X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.


Nale�y si� liczy� z tym, �e niekt�rzy bardziej b�d� ufa� metodom, jakie stosuje tw�rcs
artysta w zdobywaniu wiedzy i prawdy o otaczaj�cej rzeczywisto�ci, podczas gdy inni ba
dziej b�d� zawierza� wiedzy opartej na pomiarze, a wyra�onej w relacjach ilo�ciowyc
B?d� i tacy, kt�rzy pr�bowa� b�d� zachowa� r�wnowag� mi�dzy tymi skrajno�ciami, odwi
uJ4c si� do rozumu i do intuicji r�wnocze�nie. Podej�cie to ma swoj� wag�. Pozwala stosi
Wac r�ne sposoby i metody poznawania rzeczywisto�ci. Sk�onny jest r�wnie� broni� taki<
1 ozofii Holmes (uznany przecie� za skrajnego przedstawiciela metodologii naukowej
ory pisze: "Intuicja pisarza dotycz�ca najwa�niejszych problem�w, kt�re s� do rozwi��;
la w danym kraju mo�e by� tak wnikliwa, jak wyobra�nia socjologa. Jego rozumiem
osobowo�ci cz�owieka mo�e by� tylko por�wnywalne z tym, kt�re reprezentuje psycholo
", Wle'ka literatura mo�e bardzo przyczyni� si� do zrozumienia problem�w edukacyjnyc
�rodowisku spo�ecznym, w kt�rym znajduj� one sw�j wyraz" (Bristow, Holmes 196*
w �ycie jednostki i spo�ecze�stwa, a tym samym mog� przyczyni� si� do lepszego zro2 mienia o�wiaty w r�nych spo�ecze�stwach.
Reasumuj�c: istniej� r�ne podej�cia do uprawiania pedagogiki por�wnawczej. Ci�g]J brak jest porozumienia na temat podstawowej metodologii w tej dziedzinie. Aczkolwiek obserwuje si�, �e coraz cz�ciej badacze odchodz� od bardziej tradycyjnych metod histc ryczno-filozoficznych i zbli�aj� si� do stosowania metod nauk spo�ecznych.
Og�lny stan "sztuki" we wsp�czesnej pedagogice por�wnawczej nie u�atwia sformu�o wania definicji tej dyscypliny, kt�ra by mia�a szans� akceptacji przez szersze grono zaintej resowanych. Dla Beredaya, pedagogika por�wnawcza to "analityczne studium obcych sj| stem�w o�wiatowych" (1960: IX). Kandel s�dzi, �e dyscyplina ta powinna zaj�� si� "ana z� i por�wnywaniem si�, kt�re sk�adaj� si� na r�nice mi�dzy narodowymi systemami o�wd ty" (1954: 8), a kt�re mo�na uchwyci� w wyniku analizy historycznej. Z kolei, Noahj Eckstein definiuj� pedagogik� por�wnawcz� jako dyscyplin�, kt�ra powstaje ze "skrzy�c wania nauk spo�ecznych i pedagogiki w badaniu mi�dzynarodowym" (1969: 184) przy : stosowaniu metod badawczych nauk spo�ecznych.
Definicje te s� ma�o precyzyjne i przy tym r�ne. To, co maj� wsp�lnego, odnosi si� i zainteresowania badaniami zagranicznych system�w o�wiatowych w uj�ciu przekroj�w) przejawiaj�cym si� w badaniach terenowych, kt�re umo�liwiaj� zapoznanie si� z praktyk mi i procesami o�wiatowymi w innych krajach.
' Bardziej precyzyjne definicje s� spraw� ci�g�ych debat. Wielu sk�ania si� ku definid zaproponowanej przez Andersona (1961: 4): "pedagogika por�wnawcza mo�e by� zdeij niowana jako mi�dzykulturowe por�wnanie struktur, dzia�ania, cel�w, metod i osi�gnie r�nych system�w o�wiatowych i spo�ecznych odpowiednik�w tych system�w oraz ic cz�ci sk�adowych".
W definicji tej nacisk postawiony zosta� na sposoby analizowania wzajemnych relac mi�dzy o�wiat� a spo�ecze�stwem, wykorzystuj�ce dane mi�dzykulturowe i zalecaj�ce twZwraca� on szczeg�ln� uwag� na konieczno�� badania osi�gni�� system�w o�wiatowyc w nadziei sformu�owania �cis�ych uog�lnie�. W zwi�zku z tym, i� wiele relacji mi�dzyl o�wiat� a spo�ecze�stwem jest wielowymiarowych, mog� by� one lepiej zrozumiane i opi-[ sane przy zastosowaniu metod pochodz�cych z wielu dyscyplin naukowych maj�cych zwi�-| zek z o�wiat�.
Wyst�puje r�wnie� wiele niejasno�ci, a nawet nieporozumie� w prezentowan dach klasyk�w pedagogiki por�wnawczej, kt�re utrudniaj� projektowanie definicji. Noah ii Eckstein stwierdzaj�, �e przysz�o�� pedagogiki por�wnawczej b�dzie �ci�le zwi�zana z na-J ukami spo�ecznymi, ale r�wnocze�nie dopuszczaj� oni stosowanie metod niewiele mam cych wsp�lnego z tymi naukami. Podobnie i Holmes uwa�a, �e: "dziedzina ta nadal b�dzie korzysta�a z wiedzy i umiej�tno�ci filozof�w, socjolog�w, historyk�w, ekonomist�w, przy-j rodoznawc�w, statystyk�w, j�zykoznawc�w i politolog�w, poniewa� ka�dy z nich mo�e wspom�c
nauk� tworz�c� teorie, Kt�re maj� sn� przewidywania.
W ci�gu ostatniego �wier�wiecza podj�to wiele wysi�k�w zmierzaj�cych do stw�rz metodologii bada� por�wnawczych. Przejawia�y si� one najcz�ciej w wyzyskiwaniu robku innych nauk w tym zakresie. A wi�c Bereday w swoim podej�ciu mi�dzydyscypli nym zaproponowa� sekwencj� przedsi�wzi��, kt�re mia�y u�atwi� por�wnania, Holmes si rzy� teoretyczny schemat rozwi�zywania problem�w o�wiatowych opieraj�c si� na w dzie wielu dyscyplin naukowych, jak r�wnie� Noah i Eckstein opracowali og�lne za�� metodologiczne u�atwiaj�ce porozumienie,wykorzystuj�ce dorobek nauk spo�ecznych

Podstrony

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.