X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

zi� wnioski okre�laj�ce ce�e ma��e�stwa, ich hierarchi� i tyjm samy�m ukaza� Mot� zwi�zku, przez kit�ry ma��onkowie s� powo�ani do wsp�dzia�ania z Botgielm w dawaniu nowego �ycia ^. Ze wzigl�du na wielko�� tego powo�ania i rang� inisftyftucjl ma��e�stwa dla .spo�etcze�isjtwa i Ko�cio�a, zaakcentowajno w spos�b szczejg�liny j^ego foumalno-prawny charakter. Ko�ci� ujawnia� przy tym coraz szersze wy!ma^ C. Dr��ek, Ma��e�isfwo we wsp�ZMOcie Ko�cio�a, w: M��o�d
- ma��e�s^o - rodzma, F. Adamstki (red.), Krak�w 1978.
s p. Ciprot�i, H mafyifno�Mo we: D�ntfo, w: E��c:c:opedia, is. '337 - 427j
^, ' Zob. K. W&Jty�a, M:!o^� i odpowiedzialno��', Krak�w 19&2.
zanych z jego powstanieim, funkcjjoniowaniem,, ctzy te� wiiiewa�mieniem ^�. Jednolita koncepcja prawno-imoiral-na, dbowi�ziuj�ca ca�y �wiait kaito�i�ki zostta�a opracowana ma Soborze Trydenckim w 1563 roku, a nast�pnie uj�ta forma3nie w Prawie Kanonicznym. Okre�lone tu zosta�y w spos�b precyzyjny warunki "wa�nego" i okoliczno�ci "niewa�nego" zaiwarcia ma��e�stwa. Okre�lono wi�c liczne przeszkody wykluczaj�ce sam fak)t zaistnienia zwi�zku ma��e�skiego, b��dy w umowie ma��e�skiej (syjmu�acja, umowa warunkowa, pomy�ka co do osoby, jbrak wolno�ci decyzji), b��dy w samej ceremonii! �lubnej, kt�ra odit�d musia�a odbywa� si� w Ko�ciele; wypracowano ;te� szczeg�ow� procedur� post�powania zmierzaj�cego do uniewa�nienia ma��e�stwa. Do przeszk�d i okoliczno�ci uniewa�niajj�cych zwi�zek zaliczono: niepe�noletnio��, impotencj� p�ciow�, ujpTzednio zawartte ma��e�stwo, wy�sze �wi�cenia duchowne, uroczyst� profesj� zakonn�, uprowadzenie, zbrodni� pope�nion� uprzednio na wsp�ma��onku, po-krewie�sltwo, powinowacltwo. W�wczas te� sprecyzowano sttamowiisko Ko�cio�a w odniesieniu do samych cel�w ma��e�stwa" (dokonano rozr�nienia na cel pierwszorz�dny - zrodzenie i wychowanie dzieci oracz drugorz�dny - wzajemna pomoc ma��onk�w i zaspakajanie potrzeb seksualnych) i ca�ej bogaitej sfery zachowa� zwi�zanych z prdkreacj� i w og�le wsp�yciem seksualnym.
Tak ukszita�towama doktryna, obejmuj�ca - jak widzimy - g��wnie pnoblemaityk� ma��e�stwa bez szerszego .spojirzenia na zagaidnienia rodziny, fusnkcjonowa-
*' Zob. J. Leclercq, Mar�ape �mture! et mariage chre^iew, Toumai 1966.
** Zob. E. Domus, Du setn et de !a #n du mariape, Paaris 1937, s. 49 i nast.
�a w �wiebie dhirze�cija�siHJm przez isMecia ^. �r�d�em przeobra�e� dotychiczaisowej my�li chirze�cija�skiej w odntietsieniiu do ma��e�stwa, ale pirzede 'wszystMm do jcd�iny, stta�y tsi� dopiero wiskazatnia killku ostatniich papie�y-, �awarjte w encyklikach, pirEntcykiBka C^sti ComutOM pod wzglejdeim dogmaitycz-nym pjrzypomaina iboskie uatatno�wieinie ma��e�stwa ** Por. S. de Lestapis, �vo!utiow de ta peitse e^pr�wee de !'j2p!:se cathoH^we, w: RenoM^eau des :dees stu* !a ^amiHe, R. Prigen� (wyd.), Paris 1954, s. 255. Zob. te�: G. Dossetti, La fawipUa wet messac&!O pcmMftc�o, "Riviis�a Intemaz�onale di Scienze Sociali" 1&43, s. 305 i nast. s

Podstrony

Drogi uĚźytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.