X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

Nb. 84-130); w wypadku post�powania wszcz�tego z urz�du nie istnieje b�d�cy czynnikiem uruchamiaj�cym post�powanie wniosek strony. Organ orzeka� biedzie zatem stosownie do tre�ci regulacji materialnoprawnej i ustale� poczynionych w post�powaniu dowodowym. Zasadniczo w braku podstawy do wydania decyzji zapa�� mo�e decyzja umarzaj�ca post�powanie. Ze wzgl�du jednak na mo�liwo�� z�o�enia przez stron� ��da� w toku post�powania, decyzja mo�e mie� bardziej z�o�ony charakter.
Podobnie jak przedstawiony stan literatury, analiza orzecznictwa nie daje wyra�nej odpowiedzi w kwestii konstrukcji legitymacji strony w KPA.
Przedstawiona w orzecznictwie NSA wyk�adnia art. 28 KPA nie jest jednolita W dorobku NSA odnale�� mo�na orzeczenia, w kt�rych s�d opowiada si� zj&rmaln� wersj� legitymacji procesowej:
�1. Stron� w post�powaniu mo�e by� ka�dy kto ��da czynno�ci organu ze wzgl�du na sw�j interes prawny polegaj�cy na ochronie zajmowanego mieszkania przed uci��liwo�ciami .J^Brozemami spowodowanymi lokalizacj� gara�u.
* Ograniczenie poj�cia �interesu prawnego� tylko do interesu chronionego norm� prawa materialnego - nie znajduje oparcia w doktrynie prawa administracyjnego" (wyr. NSA ^3 1982 r, SA/Wr 48/82, niepubl.).
rydano te� jednak orzeczenia, w kt�rych podmiot, kt�remu status strony ^przys�uguje, staje si� stron� w wyniku potraktowania go w taki spos�b ""z organ administracji (wyr. NSA z 27.5.1988 r., IV SA 164/88, GAP 1988,
Nb. 54
54.
1-11 [ 1
1
56
Rozdzia� IV. Strona i podmioty na prawach strony
Nr 19, s. 41), oraz orzeczenia, w kt�rych podstaw� udzia�u w post�powa strony, s�d opiera na normie prawa materialnego:
�Stwierdzi� nale�y zatem, �e poj�cie strony jakim pos�uguje si� art. 28 KPA, a nast�p� pozosta�e przepisy tego Kodeksu, mo�e by� wyprowadzone tylko z administracyjnego praw materialnego, tj. z konkretnej normy prawnej, kt�ra musi stanowi� podstaw� do sformuiowij nia interesu lub obowi�zku obywateli. Mie� interes prawny w post�powaniu administracy nym znaczy to samo co ustali� przepis prawa powszechnie obowi�zuj�cego, na kt�rego ] stawie mo�na skutecznie ��da� czynno�ci organu z zamiarem zaspokojenia jakiej� potrzeb* albo ��da� zaniechania lub ograniczenia czynno�ci sprzecznych z potrzebami danej osob^ (wyr. NSA z 22.2.1984 r., I SA 1748/83, niepubl., E. Smoktunowicz, Kodeks Post�powa� Administracyjnego w orzecznictwie S�du Najwy�szego i Naczelnego S�du Administracyja go, Warszawa 1994, s. 109). ;
Wskaz�wk� w zakresie interpretacji s�dowej art. 28 KPA s� analizy orzecj nictwa prowadzone na potrzeby NSA. W dw�ch tego rodzaju materia�ach1,; torzy opowiedzieli si� za formaln� wersj� legitymacji procesowej w art. KPA.
Syntetyczny przegl�d orzecznictwa w kwestii interpretacji kodeksowej kos strukcji strony nie by�by pe�ny, gdyby pomin�� stanowisko zaj�te przez S� Najwy�szy. S�d ten przedstawi� obszerny wyw�d na temat strony w post�powaniu administracyjnym, opowiadaj�c si� za formaln� wersj� legitymacj procesowej w KPA.
Por. wyr. z 1.12.1994 r. (III ARN 64/94, OSNAPiUS 1995, Nr 10, poz. 118).
Zr�nicowanie rozwi�za� administracyjnego prawa materialnego oraz r� norodno�� stan�w faktycznych, z kt�rymi stykaj� si� sk�ady orzekaj�ce, s� przyczyn� niejednolitej wyk�adni. Cho� nale�a�oby uzna� za wskazan� wi�ksz� zbie�no�� orzecznictwa, to warto pami�ta�, �e stan obecny nie odbiega od syj tuacji istniej�cej w orzecznictwie Najwy�szego Trybuna�u Administracyjnego2?! 55 Odpowied� na pytanie, czy organ administracji mo�e by� stron� post�po wania administracyjnego, wymaga rozr�nienia dw�ch sytuacji, w kt�rych organ mo�e bra� udzia� w post�powaniu.
Pierwsza zachodzi gdy post�powanie administracyjne dotyczy praw m. obowi�zk�w organu. W post�powaniu tego rodzaju b�dzie on stron� w rozu mieniu art. 28 KPA. Przyk�adem dzia�ania organu w takim charakterze mo�' by� ubieganie si� o pozwolenie budowlane lub udzia� w post�powaniu, kt�reg
lubi
1 A. Zieli�ski, Z problematyki stron post�powania przed NSA, maszynopis powielony,! Warszawa 1984, s. 12 i nast., oraz Z. Mank. Z problematyki wsp�uczestnictwa w post�powaniu! przed organami administracji pa�stwowej i przed NSA, maszynopis powielony, Warszawa 1987,] s. � i 7.
~ Por. powo�ane wy�ej prace M. Baumgarta i /. Wajnesa.

Podstrony

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.