Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

roszczenie Litwinów do Wilna.
c) Inną konsekwencją przyznania się jest zaniechanie przypisywania Koronie osiągnięć dawnej Rzplitej jako całości. Za przykład może służyć zwycięstwo grunwaldzkie, odniesione nie przez samą Koronę, to jest przez naród polski, Polskę w ciaśniejszym, pierwszopiętrowym znaczeniu, ale przez połączone siły polskie i litewskie, to jest przez wojska Rzplitej.
d) W wyniku uznania zasady tolerancji logicznie konieczne jest odrzucenie wszelkiej dyskryminacji ze względu na pochodzenie. Fakt, że ktoś jest pochodzenia niemieckiego, tatarskiego czy żydowskiego nie ma żadnego znaczenia. Ta ideologia wyklucza w szczególności antysemityzm.
e) Programowa europejskość kultury zobowiązuje z jednej strony do popierania dążeń ku jedności Europy, z drugiej uniemożliwia uważanie dobra narodu za najwyższe dobro.
V
Drugą ideologią, którą Polak współczesny może przyjąć bez wielkich trudności, jest ideologia “narodowa"7, kontynuująca zdaniem piszącego zasadniczą postawę okresu saskiego, ale która otrzymała jasne sformułowanie dopiero w wieku XX. Istnieją zapewne tu i ówdzie podobieństwa między nią a ideologią klasyczną, ale uderzają przede wszystkim znaczne różnice. Gdy chodzi o wiele zasadniczych twierdzeń, ta ideologia jest przeciwieństwem klasycznej.
l. Cechy podstawowe.
a) PojÄ™cie narodu. Ideologia “narodowa" operuje zdecydo­wanie pierwszopiÄ™trowym, węższym pojÄ™ciem narodu polskiego. O żadnym pluralizmie jÄ™zykowym a także kulturowym nie może być w tej ideologii mowy.
b) Nacjonalizm. Do tak pojętego narodu odnosi się podstawowe hasło tej ideologii “dobro narodu jest najwyższym dobrem".
c) Zachodniość. Mimo politycznej prorosyjskiej orientacji odnosi się wrażenie, że jeśli chodzi o przyznanie się do kultury Zachodu nie ma różnicy miedzy ideologią “narodową" i klasyczną.
d) Stosunek do katolicyzmu. PoczÄ…tkowo negatywny, ten stosunek przemieniÅ‚ siÄ™ z czasem w kategorycznÄ… afirmacjÄ™ katolic­koÅ›ci Polski. Uderza też tendencja do reinterpretacji religijnoÅ›ci
7 Używam cudzysłowu, aby odróżnić tę ideologię od innych ideologii polskich, także narodowych.
106
107
 
polskiej w sensie nacjonalistycznym i nietolerancyjnym. Jest to dalsze przeciwieństwo do ideologii klasycznej.
2. Konsekwencje praktyczne. Z tych zaÅ‚ożeÅ„ wynika szereg konsekwencji praktycznych, przeważnie sprzecznych z konsekwen­cjami ideologii klasycznej.
a) Zwolennicy ideologii “narodowej" nie są skłonni czynić ustępstw terytorialnych innym narodom. W szczególności nie ma mowy o wyrzeczeniu się Wilna i Lwowa.
b) Ze stanowiska tej ideologii wszystkie osiÄ…gniÄ™cia dawnej Rzplitej należy przypisać narodowi polskiemu w ciaÅ›niejszym, pier­wszopiÄ™trowym znaczeniu.
c) Z nacjonalizmu zdaje siÄ™ wynikać nietolerancja. Nie jest ona wprawdzie wyraźnie sformuÅ‚owana jako ogólna zasada, ale byÅ‚a zawsze cechÄ… zwolenników ideologii “narodowej". Wyraźnie sfor­muÅ‚owana jest wrogość wzglÄ™dem Å»ydów.
d) Europejskość Polski ulega relatywizacji. Wobec tego, że dobro narodu polskiego jest najwyższym dobrem, nie może być podporządkowane niczemu innemu, a więc także dobru wspólnoty europejskiej.
3. Ocena cudzoziemców. Bez wzglÄ™du na to, jak wielki odsetek Polaków przyznaje siÄ™ do ideologii “narodowej", cudzo­ziemcy zdajÄ… siÄ™ uważać jÄ… za panujÄ…cÄ… w Polsce. ÅšwiadczÄ… o tym dwa fakty. Jeden z nich to narzucenie Polsce, w chwili gdy powstawaÅ‚a po I wojnie Å›wiatowej, traktatu zobowiÄ…zujÄ…cego jÄ… do tolerancji. Drugi fakt, to sympatia z jakÄ… spotykaÅ‚a siÄ™ nieraz oczywiÅ›cie oszczercza nagonka antypolska prowadzona przez Å»ydów.
Pierwszym warunkiem zmiany położenia w tym względzie jest zdanie sobie przez Polaków sprawy z jego przyczyny. Tą przyczyną nie są fakty, np. pogromy, ale wypowiedzi Polaków wyznających ideologię “narodową". Wypadałoby też zrozumieć, że jak długo wielu Polaków nie zna żadnej innej ideologii, trudno wymagać, by cudzoziemcy wiedzieli, że ona istnieje.
Ale aby ocena Polski uległa radykalnej zmianie, potrzebne by było jasne przyznanie się większości Polaków do tolerancyjnej ideologii klasycznej i jej konsekwencji.
VI
Z powyższych rozważań wolno wyciągnąć następujący główny wniosek: Powiedzenie “X. jest Polakiem, może mieć trzy różne znaczenia zależnie od pojęcia narodu polskiego, do którego X. się przyznaje.
1. Wrazić użycia podstawowego pojÄ™cia narodu, X. jest Polakiem wtedy i tylko wtedy gdy jest przywiÄ…zany do Polski jako kraju, do mowy polskiej i tradycyjnych obyczajów, w tym u wierzÄ…­cych do polskiego typu religii.
W razie gdy do pojęcia narodu należą także jego historia, kultura i ideologia.
2. JeÅ›li sÄ… nimi kultura i ideologia Polski klasycznej (XV-XVII wiek) X. jest Polakiem dokÅ‚adnie wtedy, gdy przyznaje siÄ™ do dwupiÄ™trowego pojÄ™cia narodu, do otwartoÅ›ci, tolerancji, europej­skoÅ›ci i innych cech Polski klasycznej.

Podstrony