Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.


3. Jezus Chrystus
W toku tej refleksji zagadnienie Boga znalaz o
ł szerszy i bardziej konkretny kszta tł w zagadnieniu Jezusa Chrystusa. Tylko w Chrystusie i przez Chrystusa zagadnienie Boga staje si ę naprawd
Ä™ konkretne: Chrystus
jest Emanuelem, Bogiem z-nami, konkretyzacj
Ä… Bo e
ż go «Jestem», odpowiedzi
Ä… na deizm. Bardzo silna jest
dzi
Å› pokusa sprowadzania Jezusa Chrystusa, Syna Bo e
ż go, wył c
Ä… znie do czysto ludzkiej postaci Jezusa
historycznego. Niekoniecznie oznacza to kwestionowanie Bosko c Å› i Jezusa, jednak za pomoc
Ä… pewnych
metod destyluje si
Ä™ z Biblii Jezusa na nasz
Ä… miar ,
Ä™ Jezusa mo l
ż iwego i zrozumia e
ł go wedle kryteriów
naszej historiografii. Ale ten «Jezus historyczny» jest sztucznym tworem, wizerunkiem swoich twórców, a nie obrazem y
ż wego Boga (por. 2 Kor 4,4 n.; Kol 1,15). To nie Chrystus wiary jest mitem; to tak zwany Jezus historyczny jest postaci
Ä… mitologiczn ,
ą wymy lśon
ą przez ró n
ż ych interpretatorów. Dwustuletnia
historia «Jezusa historycznego» jest wiernym odzwierciedleniem historii filozofii i ideologii tego okresu.
W tej konferencji nie mog
ę zagł b
Ä™ ia
ć si
Ä™ w treÅ›
ć or d
Ä™ zia Zbawiciela. Pragn
Ä™ jedynie wspomnie
ć pokrótce o
dwóch istotnych aspektach. Pierwszy z nich to na l
Å› adowanie Chrystusa - Chrystus ukazuje samego siebie
jako drog
Ä™ mojego y
ż cia. Iś
ć za Chrystusem nie znaczy na lśadowa
ć Jezusa jako cz o
ł wieka. Taka próba
nieuchronnie sko c
Å„ zy a
Å‚ by si
Ä™ niepowodzeniem, by a
ł by anachronizmem. Na lśadowanie Chrystusa ma cel
znacznie wznio l
Å› ejszy : upodobni
ć si
Ä™ do Niego, czyli osi g
Ä… nÄ…
ć jednoś
ć z Bogiem. Te s o
Å‚ wa brzmi
Ä… mo e
ż
dziwnie w uszach wspó c
Å‚ zesnego cz o
Å‚ wieka. W rzeczywisto c
Å› i jednak wszyscy jeste m
Å› y spragnieni
niesko c
Å„ zono c
Å› i: niesko c
Å„ zonej wolno c
Å› i, szczÄ™ c
Å› ia bez granic. Tylko tym mo n
ż a wyja n
Å› i
ć cał
Ä… historiÄ™
rewolucji ostatnich dwóch stuleci, tylko tak mo n
ż a wyja n
Å› i
ć narkomani .
Ä™ Cz o
Å‚ wiek nie zadowala siÄ™
rozwi z
ą aniami, które nie upodabniaj
ą go do Boga. Ale wszystkie drogi wskazywane przez «wę a
ż » (Rdz
3,5), to znaczy przez m d
Ä… roÅ›
ć tego w
Å› iata, okazuj
Ä… si
Ä™ zawodne. Jedyn
Ä… drog
Ä… jest komunia z Chrystusem,
osi g
Ä… alna w y
ż ciu sakramentalnym. Na lśadowanie Chrystusa to nie jest kwestia moralno c ś i, ale
zagadnienie «misteryjne» - poł c
Ä… zenie dzia a
Å‚ nia Bo e
ż go i naszej odpowiedzi.
Refleksja o na l
Å› adowaniu Chrystusa naprowadza nas te
ż na drugi centralny aspekt chrystologii, o którym
chcia e
Å‚ m wspomnie :
ć jest nim tajemnica paschalna - krzy
ż i zmartwychwstanie. W rekonstrukcjach «Jezusa
historycznego» kwestia krzy a
ż zazwyczaj jest pozbawiona znaczenia. W interpelacji «mieszcza s ń kiej»
krzy
ż staje si
ę wydarzeniem przypadkowym, którego w zasadzie mo n
ż a by o
Å‚ uniknÄ… ,
ć pozbawionym
warto c
Å› i teologicznej; w interpretacji rewolucyjnej staje si
Ä™ bohatersk
Ä… m
Å› ierci
Ä… buntownika. Prawda jest
inna. Krzy
ż nale y
ż do tajemnicy Boga, jest wyrazem Jego mi o
Å‚ c
ś i «do ko c
ń a» (J 13,1). Na lśadowanie
Chrystusa to udzia
Å‚ w Jego krzy u
ż , zjednoczenie z Jego mi o
Å‚ c
Å› i ,
Ä… uczestnictwo w przemianie naszego
y
ż cia, która prowadzi do narodzin nowego cz o
Å‚ wieka, stworzonego zgodnie z Bo y
ż m zamys e
Å‚ m (por. Ef
4,24). Kto pomija krzy ,
ż pomija istot
Ä™ chrze c
Å› ija s
Å„ twa (por. l Kor 2,2).
4. Życie wieczne
Ostatnim kluczowym elementem ka d
ż ej prawdziwej ewangelizacji jest y
ż cie wieczne. Musimy w
codziennym y
ż ciu z now
Ä… moc
Ä… g o
Å‚ si
ć nasz
Ä… wiar .
Ä™ Pragn
Ä™ wspomnie
ć tu o jednym tylko aspekcie or d
Ä™ zia
o Jezusie, dzi
Å› cz s
Ä™ to pomijanym: g o
ł szenie Królestwa Bo e
ż go jest g o
Å‚ szeniem Boga obecnego. Boga,
który nas zna i s u
ł cha; Boga, który wkracza w dzieje, aby zaprowadzi
ć sprawiedliwoś .
ć To or d
Ä™ zie jest wi c
Ä™
tak e
ż zapowiedzi
Ä… s d
Ä… u, g o
Å‚ szeniem naszej odpowiedzialno c
Å› i. Cz o
Å‚ wiek nie mo e
ż dzia a
Å‚
ć - albo
powstrzymywa
ć si
Ä™ od dzia a
Å‚ nia - wedle w a
Å‚ snej woli. Zostanie os d
Ä… zony. B d
Ä™ zie musia Å‚zda
ć spraw .
Ä™ Ten
pewnik pozostaje w mocy zarówno dla mo n
ż ych, jak i dla prostaczków. Tam gdzie jest on respektowany, stawia si
Ä™ granice wszelkim pot g
Ä™ om tego w