Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.


















PRZYGOTOWANIE DO LOTU




Informacje dotyczą ce sposobu uŜ ytkowania sterowanego radiem modelu
ś migłowca EasyCopter V4.5 KOLIBERPRO







P
A
MIĘTAJ!


● Zawsze najpierw włączaj nadajnik.


● Wsuwając akumulator zasilający do gniazda włączysz moduł sterujący.


● Poczekaj 5 sekund na inicjalizację.


● MoŜesz startować i wykonać lot.


● Ląduj.


● Wyjmij z gniazda akumulator zasilający moduł sterujący.


● Wyłącz nadajnik.


● Akumulator Li-Pol 3,7V/120mAh naleŜy ładować zawsze z zachowaniem podstawowych

zasad bezpieczeństwa obowiązujących przy obsłudze tego typu ogniw! Ładowarkę naleŜy

umieszczać na równym i niepalnym podłoŜu.


● Podczas trwania procesu ładowania nie pozostawiaj ładowarki i akumulatora bez dozoru.

Wzrokowo kontroluj akumulator, czy nie zwiększa swojej objętości, dotykiem sprawdzaj

temperaturę obsługiwanego akumulatora. JeŜeli wystąpi problem np. akumulator „puchnie”

lub jest bardzo gorący naleŜy natychmiast przerwać proces ładowania.


● Po zakończonym locie naleŜy wyjąc akumulator z gniazda i poczekać aŜ ostygnie do
111
temperatury pokojowej. Dopiero po ostygnięciu moŜna akumulator naładować.


● Do ładowania akumulatora zasilającego uŜywaj tylko oryginalną 3,7V ładowarkę znajdującą

się w komplecie. Pod Ŝadnym pozorem nie stosuj ładowarek do obsługi akumulatorów
NiCd/NiMH. Grozi to poŜarem, zranieniem osoby obsługującej a nawet powaŜnymi

szkodami majątkowymi.


● JeŜeli kiedykolwiek podczas uŜytkowania zauwaŜysz, Ŝe akumulator zasilający zwiększył


swoją objętość (jest „nadmuchany”) to naleŜ y taki uszkodzony akumulator natychmiast



wycofać z uŜ ytkowania! Akumulator musisz szybko wyjąć gniazda ładowarki i połoŜyć


na niepalnym podłoŜu a najlepiej włoŜyć go do naczynia ze szkła Ŝaroodpornego lub do


specjalnej torebki "LIPO SAFE" (patrz www.modelemax.pl) i obserwować go przez około 30

– 45 minut. Specjalne torebki "LIPO SAFE" do bezpiecznego ładowania i przechowywania

akumulatorów litowo – polimerowych minimalizują niebezpieczeństwo powstania obraŜeń

ciała uŜytkownika i strat majątkowych powstałych na wskutek poŜaru!













© 2010 Ludomir Rogalski Sterowany radiem model śmigłowca KOLIBER PRO 4/20















®



















EasyCopter V4.5 COLIBRI PRO















● Akumulatory przechowuj w suchym miejscu i najlepiej w temperaturze pokojowej.



● Akumulatory naleŜy transportować i chwilowo przechowywać najlepiej w temperaturze 20 -

30°C. Nigdy nie przechowuj akumulatorów w samochodz ie i w miejscach naraŜonych na

promieniowanie słoneczne. Przechowywanie akumulatorów w nagrzanym przez słońce

samochodzie moŜe zakończyć się uszkodzeniem lub poŜarem akumulatorów.



● Akumulatorów litowo - polimerowych nigdy nie naleŜy głęboko rozładowywać. Głębokie roz

– ładowanie akumulatorów litowo - polimerowych znacznie skraca ich Ŝywotność, moŜe
równieŜ uszkodzić akumulator i spowodować poŜar!



● Nigdy nie naleŜy rozładowywać (pomiar dokonany pod obciąŜeniem) akumulatorów LI-Pol


poniŜej 3V/ogniwo. Moduł sterujący zamontowany w modelu KOLIBER PRO posiada zin -

tegrowany układ łagodnego odcięcia. Układ zabezpieczający LVC aktywuje się

w momencie, kiedy napięcie akumulatora spada (pod obciąŜeniem) do 3V. Gdy tylko do

tego dojdzie, regulatory w module sterującym ograniczają moc silników (bez względu na

pozycję drąŜka gazu), aby napięcie akumulatora zasilającego nie spadło poniŜej napięcia

progowego, czyli 3V. Ograniczenie mocy zmusza do natychmiastowego lądowania – naleŜy

ściągnąć drąŜek gazu i wyjąć akumulator z gniazda. Potem wyłączyć nadajnik. Po aktywacji

układu zabezpieczającego LVC moŜesz jeszcze na moment lekko unieść model, ale nie

z alecamy tego robić, poniewaŜ nastąpi rozładowanie akumulatora poniŜej napięcia

progowego. MoŜe dojść do trwałego uszkodzenia akumulatora, znacznego obniŜenia jego



Ŝ ywotności lub nawet do zniszczenia zakończonego poŜarem! JeŜeli zdecydujesz się

kontynuować lot moŜe równieŜ dojść do uszkodzenia/zniszczenia modelu, poniewaŜ

napięcie akumulatora spadnie poniŜej wartości minimalnego napięcia rezydentnego,

niezbędnego do zasilania odbiornika i pozostałej elektroniki modułu sterującego.























WAśNE! Nie zalecamy latać aŜ do momentu aktywacji systemu zabezpieczającego
LVC. Musisz bardzo uwaŜnie obserwować model w locie. Jak tylko zauwaŜysz, Ŝe
utrzymanie stałej wysokości (w następstwie spadku napięcia akumulatora
zasilającego) wymaga ciągłego dodawania mocy naleŜy natychmiast wylądować

Podstrony