X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

W�asno�� przechodz�ca na dzieci, nie
zmienia bynajmniej w�a�ciciela, gdy� rodzice krz�tali
si�, zapobiegali i oszcz�dzali w�a�nie dla dzieci. W
cywilizacji �aci�skiej wszelka w�asno�� jest faktycznie
w�asno�ci� rodzinn�. Nic to nie zmienia przez
nast�pstwo dzieci po rodzicach, lecz dokonuje si�
zmiana formalna, przewidywana od samego pocz�tku.
Dla tej w�a�nie zmiany pracowa�o si�. Nasza
cywilizacja opiera si� na ci�g�o�ci pracy z pokolenia w
pokolenie i na tradycjach rodzinnych.
Doktrynerzy domagaj� si�, �eby znie�� w og�le
dziedziczenie, godz� z ca�� �wiadomo�ci� w instytucj�
rodziny, i pragn� zarazem upadku cywilizacji
�aci�skiej.
My jednak d��y� musimy do tego, by u�atwia�
rodzicom rozw�j pod ka�dym wzgl�dem.
Gdyby za�o�y� towarzystwo maj�ce na celu zniesienie
tego podatku, s�u�y�oby ono doskonale za punkt
zaczepienia dla akcji og�lnej obrony cywilizacji
�aci�skiej.
Rodziny zrozumia�yby dok�adniej, czym s� dla
cywilizacji i tym samym zamienia�yby si� w fortece
prawdziwej polsko�ci.
Obok podatk�w etycznie niedopuszczalnych istniej�
�r�d�a dochod�w, kt�re nazwijmy niefortunnymi, bo
nie prowadz� do celu. Do�wiadczenie wykaza�o, �e
pa�stwo nie mo�e by� ani przemys�owcem, ani
kupcem. Ile fabryk rz�dowych, tyle�dziur w
bud�ecie; im pr�dzej si� ich pozb�dziemy, tym lepiej
dla skarbu pa�stwa. Pospieszajmy r�wnie� ze
zniesieniem monopol�w tytoniowego, spirytusowego i
zapa�czanego. Ile� przedsi�biorczo�ci spo�ecznej
marunuje ka�dy monopol? O jakimkolwiek
�upa�stwowieniu� kopal� nie mo�e by� mowy, bo
czy� pragn�� upadku ich?
Jedynym zak�adem przemys�owym w r�ku pa�stwa
pozostanie mennica.
W pa�stwie, kt�rego pa�stwowo�� tu projektuj�,
istniej� dwa bud�ety: spo�eczno-samorz�dowy i
pa�stwowy. Tamten sk�ada si� z dw�ch nier�wnych
cz�ci: z drobnego stosunkowo bud�etu zwi�zk�w
zawodowych przymusowych i ze znacznie wi�kszego
zrzeszen terytorialnych. Uk�ada si� bud�et od do�u w
g�r�. Jednostk� bud�etowania stanowi wojew�dztwo;
zasad� jest, �e dochody pewnego wojew�dztwa z
bud�etu spo�ecznego przeznaczone s� na potrzeby
tego� wojew�dztwa, na jego w�asne potrzeby.
Projekt bud�et�w obu samorz�d�w uk�ada komisja
sk�adaj�ca si� z siedmiu cz�onk�w; prezesowie
obydw�ch Wielkich Wydzia��w i po jednym delegacie
(z wyboru) od ka�dego Wydzia�u, tudzie� trzech
wojewod�w wyznaczonych przez zjazd wojewod�w.
Projekt ten przedstawia si� do uchwalenia sejmowi
spo�ecznemu.
Minister finans�w ma prawo wgl�du w przygotowany
projekt i mo�e za�o�y� protest, gdyby s�dzi�, �e
r�wnowaga bud�etowa mo�e by� naruszona.
Natenczas Wielki Wydzia� gospodarczy deleguje
dw�ch znawc�w (sk�dkolwiek) i ministerstwo dw�ch
(r�wnie� bez ograniczenia wyboru czymkolwiek) a ci
czterej dobieraj� sobie pi�tego. Wysadzona w ten
spos�b komisja rozstrzygnie zachodz�ce w�tpliwo�ci i
wska�e gdzie i w czym wydatki zmniejszy�.
Orzeczenie jej obowi�zuje tylko na jeden okres
bud�etowy.
R�wnocze�nie ministerstwo finans�w uk�ada projekt
bud�etu rz�dowego, kt�ry b�dzie przedstawiony do
uchwalenia sejmowi ziemskiemu. Tu ma prawo
wgl�du prezes Wielkiego Wydzia�u gospodarczego, a
gdyby mniema�, �e r�wnowaga bud�etu jest zagro�on�,
nast�pi wyb�r komisji ca�kiem analogicznie, jak
powy�ej.
