Dobra
pamięć niekoniecznie musi być długa. Doświadczenia Metody Callana wskazują, iż
najszybszym, najłatwiejszym i najbardziej efektywnym sposobem poszerzania
zasobu słów, jest systematyczne powtarzanie, jak również technika szybkich pytań i
odpowiedzi stosowana w całej Metodzie. Technika ta rozwija szybki refleks u
studenta i zapewnia możliwość natychmiastowego przypomnienia sobie danego
wyrazu. Jest to również najmniej nudne podejście. Przyswajane słownictwo i
zdolność użycia go poprzez swobodne rozmowy może zająć przeciętnemu
studentowi lata.
Po omówieniu wszystkich pięciu książek Metody Callana, student nie będzie miał
żadnych trudności w rozmowie czy dyskusji na jakikolwiek temat. Nie potrzebuje on
żadnych specjalnych lekcji konwersacji. Cała Metoda Callana składa się właśnie z
rozmowy, począwszy od pierwszej lekcji - rozmowy kontrolowanej i efektywnej.
Ostatnim problemem swobodnej rozmowy, abstrahując od faktu, iż jest ona trudna
do prowadzenia w dużym gronie osób, jest to, że w takiej rozmowie przewagę będą
miały osoby najbardziej rozmowne i komunikatywne. Natomiast reszta klasy będzie
siedziała w milczeniu. Nawet jeżeli studenci rozumieją, iż swobodna rozmowa nie
jest efektywna, nadal istnieje dla nich i dla nauczycieli pokusa, aby zaangażować się
w nią od czasu do czasu - sprowokowane może być to pytaniami z książki. Na
przykład, po pytaniu takim, jak „Co złości cię bardziej niż cokolwiek innego?", może
wyniknąć dyskusja o sprawach, które złoszczą studentów najbardziej. Może
wydawać się ona bardzo interesującą, jednakże zwalnia lekcję w znacznej mierze z
przyczyn wyżej wspomnianych, doprowadzając studentów do zmęczenia. Lekcje
przeprowadzane w ten sposób mogą podwoić czas trwania nauki studenta, z czego
nie będzie on zadowolony.
Po zadaniu pewnych pytań, nauczyciel może zapytać studenta, „Dlaczego?" lub
„Dlaczego nie?", tylko po to, aby dać studentowi szansę wyrażenia jego opinii w
sprawie zawartej w pytaniu. Jeżeli jednak student nie umie wyrazić swych myśli
szybko, bez wahania, nauczyciel powinien natychmiast przystąpić do zadania
następnego pytania. Ogólna dyskusja nie powinna być dozwolona pod żadnym
pozorem. Jest ona stratą czasu i w końcu doprowadzi do znudzenia.
STAGE 9
815 LESSON 125
EDGE
LITTLE BY LITTLE
INTEND
krawędź, poruszać się stopniowo po trochu
zamierzać
WHAT PART OF THE TABLE IS THIS?
That part of... is the edge
CAN WE BALANCE A DINNER-PLATE ON ITS EDGE ? Yes, perhaps we can
balance ... but it'd be rather difficult and would depend on the type of plate
CAN WE CUT BREAD WITH THE THICK EDGE OF A KNIFE ? No, we cant...
The verb "to edge" means "to move slowly, little by little," usually in a sideways direction, but also in any direction./
WHAT DOES THE VERB "TO EDGE" MEAN ? The verb ... "to move slowly,
little by little" ...
WHY DOES A CAR HAVE TO EDGE FORWARD WHEN TURNING FROM
A SMALL SIDE-STREET INTO A MAIN STREET AGAINST THE FLOW OF
TRAFFIC ?
A car has to edge forward when ... so that other cars can see what it
intends doing, and so slow down to let it pass ...
TIN puszka
816 WHY DO FACTORIES PUT FOOD IN TINS ?/
Factories put food in tins
to conserve it
WHAT METAL IS A TIN MADE OF?
A tin is made of tin
COMPARATIVES AND SUPERLATIVES OF ADJECTIVES, ADVERBS
AND PARTICIPLES
HELPFUL pomocny
Adjectives of two syllables which end in the letters -er, -le, -ow and -y form their comparatives and superlatives by adding -er and -est. For example, clever - cleverer
- cleverest.
WHICH ADJECTIVES OF TWO SYLLABLES FORM THEIR COMPARATIVES
AND SUPERLATIVES BY ADDING -ER AND -EST ?/ The adjectives of two
syllables which form ... are those which end in -er, -le, -ow, or -y
GIVE ME AN EXAMPLE, PLEASE !