, wielkoœci nozdrzy
najbardziej bezpoœrednia i najefektywniejsza metoda redukcji wielkoœci nozdrzy, jak¹ kiedykolwiek widzia³em.
Krok 1. Otwórz plik z fotografi¹, któr¹
chcia³byœ wyretuszowaæ pod k¹tem
zmniejszenia wielkoœci nozdrzy
postaci widniej¹cej na zdjêciu.
Krok 2. Uaktywnij narzêdzie Healing Brush
( Pêdzel koryguj¹cy).
ci¹g dalszy na nastêpnej stronie
Graæ z g³ow¹ — retuszowanie portretów
Rozdzia³ 6.
229
Krok 3.
Przytrzymuj¹c naciœniêty klawisz
Alt (Mac OS: Option) kliknij gdzieœ
w obrêbie „czystej” skóry na twarzy
— na przyk³ad na policzku (patrz
rysunek z prawej).
Krok 4. Zamaluj nozdrza narzêdziem
Healing Brush ( Pêdzel koryguj¹cy)
— patrz rysunek z prawej.
W miarê wykonywania tej czynnoœci
zauwa¿ysz, ¿e nozdrza pokrywane
s¹ kolorem odpowiadaj¹cym temu,
który pokrywa próbkowany wczeœniej
obszar na policzku kobiety.
Krok 5. Kiedy zwolnisz przycisk myszy,
nozdrza uzyskaj¹ kolor i fakturê
próbkowanego wczeœniej obszaru.
Bêd¹ one teraz ciemniejsze ni¿
w punkcie 4. (efekt dzia³ania narzêdzia
Healing Brush ( Pêdzel koryguj¹cy)), ale mimo wszystko wci¹¿ zbyt jasne
i trochê nienaturalne.
230
Rozdzia³ 6.
Graæ z g³ow¹ — retuszowanie portretów
Krok 6.
Z menu Edit ( Edycja) wybierz teraz polecenie Fade Healing Brush ( Zanik
Pêdzel koryguj¹cy). Kiedy na ekranie
pojawi siê okno dialogowe Fade
( Zanik) — patrz rysunek z lewej,
zmniejsz wartoϾ krycia ( Opacity)
do takiego poziomu, przy którym
nozdrza bêd¹ znowu mieæ naturalny
wygl¹d, tzn. bêd¹ jaœniejsze i nie
bêd¹ tak bardzo, jak poprzednio,
przyci¹gaæ uwagi.
Krok 7. Rysunek obok przedstawia ostateczny rezultat retuszu po zmniejszeniu
krycia do 32 procent (zdjêcie górne).
Wprowadzona poprawka jest bardzo
subtelna, lecz jeœli porównasz to zdjêcie
z oryginalnym obrazem (zdjêcie
dolne), zobaczysz, ¿e to wystarcza,
aby skierowaæ uwagê odbiorcy
ponownie na oczy kobiety, a nie jej nos.
Po
Przed
Graæ z g³ow¹ — retuszowanie portretów
Rozdzia³ 6.
231


Podstrony