X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.


N. i Z. Batowscy, M. Kwiatkowski Jan Chrystian Kamsetzer. Architekt Stanis�awa Augusta, Warszawa 1978.
Kandinsky Wassi�y, ur. 1866, zm. 1944, ro�. malarz, grafik, teoretyk sztuki. Po studiach prawniczych w Moskwie wyjecha� w 1896 do Monachium na studia malarskie. Do I wojny �wiatowej przebywa� g�. w Monachium i w Berlinie. W 1911 za�o�y� awangardowe ugrupowanie Der Blaue Reiter. Wsp�pracowa� z awangardowym berli�skim tygodnikiem "Der Sturm" (Burza). Podczas I wojny �wiatowej powr�ci� do Rosji. Po rewolucji pa�dziernikowej zosta� cz�onkiem Wydzia�u Sztuki w Ludowym Komisariacie O�wiaty, wyk�ada� w wy�szej uczelni artystycznej Wchutiemas i na uniwersytecie w Moskwie oraz za�o�y� Akademi� Wiedzy o Sztuce. W 1921 przeni�s� si� do Niemiec (Weimar, Dessau), gdzie zosta� wyk�adowc� w Bauhausie. Wraz
W. Kandinsky Akwarela abstrakcyjna, 1910
Kantor
z malarzami awangardy (m.in. P. Klee) za�o�y� grup� artystyczn� Die Blauen Vier (Czterej B��kitni), nawi�zuj�c� nazw� i ideami do ugrupowania Der Blaue Reiter. W 1933, po przewrocie hitlerowskim w Niemczech i zamkni�ciu Bauhau-su, osiad� w Neuilly-sur-Seine we Francji. K. uleg� pocz�tkowo wp�ywowi impresjonist�w, zw�. C. Moneta, a tak�e ro�. sztuki ludowej (Rynek, B��kitny je�dziec). Podczas pobytu we Francji zetkn�� si� z malarstwem fowist�w. Powoli odchodzi� od przedmiotowo�ci, k�ad�c coraz wi�kszy nacisk na sprawy koloru. Tworzy� pejza�e wysnute z wyobra�ni i marzenia (Krajobraz z wie��, B��kitna g�ra). W 1910 K. namalowa� pierwsz� kompozycj� abstrakcyjn�. Por�wnuj�c malarstwo z muzyk� doszed� do wniosku, �e obraz mo�e przemawia� przez ekspresj� samych tylko linii, form i barw, przez wymow� harmonii i kontrast�w. Zacz�� wi�c tworzy� obrazy z dynamicznych, niefbremnych uk�ad�w plam �wietlnych, �ywych kolor�w, p�ynnych linii, kt�re nazywa� "impresjami", "improwizacjami", "kompozycjami". Teoretyczne zasady swego malarstwa wy�o�y� w pracy Uber das Geistige in der Kunst (O duchowo�ci w sztuce). W okresie moskiewskim, pod wp�ywem konstruktywizmu i teorii artystycznej K. Malewicza, zw. suprematyz-mem, K. nadawa� formom geometryczn� precyzj� i operowa� kropkami, wi�zkami linii prostych lub prze�amanych, fragmentami k�, kwadrat�w, tr�jk�t�w (Wielobarwny kr�g. Na bia�ym. ��ty akompaniament). Dzia�alno�� pedagogiczna w Bauhausie zaowocowa�a prac� teoretyczn� Punkt md Linie zu Flach� (Punkt i linia na p�aszczy�nie). W okresie paryskim K.. coraz bardziej odchodzi� od �cis�ego geometryzmu, tworzy� formy bardzo swobodne, ale zawsze precyzyjne w rysunku. Zajmowa� si� tak�e tw�rczo�ci� lite
rack�, pisa� utwory sceniczne, opowiadania i poematy proz�. K. wywar� wielki wp�yw na rozw�j malarstwa abstrakcyjnego po II wojnie �wiatowej.
A. Rottenberg Kandinsky. 1896-1921, Warszawa 1977.
Kantor Tadeusz, ur. 1915 w Wielopolu pod Krakowem, zm. 1990 w Krakowie, malarz, scenograf i tw�rca teatralny. Studiowa� scenografi� i malarstwo w Akademii Sztuk Pi�knych w Krakowie, w pracowni scenografa i malarza K. Frycza. W okresie okupacji niem. K. utworzy� podziemny Teatr Niezale�ny w Krakowie i wystawi� Balladyn� oraz Powr�t Odysa. Po 1945 wsp�tworzy� Grup� M�odych Plastyk�w w Krakowie, kt�ra zorganizowa�a w 1948 pierwsz� wystaw� sztuki nowoczesnej, b�d�c� zdecydowan� deklaracj� na rzecz tradycji awangardowej. K. du�o podr�owa�, uczestnicz�c w wydarzeniach plastycznych w Europie.
Pocz�tkowo K. malowa� obrazy metaforyczne, na po�y abstrakcyjne kompozycje o niekonwencjonalnych konstrukcjach przestrzennych. W 1955 wraz z M. Jare-m� za�o�y� w Krakowie teatr Cricot 2, kt�rego pierwszym przedstawieniem by�a M�twa wg S.I. Witkiewicza. W ko�cu lat pi��dziesi�tych K. malowa� obrazy infor-mel - p��tna pokryte abstrakcyjn� i ekspresyjn� materi� malarsk�, eksponuj�ce element przypadku i �ywio�owo�ci. Tak�e w teatrze nast�pi� etap Teatru Informel (W ma�ym dworku). Na pocz�tku lat sze��dziesi�tych g�. zagadnieniem tw�rczo�ci K. sta�a si� mo�liwo�� tworzenia obraz�w, napi�� mi�dzy sztuk� a tw�rczo�ci�; w rezultacie powsta�a Wystawa Popularna w Krzysztoforach w Krakowie, na kt�rej K. zaprezentowa� rzeczy "najmniej odpowiednie na wystaw�": dokumenty, listy, gazety, notatki, kalendarze, strz�py i "intymne" resztki. Z podobnych pr�b przekroczenia ram obrazu po-
Klee
wsta�y serie dzie� opakowanych, ambala-�e (Infantka), w kt�rych z czasem zacz�� dominowa� mocowany w obrazie parasol. W 1966 K. zaaran�owa� pierwszy happening Linia podzia�u. Ta forma wypowiedzi dope�nia�a dzia�ania ambala�o-we i znalaz�a odpowiednik w teatrze w przedstawieniu Kurka wodna. Do g�o�nych happening�w K. nale�a�y: List w Galerii Foksal w Warszawie, Panoramiczny happening morski w Osiekach, Lekcja anatomii wed�ug Rembrandta w Norymberdze.
W latach siedemdziesi�tych spektaklom teatru Cricot 2 towarzyszy�y manifesty teatralne, Nadobnisiom i koczkodanom
- manifest Teatr niemo�liwy, a najg�o�niejszemu spektaklowi K., Umar�ej klasie

Podstrony

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.