X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

splata�y si� r�norakie elementy o odmiennej randze artystycznej. By� artyst� obdarzonym zdolno�ci� nadzwyczaj szybkiego adaptowania rozmaitych stylistyk i tworzenia za ich pomoc� w�asnej wizji. W tw�rczo�ci prowadzi� nieustanny dialog z ca�ym bez ma�a
dziedzictwem artystycznym, z obrazami i ich tw�rcami, z tradycjami, modami i w�asn� biografi�. Pe�ny kszta�t nada� tej postawie dialogowej w ostatnim spektaklu Dzisiaj s� moje urodziny (zmar� podczas pr�b).
W. Borowski Tadeusz Kantor, Warszawa 1982.
Kiefer [kifer] Anselm, ur. 1945, malarz niem. Studiowa� we Fryburgu, w Karls-ruhe, nast�pnie u J. Beuysa w akademii w Dusseldorfie. Malarstwo K. podj�o problemy intelektualnych rozlicze� z nazistowsk� przesz�o�ci� Niemiec oraz relacji mi�dzy sztuk� a mitem i rzeczywisto�ci�. P��tna K., zazwyczaj du�ych rozmiar�w, przedstawiaj� wizyjne wn�trza surowych, pustych budowli nazistowskich, pola spalonej ziemi (Nieznanemu malarzowi, Malarz spalonej ziemi) b�d� te� wizerunki postaci wzi�tych z historii Niemiec. W kompozycjach K. stosuje �rodki naturalne - piach, s�om�, druty, szk�o i o��w. Z o�owiu tworzy r�wnie� cykle ksi�g o grubych kartach z wlepionymi fotografiami, ustawianych na metalowych rega�ach. Sztuka K. jest zwi�zana z fal� nowej ekspresji pocz�tku lat osiemdziesi�tych.
Klee Pau�, ur. 1879, zm. 1940, szwajc. malarz i grafik, eseista. Studiowa� w Monachium, przez dwa lata mieszka� we W�oszech, nast�pnie powr�ci� do Szwajcarii. Od 1906 pracowa� w Niemczech, by� profesorem Bauhausu, po 1933 osiad� w Bernie. Odby� podr�e do Tunezji i Egiptu. Wsp�pracowa� z grup� artyst�w Der Blaue Reiter, wsp�tw�rca grupy Die Blauen Vier (Czterej B��kitni), nawi�zuj�cej do dzia�alno�ci Der Blaue Reiter. We wczesnych pracach K. ulega� wp�ywom W. Blake'a, A.V. Beardsieya i J. Ensora. W Pary�u zetkn�� si� z ruchem kubistycz-nym. Inspirowa�a go r�wnie� sztuka ludzi pierwotnych, dzieci, psychicznie chorych.
Klein
P. Klee Maszyna do �wierkania, Wi�
K. wykonywa� g�. rysunki i niewielkie akwarele; pos�ugiwa� si� te� pastelem, temper�, rzadziej malarstwem olejnym. Tw�rczo�� K. stal� na granicy przedmiotowo-�ci i abstrakcji. Obrazy by�y tworzone ze znak�w, zaszyfrowanych symboli, pozornie prostych i pierwotnych, lecz r�wnocze�nie metafizycznych i poetyckich. Odznacza�y si� liryczn� nastrojowo�ci�, subtelnym i wyrafinowanym kolorem, delikatn� kresk�, ironi� i poczuciem humoru. Najbardziej znane obrazy K.: Pejza� ze zlotymi ptakami. Lataj�ce miasto. Pi�kna ogrodniczka. Ogr�d zoologiczny. Maty b��kitny diabe�. Tw�rczo�� K., nie poddaj�ca si� definicjom i opisowi, uchodzi za najbardziej poetyck� w sztuce XX w.
E. Muller Klee. Magiczne kwadraty. Warszawa 1976, J. Stajuda Klee. Figury i maski. Warszawa 1973.
Klein [klain] Yves, ur. 1928, zm. 1962, artysta franc. Nie mia� wykszta�cenia artystycznego. By� m.in. muzykiem jazzowym. Przez kilka lat przebywa� w Japonii, gdzie w s�ynnej szkole Kodokan zdoby� czwarty da� - najwy�szy stopie� wtajemniczenia technicznego w judo. Po powrocie do Francji pracowa� jako instruktor judo. W p�. lat pi��dziesi�tych wystawi� obrazy monochromatyczne, p��tna pokryte jednolicie czystymi kolorami. Nast�pnie K. wybra� jedn� barw� - ciemnoniebiesk�, kt�r� nazwa� IKB (International Klein Blue - Mi�dzynarodowy B��kit Kleina);
barwa ta mia�a by� kwintesencj� "powie-trzno�ci" i "niematerialno�ci". Poj�cia te, obok "pustki", stanowi�y istot� postawy tw�rczej K., inspirowanej mistyczno-al-chemiczn� doktryn� r�okrzy�owc�w, wg kt�rej d��eniem cz�owieka jest uwolnienie ducha od materialno�ci cia�a i zdobycie niesko�czonych przestrzeni, niematerialnej pustki. W 1958 K. zaprezentowa� w Galerie Iris Clert w Pary�u wystaw� "Pustka" - pokaz bia�ego wn�trza, kt�re mia�o zawiera� "stany niematerialnej wra�liwo�ci malarskiej". Tworzy� r�wnie� dzie�a b�d�ce wynikiem dzia�ania ognia i wody (Kosmogonie) b�d� odciskiem cia�a ludzkiego (Antropometrie). W 1960 K. przedstawi� w Pary�u pierwsz� publiczn� akcj� Antropometrie, podczas kt�rej nagie modelki pokryte niebiesk� farb� pe�ni�y rol� "�ywych p�dzli" ci�gnionych i odciskanych na p��tnie. Akcji tej towarzyszy�o wykonanie "symfonii monotonnej" K., czyli jednego tonu powtarzanego i przedzielonego sekwencjami ciszy. W tym samym roku K. urzeczywistni� ide� "skoku w pustk�", wykonuj�c skok z pierwszego pi�tra budynku. K. nale�a� do tych artyst�w XX w., kt�rzy uto�samiali sztuk� z �yciem. Jego
Kobro-Strzemi�ska
K. Kobro-Strzemi�ska Kompozycja przestrzenna 6, 1931
dzie�o mia�o wielki wp�yw na sztuk� wsp�czesn�, m.in. na minimal art.
U. Czartoryska Od pop-ariu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973.
Klimt Gusta v, ur. 1862, zm. 1918, austr. malarz, grafik i projektant. Jeden z za�o�ycieli Secesji Wiede�skiej i jej organu, pisma "Ver Sacrum". Wsp�pracownik za�o�onych dla odnowy rzemios�a artys-

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.