Musisz je pielęgnować, ponieważ mają one wielkie znaczenie dla dobra w twoim życiu.
2. Średnie Ja może wyjść jeden krok poza regułę niekrzywdzenia i nauczyć się współżycia z
innymi w gotowości do pomocy i pracy z nimi.
Jest to zasada służenia. Średnie Ja może użyć swojej logiki i inteligencji, by stwierdzić, iż
służenie innym jest dobre i pożądane. Może i musi podejmować decyzje, i może używać swojej siły
woli. A ponieważ ponosi pełną odpowiedzialność za życie, jedynie średnie Ja może świadomie
kontrolować je i kierować działaniami, w celu urzeczywistnienia pożądanej przez ciebie
przyszłości. Jeżeli zaniedba przejęcia kontroli lub podejmowania decyzji, popędzisz tu i tam jak
statek bez sternika. Wtedy niższe Ja, które nie umie kierować ani decydować, może określać
kierunek - zmienia go niespodziewanie i często, podobnie jak zmieniają się emocje.
3. Wyższe Ja jest już tak dalece rozwinięte, że miłość jest dla niego czymś naturalnym,
natomiast bezgraniczne służenie innym istotom stało się regułąjego istnienia. Cokolwiek wyprosisz
dla siebie lub innych, da ci z radością. Wyższe Ja jest gotowe i zdolne do wspomożenia cię zawsze i
we wszystkim. Musisz jedynie poprosić o to. A ponieważ wiemy o istnieniu wyższego poziomu
egzystencji, który jest czymś naturalnym dla Wyższego Ja, możemy przejąć coś z tego ideału dla
niższego i średniego Ja. Nie egzystujemy tutaj po to, aby „być" Wyższym Ja, jak słyszałem to od
niektórych ludzi. Wyższe Ja jest zawsze częścią nas. W doczesnym życiu nie dążymy do bycia
tylko jednym z naszych trzech Ja. Bardzo ważne jest, aby posiadać charakterystyczne cechy
Wyższego Ja. Osiągniesz to, jeśli włączysz je do każdej dziedziny swojego codziennego życia. Nie
tylko wysyłaj Wyższemu Ja starannie zaprojektowane obrazy modlitwy, aby dzięki temu zostały
wbudowane w twoje życie, lecz również ubiegaj się o jego wskazówki i kierownictwo, wtedy gdy
podejmujesz decyzje odnośnie całej twojej przyszłości.
Musisz rozpoznać naturalny sposób życia każdego z trzech Ja i spróbować żyć w zgodzie z
regułami, które mają znaczenie dla każdego poziomu. Dlatego też nie dziw się, że niższe i średnie
Ja wyznają inne ideały. Wiedza ta dostarcza ważnego narzędzia do doskonalenia się na wszystkich
poziomach i do urzeczywistnienia najważniejszego przykazania, by nigdy nie krzywdzić, zawsze
pomagać.
Do prowadzenia „normalnego" życia potrzebujesz i pragniesz wielu rzeczy. Modlenie się do
wyższej inteligencji jest „praktyczne", ponieważ potrzebujesz pomocy, by zaspokoić potrzeby
swoje, swojej rodziny i przyjaciół, a nawet całego świata.
W świetle tego, co zostało wyżej przedstawione, możesz spokojnie i bez żadnych
wątpliwości prosić o wszystko, co jest normalne i dobre dla ciebie i otaczających cię ludzi. Nie
powinieneś prosić o rzeczy, które nie są w zgodzie z życiowymi regułami trzech Ja oraz ich pozio-
mem życia i wzrostu. Byłoby to uchybienie regule niekrzywdzenia, współpracy w rodzinie i życiu
wśród ludzi czy też miłości i gotowości służenia innym. Musimy prowadzić sprawiedliwe życie w
taki sposób, w jaki rozumiemy sprawiedliwość na poziomie średniego Ja, a nie tak jak wyobraża to
sobie niższe Ja. Wyższe Ja jest ideałem, do którego powinniśmy dążyć, aby prowadzić lepsze życie
na Ziemi i doprowadzić do duchowego rozwoju. Nie powinniśmy unikać zadawania sobie pytania,
gdzie leży stosowne i właściwe miejsce dla naszego niższego i średniego Ja. Dążymy do tego, aby
każde Ja osiągnęło to, co jest dla niego najlepsze.
Naszym celem na ziemi jest bycie kompletną trójcą, w której trzy Ja współpracują w
jedności, celem prowadzenia owocnego, pełnego i szczęśliwego życia. Huna ofiarowuje pomoc w
rozwiązywaniu pojedynczych, szczególnych sytuacji, lecz jeszcze ważniejsza jest pomoc, którą
daje, abyśmy mogli, jako pojedyncza, osoba rozwinąć wszystkie swoje możliwości.
Jeżeli decydujesz, co powinno zostać wbudowane w twoją przyszłość, musisz zawsze
pamiętać o tym, by, poprzez zachodzące w przyszłości zdarzenia, które inni muszą z tobą dzielić,
nikomu nie narzucać swojej woli. Jak się zdaje, kahuni za najważniejszą rzecz uważali to, aby
każdy zajmował się i troszczył o własne sprawy. Wyższe Ja na zywali aumakua, tzn. „wybitnie
godny zaufania, rodzicielski duch Ja". Możesz być pewny, że Wyższe Ja nie pozbawi średniego
wolnej woli oraz że gotowe jest udzielić pomocy, o którą się modlisz. Średnie Ja może podjąć
bardzo inteligentne, logiczne i racjonalne decyzje, które są dla ciebie złe! Uczymy się, popełniając
błędy. Gdyby Wyższe Ja automatycznie zapobiegało każdej błędnej decyzji średniego lub każdemu
szkodliwemu życzeniu niższego Ja, wtedy nie byłoby żadnego postępu. Uczymy się jednak nie
tylko na podstawie własnych błędów czy bolesnych doświadczeń. Doświadczenia takie nie są także
zsyłane przez Wyższe Ja, są one naturalnymi zdarzeniami w ziemskim życiu. Wiele z nich możemy
kontrolować, jednak niektóre przychodzą do nas bez ostrzeżenia. Jesteśmy tutaj po to, aby uczyć się
na podstawie przyjemnych, jak również niepożądanych doświadczeń, sukcesów i niepowodzeń.
Jeżeli prosimy Wyższe Ja o pomoc, wtedy bierze ono udział w naszych ziemskich sprawach. Dzięki
temu możemy rozwijać się na wszystkich poziomach.