Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

O tym, jak dokonać skonsumowania małżeństwa, dowiedzieli się
podpatrując ptaki.
2 Jolanta Tubielewicz, Mitologia Japonii, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986, s. 27.
3 Ibidem, s. 28.
Tomasz Rejmanowski, Mitologia japońska, www.escapemag.pl
Kiedy posiedli już niezbędną wiedzę, najpierw Izanami zrodziła osiem głównych
wysp japońskich: Honshū, Shikoku, Kyūshū, Sado, Oki, Iki, Tsushima, Ōshima. Następnie
pojawiły się góry, rzeki i lasy oraz bóstwa, które miały się nimi zająć. Jednak rodzinna
sielanka skończyła się wraz z narodzinami boga ognia Homusubi. Izanami konała palona od
wewnątrz - wciąż przy tym tworząc. Z jej wymiotów i ekskrementów powstały bóstwa:
Kanayamahiko – bóg metalu, Mizuhanome – bogini wody oraz Haniyama – bogini gliny.
Z łez wylanych przy tym przez Izanagiego powstała Nakisahame – lamentująca bogini.
Izanagi nie omieszkał przy tym wziąć odwetu za potworną śmierć żony i pociął Homusubiego
mieczem na kawałki. 4
Tymczasem Izanami odeszła do Krainy Ciemności – Yomotsukuni. Izanagi wyruszył
za nią na poszukiwania i odnalazł ją, ale stała się ona strasznym, rozkładającym się trupem.
Przestraszony Izanagi rzucił się do ucieczki. Jednak Izanami, nie mogąc znieść wstydu, kazała
go pochwycić ośmiu piekielnym jędzom. Izanagi zdążył dotrzeć do przełęczy Krainy
Ciemności i zamienił swój mocz w szeroką rzekę. Wygłosił też wówczas formułę
rozwodową, a stojąca na drugim brzegu Izanami powiedziała: „Mój drogi panie i mężu, skoro
tak mówisz, ja będę niszczyć codziennie tysiąc ludzi w kraju, którym rządzisz” . Izanagi
odpowiedział: „Najdroższa, skoro tak mówisz, ja spowoduję, że dziennie będzie się ich rodzić
tysiąc i pięćset” . Po czym rozstali się i każde wróciło do swojej domeny. 5
Po tej wizycie Izanagi poczuł się tak zbrukany, że postanowił się obmyć. Opis tych
czynności, w wyniku których powstały bóstwa brudów cielesnych, bóstwa oczyszczenia
i bóstwa dna, środka i powierzchni wody, jest dość obszerny i szczegółowy. Przedstawia się
bowiem w japońskim micie o stworzeniu świata, że gdy obmył on swoje lewe oko, to
powstała wówczas świetlista bogini słońca, Amaterasu. Gdy obmył prawe oko, powstał bóg
księżyca Tsukiyomi. Natomiast, gdy przedmuchiwał nos powstał Susanoo, bóg wiatru
i burzy. Izanagi wyznaczył im wszystkim konkretne zadania – Amaterasu powierzył władzę
nad Wysoką Równiną Niebios, Tsukiyomi miał jej pomagać w zarządzaniu niebiańskimi
sprawami, Susanoo zaś dostał władzę nad oceanami. Chciał on również powrócić do matki,
na co dostał pozwolenie. Przedtem udał się jednak na Wysoką Równinę Niebios. Izanagi
stwierdził zaś że jego rola jest skończona. Zadokował się na wyspie Awaji lub w niebie
i odtąd przestaje pojawiać się w mitologii. 6
4 Jolanta Tubielewicz, Mitologia Japonii, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986, s. 31.
5 Ibidem, s. 33.
6 Ibidem, s. 35.
Tomasz Rejmanowski, Mitologia japońska, www.escapemag.pl
Wysoka Równina Niebios
Mit o Wysokiej Równinie Niebios jest akurat jednym z niewielu mitów, które
wyjaśniają zjawisko natury. Mowa jest w nim o tym, że władając już na Wysokiej Równinie
Niebios, Amaterasu wysłała raz Tsukiyomiego, aby służył Toyouke – bogini żywności.
Ta widząc, że będzie miała gościa chciała wykazać się gościnnością i przyjąć go ze wszelkimi
należnymi honorami. Z jej ust zatem wyskoczyły dania, które zmieściła na 100 talerzach.
Tsukiyomi jednak mocno zdenerwował się na nią za to, że chciała częstować go potrawami,
które wydobyła z siebie- niejako zwracając je. Czując się urażony, zrobił użytek z miecza
zabijając Toyouke i wrócił na Wysoką Równinę Niebios, by przedstawić Amaterasu przebieg
wydarzeń. Ta jednak rozgniewana, wygnała go, nie chciała więcej widzieć nikczemnika.
W ten sposób Japończycy tłumaczą w swojej oficjalnej mitologii, dlaczego słońce zostało
oddzielone od księżyca 7
A co się stało z Toyouke? Z jej głowy powstał koń i wół, z czoła proso, nad brwiami
pojawiły się jedwabniki, w brzuchu ryż, a w narządach rodnych - pszenica i fasola. Kiedy
przyniesiono to Amaterasu, stwierdziła ona jednoznacznie, że od tej pory tym właśnie będą
żywić się ludzie.
Tymczasem nie próżnował Susanoo. W micie o Stworzeniu Świata była mowa o tym,
że chciał on powrócić do matki, na co otrzymał pozwolenie od Izanagiego, jednak najpierw

Podstrony