ďťż

Historia wymaga pasterzy, nie rzeĹşnikĂłw.

Sš wœród nich: oficjum 9 œw. Barbarze (ułożone zapewne w w. XIV), oficjum na czeœć Matki Boskiej Œnieżnej (z końca w. XIV), dwa cykle z przełomu XIV i XV stulecia: o œw. Tomaszu Apostole i o œw. Mikołaju, oficjum na czeœć œw. Jana Jałmużnika (zapisane w r. 1443), a wreszcie najpóŸniejsze, znane z druku w mszale krakowskim z r. 1545 oficjum o œw. Jacku. Aktywnoœć gatunku wygasła około połowy XVI wieku. ''
V. FORMY I NURTY ŻYCIA TEATRALNEGO
1. TEATR I DRAMAT W EUROPIE ŒREDNIOWIECZNEJ
Tradycja starożytnego dramatu zamierała w Europie Zachodniej stopniowo wraz z postępujšcym rozkładem cywilizacji Cesarstwa Rzymskiego. Przyjmuje się, że u progu œredniowiecza, w cišgu VI i VII wieku zanikły główne przejawy dawnego życia teatralnego; równoczeœnie gasła wiedza o antycznym dramacie i o sposobach jego scenicznej ekspozycji. Słabe echa przeszłoœci utrzymywały się bšdŸ w œrodowiskach erudytów (klasztornych lub szkolnych), bšdŸ też dzięki żywej, choć tępionej przez władze koœcielne i państwowe, działalnoœci histrionów, uważanych za spadkobierców starożytnych mimów. Zanim nakreœlimy w największym skrócie oba te nurty tradycji, skupimy się na formach dramatyczno-teatralnych powstałych w œredniowieczu i stanowišcych twórczy wkład tej epoki do dziejów kultury europejskiej. W œwiecie zachodnim skrystalizowała się bowiem w wiekach œrednich nowa postać dramatu, majšca swe korzenie w liturgii łacińskiej.
Procesowi dramatyzowania czšstek obrzędów mszalnych sprzyjały zarówno cechy liturgicznego tekstu, często dialogowanego (np. responsoria) i eksponujšcego pełne wewnętrznego napięcia zdarzenia historii œwiętej, jak też widowiskowoœć nabożeństwa, w którym obok œpiewnie głoszonego słowa doniosłš rolę odgrywały symboliczne gesty, ruch procesyjny, paramenty (szaty i przedmioty liturgiczne), œwiatła i kadzidła. Wszystkie te składniki układały się w polifonię œrodków ekspresji o dużej sile oddziaływania emocjonalnego i estetycznego. W XII wieku Honoriusz z Autun przyrównywał mszę do tragedii, kapłana do bohatera tragicznego, zaœ koœciół do teatru (Gemma animae — Klejnot duszy, l, 83).
Ogólnym mianem „dramatów liturgicznych" historycy teatru obejmujš widowiska niejednorodne, zróżnicowane zarówno z uwagi na ich stopień zależnoœci od rytuału koœcielnego, jak i na dobór właœciwych im œrodków ekspresji. Wszystkie wyodrębnione przez badaczy odmiany dramatu powstawały w wyniku amplifikowania wybranych fragmentów liturgii; powstajšce w ten sposób całostki dramatyczne nie stanowiły, co wymaga podkreœlenia, organicznej częœci składowej rytu. Temu ostatniemu najbliższe były tzw. „dramatyzacje liturgiczne", których „aktorami" byli uczestnicy nabożeństwa wraz z celebransem, chwilami wcielajšcy się w podyktowane sytuacjš role. Œrodki gestyczne i ruchowe o silnej wymowie symbolicznej, jakimi się wtedy posługiwali, były dopełniane œpiewem liturgicznego tekstu. Kapłan mógł np. wyobrażać Chrystusa zstępujšcego do Otchłani, zaœ klerycy lub uczniowie ze schola cantorum — młodzież żydowskš witajšcš Jezusa wjeżdżajšcego na osiołku do Jerozolimy. Przykładem dramatyzacji może być procesjonalne złożenie do grobu figury rozpiętego na krzyżu Chrystusa, zwane Depositio Crucis, inscenizujšce pogrzeb Zbawiciela, a więc jedno z najważniejszych zdarzeń historii Wielkiego Tygodnia. Bardziej teatralny charakter miały tzw. „oficja" („dialogowane" lub „dramatyczne"), w których uczestniczyły ukostiumowane persony (zazwyczaj byli to ubrani w odpowiednio przystosowane szaty liturgiczne księża, klerycy lub żacy ze
237
Cz. II. Piœmiennictwo łacińskie i polskie XIII-XIV wieku. Twórczoœć w języku łacińskim
Przedstawienie marionetek przed królem Salomonem, miniatura z Hortus deliciarum Herrady z Landsbergu
schola cantorum). Postacie te toczyły dialog ułożony z wybranych fragmentów tekstu liturgicznego oraz œpiewów specjalnie ułożonych i odtwarzały pełne wymowy sceny, np. nawiedzenie grobu przez trzy Marie (tzw. Visitatio Sepulchri). Przedstawienia nazwane „dramatami właœciwymi" operowały akcjš, samodzielnie układanš na kanwie zdarzeń Nowego lub Starego Testamentu, oraz dialogiem poszerzajšcym tekst liturgiczny lub nawet odeń niezależnym. Dšżeniem autorów takich dramatów było nie tylko odtworzenie fragmentów historii œwiętej, ale też samodzielne kreowanie fikcji artystycznej i kreœlenie pogłębionego psychologicznie rysunku postaci.

Podstrony