Historia wymaga pasterzy, nie rzeĹşnikĂłw.

Jeśli np. pierwszą pokazaną kartą jest 7-ka karo, której zakładką jest dok, łączą ją, oczywiście “żywym” obrazem, z zakładką liczby 1, czyli duchem. Może np. w doku, w stoczni razem z duchami zwodowaliście statek? Był chrzest, pijecie szampana, wystraszona publiczność wpada do wody… Staraj się we wszystkich skojarzeniach jak zawsze słyszeć, dotykać, smakować itd. Jeśli następną wywoływaną kartą będzie as kier, łączysz zakładkę tej karty, czyli sad, z zakładką cyfry 2, czyli obrazem Noego, np. sędziwy Noe wnosi kwitnące drzewa owocowe na arkę (a deszcz już leje, wody wzbierają, zwierzęta ryczą a Noe nic, tylko sadzi ten sad na pokładzie…). Możesz te drzewa owocowe wnosić ty osobiście w prezencie dla Noego, itd. Jeśli kolejna karta to dama pik, połącz “żywym” obrazem węszącego szatana z myszą lub myszami, co może być bardzo proste, itd.
Zauważ, że kiedy w ten właśnie sposób na 52 zakładkach liczbowych wieszasz jak na hakach 52 karty z całej talii, wykorzystujesz obie półkule mózgu; lewą analityczną, logiczną i chronologiczną i prawą - twórczą, pełną fantazji i barwnych, “żywych” skojarzeń. Mam nadzieję, że tych kilka przykładów przekonało cię, iż zapamiętanie rozkładu czy kolejności dowolnych kart jest w istocie sztuką bardzo prostą, a jednocześnie bardzo spektakularną, jeśli demonstrujesz ją przed szerszą publicznością.
Zabawy pamięciowe z kartami można uatrakcyjnić jeszcze bardziej. Ktoś np. pokazuje ci kolejne karty z potasowanej talii, z wyjątkiem sześciu lub siedmiu, które ty potem wymienisz bez żadnych trudności. Masz tu dwie metody do wyboru. Pierwsza jest identyczna z techniką opisywaną w rozdziale 5., a więc każdą wywoływaną kartę, ściślej jej zakładkę, łączysz jakoś np. z blokiem lodu. Kiedy pokazano ci już wszystkie karty, przebiegasz teraz w myślach kolejne zakładki i znajdujesz te, których nie połączyłeś z blokiem lodu (to będą te odłożone). Jeśli np. słyszysz “4 trefl” możesz wyobrazić sobie, że oto tańczysz z żar-ptakiem na bryle lodu, lód topnieje i ptak się sam ugasił. Taki obraz raczej trudno zapomnieć. Natomiast kiedy nie usłyszałeś 4-ki trefl, nie pokazano ci tej karty, pamięć nie podsunie ci żadnego skojarzenia z lodem, nie “zobaczysz” żadnego obrazy, a więc 4-ka trefl została schowana.
Drugi sposób to zmiana, zniekształcenie, “uszkodzenie” zakładki wywoływanej karty. Słyszysz np. “10 pik”. Wiesz, że zakładką tej karty jest słowo wóz, a więc zobacz jak od tego wozu odpadają koła. Słyszysz “król karo” - aha, czyli dzwonek, więc urwij mu “serce” na przykład, itp.
Techniki opisane w tym rozdziale to podstawa zapamiętywania kart. Nietrudno zauważyć, jak przydatna to umiejętność np. w brydżu. Ileż to ludzi powtarza mechanicznie to co “zeszło” lub co ich partner ma jeszcze w ręku, po czym z jękiem przyznają, że znowu się pogubili. Ale ty przecież znasz już metodę, dzięki której zadanie takie może być nie tylko łatwe i przyjemne, ale również bardzo rozwijające wyobraźnię, pamięć i twórcze możliwości twego mózgu, bez względu na to, czy grasz w karty “na poważnie”, czy też bawisz się tylko karcianymi sztuczkami.
Ilustracja I. Łańcuchowa Metoda Skojarzeń: wyobraźnia, przesada, niecodzienność, skojarzenia, kolor…Patrz str.…
Ilustracja II. Przykład wykorzystania zakładek “rzymskich”. Patrz str. …
Ilustracja III - patrz rysunek odręczny
Ilustracja IV. Przykład zapamiętania snu, pokazujący główne obrazy marzenia sennego. Patrz str.…
UWAGA! trzeba wykonać zupełnie inną ilustrację, odpowiadającą tekstowi tłumaczenia, str. …!!!
Rozdział 15.
Jak podwyższyć współczynnik inteligencji (II) dzięki zapamiętywaniau dużych liczb.
Zapamiętanie liczb wielocyfrowych w teście na str. … sprawiło ci zapewne najwięcej trudności, ale nie powinieneś się tym przejmować, gdyż większość ludzi w testach na inteligencję zapamiętuje najwyżej liczby 7 - 8 cyfrowe. Mając na przykład do zapamiętania liczbę 95862190377 najczęściej robimy to tak: powtarzamy kilkakrotnie pierwszą cyfrę, potem pierwszą i drugą, pierwszą, drugą i trzecią, i tak dalej, ale i tak gubimy się przy powtórce całości; czasem dzielimy całą liczbę na grupy 2 - 3 cyfrowe, ale zapominamy potem w jakiej szły kolejności i co zawierały; szukamy również matematycznych zależności miedzy kolejnymi cyframi, co komplikuje sprawę jeszcze bardziej, lub próbujemy wreszcie “zobaczyć” tę liczbę, zwizualizować po kolei każdą jej cyfrę, chociaż obraz całości “blednie” już po kilku sekundach.
Zapewne tak właśnie wykonywałeś ten test, używałeś jednego z tych sposobów lub ich kombinacji. Można jednak inaczej. Wykorzystaj GSP. Wystarczy lista zakładek od 1 do 100 i znajomości ŁMS, aby zapamiętać liczbę dowolnej długości.
Jeśli będzie to liczba, którą zajmowaliśmy się już na początku tego rozdziału, możesz rozbić ją na grupy 2-cyfrowe, a co za tym idzie na ciąg takich oto zakładek - obrazów:
95 - pal
86 - wij
21 - nit
90 - pies
37 - mak
7 - kosz.

Podstrony