Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

4 pkt 1, 2, 4, 5, 7 i 8,
b) przenoszenia numerów;
6) œwiadczeñ dodatkowych, a tak¿e us³ug pomocniczych i zaawansowanych, zwi¹zanych z wzajemnym œwiadczeniem us³ug telekomunikacyjnych, a w szczególnoœci:
a) pomocy konsultanta operatora,
b) krajowej i miêdzynarodowej informacji o numerach telefonicznych,
c) us³ugi prezentacji identyfikacji linii wywo³uj¹cej i wywo³ywanej,
d) przekierowania po³¹czeñ telefonicznych,
e) us³ug po³¹czeñ telefonicznych realizowanych za pomoc¹ karty telefonicznej,
f) realizacji bezp³atnych po³¹czeñ telefonicznych lub us³ug o podwy¿szonej op³acie,
g) realizacji us³ug sporz¹dzania wykazów wykonywanych us³ug telekomunikacyjnych, fakturowania lub windykacji.
Art. 32.  Minister w³aÅ“ciwy do spraw ³¹cznoÅ“ci okreÅ“li, w drodze rozporz¹dzenia, szczegó³owe wymagania dla zapewnienia dostêpu telekomunikacyjnego, w szczególnoÅ“ci w zakresie dotycz¹cym:
1) prowadzenia negocjacji w sprawie po³¹czenia sieci telekomunikacyjnych,
2) wykonywania obowi¹zków zwi¹zanych z po³¹czeniem sieci telekomunikacyjnych dotycz¹cych spe³niania wymagañ w zakresie interoperacyjnoœci us³ug, integralnoœci sieci, postêpowañ w sytuacjach szczególnych zagro¿eñ i awarii oraz zachowania tajemnicy telekomunikacyjnej,
3) zapewnienia podmiotom, o których mowa w art. 4 pkt 1, 2, 4, 5, 7 i 8, dostêpu telekomunikacyjnego do publicznej sieci telekomunikacyjnej,
4) zachowania poufnoœci informacji zwi¹zanych z zapewnieniem dostêpu telekomunikacyjnego,
5) rozliczeñ z tytu³u wzajemnego korzystania z sieci telekomunikacyjnej oraz niewykonania lub nienale¿ytego wykonania œwiadczonych wzajemnie us³ug telekomunikacyjnych
- w celu zapewnienia skutecznej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym i ochrony u¿ytkowników koñcowych.
Art. 33.  1. Przedsiêbiorca telekomunikacyjny obowi¹zany na podstawie art. 34 lub art. 45 oraz podmiot, o którym mowa w art. 4 pkt 1, 2, 4, 5, 7 i 8, bêd¹cy stron¹ umowy o dostêpie telekomunikacyjnym, przekazuje tekst tej umowy Prezesowi UKE w terminie 14 dni od dnia jej podpisania.
2. Z zastrze¿eniem ust. 3, umowy o dostêpie telekomunikacyjnym, o których mowa w ust. 1, s¹ jawne. Prezes UKE udostêpnia je nieodp³atnie zainteresowanym podmiotom na ich wniosek.
3. Prezes UKE, na wniosek strony umowy o dostêpie telekomunikacyjnym, mo¿e wyraziæ zgodê, aby niektóre postanowienia umowy by³y wy³¹czone z obowi¹zku jawnoÅ“ci. Wy³¹czenie to nie mo¿e obejmowaæ rozliczeñ z tytu³u dostêpu telekomunikacyjnego.
Art. 34. 1.  Prezes UKE, zgodnie z przes³ankami, o których mowa w art. 24 pkt 2 lit. a, mo¿e, w drodze decyzji, na³o¿yæ na operatora o znacz¹cej pozycji rynkowej obowi¹zek uwzglêdniania uzasadnionych wniosków przedsiêbiorców telekomunikacyjnych o zapewnienie im dostêpu telekomunikacyjnego, w tym u¿ytkowania elementów sieci oraz udogodnieñ towarzysz¹cych, w szczególnoÅ“ci bior¹c pod uwagê poziom konkurencyjnoÅ“ci rynku detalicznego i interes u¿ytkowników koñcowych.
2. Obowi¹zek, o którym mowa w ust. 1, mo¿e w szczególnoÅ“ci polegaæ na:
1) zapewnieniu mo¿liwoœci zarz¹dzania obs³ug¹ u¿ytkownika koñcowego przez uprawnionego przedsiêbiorcê telekomunikacyjnego i podejmowania rozstrzygniêæ dotycz¹cych wykonywania us³ug na jego rzecz;
2) zapewnieniu okreœlonych elementów sieci telekomunikacyjnej, w tym linii, ³¹czy lub lokalnych pêtli abonenckich; obowi¹zek udostêpnienia lokalnych pêtli abonenckich mo¿e dotyczyæ pe³nej pêtli lub podpêtli, w warunkach pe³nego dostêpu lub dostêpu wspó³dzielonego, wraz z kolokacj¹, dostêpem do po³¹czeñ kablowych i odpowiednich systemów informacyjnych;
3) oferowaniu us³ug na warunkach hurtowych w celu ich dalszej sprzeda¿y przez innego przedsiêbiorcê;
4) przyznawaniu dostêpu do interfejsów, protoko³ów lub innych kluczowych technologii niezbêdnych dla interoperacyjnoœci us³ug, w tym us³ug sieci wirtualnych;
5) zapewnieniu infrastruktury telekomunikacyjnej, kolokacji oraz innych form wspólnego korzystania z budynków;
6) zapewnieniu funkcji sieci niezbêdnych do zapewnienia pe³nej introperacyjnoœci us³ug, w tym œwiadczenia us³ug w sieciach inteligentnych;
7) zapewnieniu us³ug roamingu w sieciach ruchomych;
8) zapewnieniu systemów wspierania dzia³alnoœci operacyjnej lub innych systemów oprogramowania niezbêdnych dla skutecznej konkurencji, w tym systemów taryfowych, systemów wystawiania faktur i pobierania nale¿noœci;
9) zapewnieniu udogodnieñ towarzysz¹cych w dziedzinie transmisji radiofonicznych lub telewizyjnych;
10) zapewnieniu po³¹czenia sieci lub urz¹dzeñ telekomunikacyjnych oraz udogodnieñ z nimi zwi¹zanych;

Podstrony