C^gść druga i trzecia. Komentarzy Art. 761.
lub informacji albo za udzielenie informacji lub wyjaśnień świadomie fałszywych komornik może, stosownie do art. 762 k.p.c. (który zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy o komornikach stosuje się odpowiednio), osobę odpowiedzialną na wniosek wierzyciela lub z urzędu ukarać grzywną do 500 zł.
10. Organy, instytucje i podmioty wymienione wart. 761 § l k.p.c.
i w art. 2 ust. 5 znowelizowanej ustawy o komornikach nie mogą odmó
wić komornikowi udzielenia żądanych informacji z powołaniem się na
ochronę danych osobowych, ponieważ art. 23 ust. l pkt 2 ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. Nr
101, póz. 926 ze zm.) wymienia niezbędność dla zrealizowania upraw
nienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa jako jedną
z przesłanek legalności przetwarzania danych osobowych. Przepisami ze
zwalającymi na przetwarzanie danych osobowych są w omawianych wy
padkach art. 761 § l k.p.c. i art. 2 ust. 5 ustawy o komornikach. Na obo
wiązek udzielania odpowiedzi zwrócił uwagę Generalny Inspektor Ochro
ny Danych Osobowych w wypowiedzi dla dziennika "Rzeczpospolita"
z dnia 5 listopada 1999 r., uznając za bezzasadną w świetle ustawy od
mowę podania informacji o osobie, przeciwko której jest prowadzona
egzekucja, przez podmiot, od którego komornik może uzyskać niezbęd
ne dane (szerzej J. Jankowski: Obowiązek udzielania komornikom informacji
niezbędnych do prowadzenia egzekucji w świetle ustawy o ochronie danych osobo
wych, PE 2001, nr 11(47), s. 14).
W wypadku odmowy udzielenia informacji, która jest niezbędna dla prawidłowego prowadzenia postępowania egzekucyjnego, dopuszczalna jest skarga do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (art. 12 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych). W razie stwierdzenia zasadności skargi, Generalny Inspektor wydaje decyzję administracyjną nakazującą przywrócenie stanu zgodnego z prawem poprzez udostępnienie danych (art. 8 ust. l pkt 2 powołanej ustawy). Przedmiotem skargi do Generalnego Inspektora może być również postępowanie komornika, który niezasadnie zwrócił się o udostępnienie mu danych.
11. W toku prowadzonej egzekucji, w zależności od jej wyników, może
zajść potrzeba zasięgania dalszych informacji od innych lub tych samych
podmiotów, które nimi dysponują. Omawiane przepisy w tym zakresie
nie przewidują żadnych ograniczeń.
12. Regulacja zawarta w art. 761 § l k.p.c. i w art. 2 ust. 5 ustawy
o komornikach kształtuje uprawnienia komornika sądowego w sytuacji,
w której udzielanie informacji nie zostało uregulowane w przepisach
115
Art. 761. Kodeks postępowania cywilnego. Część druga i trzecia. Komentar^
szczególnych. W stosunku bowiem do szeregu informacji i danych ustawodawca zdecydował się przyjąć odrębne zasady dysponowania nimi. Wiele z nich reguluje udostępnianie danych będących w posiadaniu organów administracji publicznej. Poddanie ich regulacji szczególnej decyduje o wyłączeniu stosowania wobec nich art. 761 § l k.p.c. i art. 2 ust. 5 ustawy o komornikach. Jako przykład przepisów regulujących w sposób odrębny udostępnianie danych pozostających w posiadaniu organów administracji publicznej wskazać można ustawę z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. Nr 11, póz. 95 ze zm.) i ustawę z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, póz. 1198 ze zm.). Przepisy te należy traktować jako lex specialis w stosunku do omawianego art. 761 k.p.c. i art. 2 ust. 5 ustawy o komornikach (szerzej P. Rączka: Udzielanie komornikom sądowym danych i informacji ^gromadzonych n> ewidencji pojazdów, PE 2002, nr 21(57), s. 41-43).
13. W ślad za wprowadzeniem do ustawy o komornikach ust. 5 w art. 2,
dokonano zmian w wielu przepisach. Dokonano np. nowelizacji ustawy
z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2003 r. Nr
58, póz. 515 ze zm.). Na skutek zmian, art. 80c ust. l pkt 12 tej ustawy
stanowi, że dane lub informacje zgromadzone w ewidencji udostępnia
się, o ile są one niezbędne do realizacji ustawowych zadań, komornikom
sądowym, z wyjątkiem danych lub informacji o pojazdach Sił Zbrojnych,
Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Stra
ży Granicznej. Dodano lit. ł) w art. 105 ust. l pkt 2 pr.bank. - przepis ten
stanowi, że bank ma obowiązek udzielenia informacji stanowiących ta
jemnicę bankową na żądanie komornika sądowego, w związku z toczą
cym się postępowaniem egzekucyjnym. Podobne zmiany wprowadzono
w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U.
z 2005 r. Nr 8, póz. 60) - art. 299 § 3 pkt 8 i § 4 pkt 2, i w ustawie z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr
137, póz. 887 ze zm.) - art. 50 ust. 3.
14. Według art. 2 ust. 6 ustawy o komornikach, komornik ponosi od
powiedzialność za szkodę wynikającą z ujawnienia tajemnicy bankowej
lub skarbowej i wykorzystania jej niezgodnie z przeznaczeniem. Za tak
wyrządzoną szkodę komornik odpowiada także na zasadach ogólnych.
15. Poza komentowanym przepisem przyznającym organom egzeku