Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

10. W kierunku reguły dowodzenia poprawności ..................................................................................1144
30.11. Podsumowanie przedstawionego mechanizmu współbieżności .......................................................1146
30.12. Analiza .............................................................................................................................................1149
30.13. Kluczowe pojęcia wprowadzone w tym rozdziale ...........................................................................1154
30.14. Bibliografia ......................................................................................................................................1155
Ćwiczenia ...................................................................................................................................................1157
31.
Trwałość obiektów i bazy danych ..................................................................1161
31.1. Trwałość jako element języka ..........................................................................................................1161
31.2. Granice implementacji trwałości ......................................................................................................1163
12
SPIS TREŚCI
31.3. Ewolucja schematu ...........................................................................................................................1165
31.4. Od trwałości do baz danych .............................................................................................................1172
31.5. Współpraca obiektowo-relacyjna .....................................................................................................1173
31.6. Podstawy obiektowych baz danych ..................................................................................................1176
31.7. Systemy obiektowych baz danych — przykłady ..............................................................................1182
31.8. Analiza — pozaobiektowe bazy danych ..........................................................................................1185
31.9. Kluczowe pojęcia wprowadzone w tym rozdziale ...........................................................................1187
31.10. Bibliografia ......................................................................................................................................1188
Ćwiczenia ...................................................................................................................................................1189
32.
Wybrane techniki obiektowe wykorzystywane w interaktywnych
aplikacjach z graficznym interfejsem użytkownika ....................................1191
32.1. Potrzebne narzędzia .........................................................................................................................1192
32.2. Przenośność i adaptacja do platformy ..............................................................................................1195
32.3. Abstrakcje graficzne .........................................................................................................................1197
32.4. Mechanizmy interakcji .....................................................................................................................1200
32.5. Obsługa zdarzeń ...............................................................................................................................1202
32.6. Model matematyczny .......................................................................................................................1206
32.7. Bibliografia ......................................................................................................................................1206
Część VI Zastosowanie metody w różnych
językach i środowiskach programowania
1207
33.
Programowanie obiektowe i Ada ...................................................................1209
33.1. Trochę historii ..................................................................................................................................1210
33.2. Pakiety ..............................................................................................................................................1211
33.3. Implementacja stosu .........................................................................................................................1212
33.4. Ukrywanie reprezentacji ..................................................................................................................1216
33.5. Wyjątki .............................................................................................................................................1218
33.6. Zadania .............................................................................................................................................1222
33.7. Ada 95 ..............................................................................................................................................1223
33.8. Kluczowe pojęcia wprowadzone w tym rozdziale ...........................................................................1228
33.9. Bibliografia ......................................................................................................................................1228
Ćwiczenia ...................................................................................................................................................1229
34.
Emulacja technologii obiektowej w środowiskach nieobiektowych ...........1231
34.1. Poziomy obsługi koncepcji obiektowych .........................................................................................1232
34.2. Programowanie obiektowe w Pascalu? ............................................................................................1233
34.3. Fortran ..............................................................................................................................................1234
34.4. Programowanie obiektowe i język C ................................................................................................1239
34.5. Bibliografia ......................................................................................................................................1245
Ćwiczenia ...................................................................................................................................................1246
SPIS TREŚCI
13
35.
Od Simuli do Javy: główne języki i środowiska obiektowe ........................1247
35.1. Simula ..............................................................................................................................................1248