ďťż
Zakres treci: poznawanie właciwoci wody i jej roli w życiu or zmówżywych, obiegwody wprzyrodzie, poznawanie różnych sposobrjf oczyszczania wody, z położeniem nacisku na możliwoci wykorzystani sposobów naturalnych, sposoby racjonalnego wykorzystywania w"Ł na terenie zakładu podczas codziennych czynnoci, zapoznanie z wybranymi gatunkami zwierzšt i rolin żyjšcych w rodowisku wodnym i na terenach wokół zbiorników wodnych oraz uwiadomienie ichzsł czenia dla zachowania równowagi biologicznej, odpoczynek nad wodš. Spodziewane efekty: osadzony w trakcie codziennych czynnoci racjonalnie korzysta z wody, rozumie jej rolę w przyrodzie i znaczenie dla organizmów żywych, zna skutki zanieczyszczania wody. Częć IV: Segregacja odpadów Cele: kształtowanie umiejętnoci podejmowania praktycznych dzitt łań: segregowanie makulatury, opakowań plastikowych, szklanych,! kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu, uwia-; domienie wpływu gromadzenia toksycznych odpadów na najbliższe rodowisko, uwrażliwianie na estetyczne wartoci zadbanego, czystego rodowdska.
Zakres treci: zapoznanie skazanych z pojęciami dotyczšcymi odpadów (komunalne, przemysłowe, makulatura, kompostowanie, utylizacja) i kryteriami ich podziału na organicznie i nieorganiczne, rozróżnianie rodzajów mieci oraz możliwoci ich wykorzystania i recyklingu, rozmieszczenie w oddziałach oznakowanych kolorowych pojemników do segregacji odpadów (makulatura, szkło, plastik, baterie), rozdanie do cel kolorowych oznakowanych worków, ustawienie odpowiednio dużych, oznakowanych pojemników przy wysypisku mieci.
Spodziewane efekty: Skazani rozumiejš potrzebę ograniczenia iloci mieci, segregujš odpady, wiedzš, które z nich można wykorzystywać powtórnie.
Częć V: Ochrona gleby i kształtowanie terenu Cele: uwiadomienie wpływu jakoci powietrza i wody na glebę, uwiadomienie zwišzku upraw z jakociš gleby. Rozumienie potrzeby racjonalnego nawożenia i pielęgnacji gleby, uwiadamianie różnorodnoci i piękna naturalnego krajobrazu i zapoznawanie z wpływem człowieka na jego kształtowanie.
Zakres treci: zapoznanie skazanych z rodzajami gleby, jej cechami organoleptycznymi, poznanie życia gleby" i znaczenia wszystkich jej żywych składników dla rozwoju rolin uprawnych, poznawanie wybranych przedstawicieli charakterystycznej szaty rolinnej dla różnych rodzajów gleby, udział skazanych w zagospodarowaniu i pielęgnacji ogrodu. Spodziewane efekty: uprawa różnorodnych rolin z uwzględnieniem możliwoci glebowych; uwiadamianie, że na danym podłożu rosnš najlepiej okrelone gatunki.
Częć VI: Zdrowy styl życia Cele: kształtowanie postawy aktywnego i wiadomego dbania o zdrowie w myl zasady W zdrowym ciele zdrowy duch", rozumienie pojęcia zdrowie" i tego, od jakich czynników wewnętrznych i zewnętrznych jest zależne, współzależnoci owych czynników dla pełnego obrazu zdrowia, kształtowanie umiejętnoci różnicowania, co jest korzystne dla zdrowia, a co szkodliwe, uwiadomienie osadzonym szkodliwoci palenia papierosów, dbanie o sprawnoć i kondycję fizycznš. Zakres treci: wprowadzanie pojęć zdrowa żywnoć i zdrowe odżywianie, sposoby zapewniania sobie higienicznego trybu życia i aktywnego wypoczynku, organizowania aktywnoci ruchowej, podejmowanie wspólnych działań promujšcych zdrowy styl życia, wyznaczenie cel dla niepalšcych poprzez ich oznakowanie, zorganizowanie dnia bez papierosa, udział w akcji Rzuć palenie", udział w organizowanych zajęciach sportowych, zorganizowanie ćwiczeń aerobowych. Spodziewane efekty: skazany zna zasady zdrowego odżywiania, chętnie spożywa produkty zdrowe, nieprzetworzone, aktywnie wypoczywa na wieżym powietrzu, jest inicjatorem działań promujšcych zdrowy styl życia, zmniejszenie liczby palaczy.
Częć VII: Działalnoć kółka zrównoważonego rozwoju Cele: zrzeszenie osób, które podejmujš aktywne działania na rzecz promocji zdrowia oraz ochrony rodowiska, systematyczne wdrażanie do podstawowych działań zwišzanych z dbałociš o przyrodę, o samego siebie, wykorzystanie komputera w działalnoci kółka, wychowywanie poprzez pracę.
288 Oddziaływania edukacyjne przez kulturę
5.
Zakres treci: przygotowywanie materiałów do pogadanek, konkursów, quizów, pomoc w organizowanych rozgrywkach sportowych, j wykonywanie wszelkich gazetek i dekoracji okolicznociowych, po-j
moo pr-zy otsełud-w orgai\.vzowatvyck Imęte-z. kultu.raltvo-owia.tow^cK, ' pTace AeNŁ.or-a.totsVie \ corx^ćVk.owe 'w wietYicy centra\nej, naprawa księgozbiorów.