Ka�dy z sejm�w ma prawo do poprawek w bud�ecie;
lecz nie mo�e wstawia� wydatk�w nowych, ani te�
podwy�sza� og�lnej sumy bud�etu.
Z zestawienia bud�et�w wynika, jaki procent
dochod�w skarbowych wypada na dwa lata rz�dowi, a
jaki samorz�dom.
(Komentarz: jasiek z toronto � po raz kolejny autor
udowadnia nieznajomo�� kwestii bud�etu narodowego.
Skoro skarb pa�stwa ro�nie z ka�dym miesi�cem, gdy�
produkcja narodowa nie b�dzie wstrzymywana
kredytem finansowym, a wi�c skoro ros�a b�dzie
produkcja to si�� rzeczy doch�d narodowy rosn��
b�dzie wprost proporcjonalnie do do niej, gdy� musi
by� zachowana r�wnowaga pieni�dzy i d�br
wytworzonych przez Nar�d.)
Pob�r podatk�w jest spraw� rz�dow�. System
potrzebnego do tego aparatu urz�dniczego musi jednak
otrzyma� aprobat� sejmu ziemskiego. Administracja
podatk�w podlega ju� ministrowi.
Podatki wp�ywaj� z gmin i powiat�w do urz�d�w
podatkowych w miastach wojew�dzkich. Rada
wojew�dzka ma prawo dokona� kontroli przez
wyznaczonego do tego delegata. W ka�dym mie�cie
wojew�dzkim nast�puje rozliczenie procentowe, ile z
wp�yw�w podatkowych przechodzi do kasy
wojew�dzkiej, reszta za� pozostaje do dyspozycji
ministra finans�w. Kancelaria wojewody dokonuje
rozdzia�u pomi�dzy zwi�zki zawodowe i powiaty; rady
powiatowe odsy�aj� gminom ich nale�no�ci. Klucz do
rozdzia�u uchwala si� co dwa lata w radach
wojew�dzkich i w radach powiatowych.
Pod w�adz� ministra skarbu pozostaj� poczty,
telegrafy, linie kolejowe, przychodz�ce przez wi�cej
ni� dwa wojew�dztwa. Nale�y d��y� do tego, by
wszystkie inne koleje �elazne zamieni� w
przedsi�biorstwa prywatne. B�dzie o to trudno, tote�
ministerstwo b�dzie na d�ugo jeszcze obarczone
nadmiarem kolei i kolejarzy. Pomimo to nie mo�na
dopu�ci� do osobnych ministerstw kolei lub poczt; nie
uwzgl�dniajmy� tych �mieszno�ci! By�y to prezenty
dla drugorz�dnych politykant�w,. Nam chodzi o
znawc�w. O wiele wi�ksze jest prawdopodobie�stwo,
�e szefami poczt i kolei w ministerstwie skarbu zostan�
znawcy.
Zarobkowe autobusy, automobile, telefony i radio
pozostawmy wolnej konkurencji prywatnej
przedsi�biorczo�ci. Ca�y ich personel musi sk�ada� si�
z cz�onk�w zawodowych organizacji przymusowych
(najlepiej wprost z cech�w), a zatem b�dzie
chrze�cija�skim i polskim.
Gdyby koleje pa�stwowe lub poczta dawa�y deficyt
trzeba by mechanizmy te przekaza� prywatnym
przedsi�biorstwom. Niedawno temu kwitn�a
instytucja nielegalna �frachciarzy�, kt�rzy posy�ki
pocztowe za�atwiali taniej i szybciej ni� �urz�d
pocztowy�; prywatne za� linie autobusowe zamykano
dlatego, poniewa� robi�y konkurencj� kolejom
pa�stwowym; a zatem oba te dzia�y przewozu mog�yby
by� ta�sze, a jednak dochodowe. Je�eli nie
przysparzaj� pa�stwu dochodu, po co pa�stwo nimi si�
zajmuje? W okoliczno�ciach szczeg�lnych
(mobilizacja) mo�e ca�y przew�z by� zmilitaryzowany
w ci�gu jednej doby.
Funkcjonariusze pocztowi i kolejowi nie s�
urz�dnikami pa�stwowymi, ich biura nie s� bynajmniej
urz�dami. Wszyscy s� przymusowo cz�onkami
w�asnych ubezpieczalni i w�asnych zrzesze�
emerytalnych, kt�re s� instytucjami prywatnymi.
Ustanawianie taryf kolejowych i pocztowych nale�y do
ministerstwa. Wielki Wydzia� gospodarczy wyra�a
jednak sw� opini� przed ka�dym sejmem spo�ecznym o
taryfach tak pa�stwowych, jako te� przedsi�biorstw
prywatnych.

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.