Rok 1999 wprowadził kolejną zmianę systemu kształcenia w Polskiej szkole, która zakłada:
I etap edukacyjny, obejmujący klasy I-III (szkoła podstawowa)II etap edukacyjny, obejmujący klasy IV-VI (szkoła podstawowa)III etap edukacyjny, który obejmuje I-III klasę gimnazjum
Główne założenia dotyczące reformy gimnazjum:
Pierwsza klasa gimnazjum ma na celu wyrównanie poziomu kształcenia (do gimnazjów trafiają uczniowie z rożnych szkół podstawowych). Początkowe wyrównywanie szans uczniów ma być pomocne w ich dalszej edukacji.Ostatnia klasa gimnazjum (III klasa) ma na celu wybranie przez ucznia dalszej drogi w etapie kształcenia (możliwość wyboru krótszej lub dłuższej drogi kształcenia, kształcenie ogólne czy skierowane w stronę konkretnego zawodu). Bardzo istotna role odgrywają nauczyciele, którzy powinni podpowiadać uczniom i wskazywać im najbardziej odpowiednią dla nich formę kształcenia.
W gimnazjum nauczyciele wprowadzają uczniów w świat wiedzy naukowej oraz wdrażają do samodzielności, służą pomocna radą i przygotowują do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.
Zakończenie szczebla edukacji, jakim jest gimnazjum jest wieńczone egzaminem, który umożliwia podjęcie dalszej nauki w szkole średniej.
Edukacja amerykańska:
Przedszkole:
I szczebel – obejmuje dzieci 3-4 letnie. 36% dzieci w tym wieku uczęszcza do tych placówek, które najczęściej są prywatne (niepubliczne, płatne). Edukacja trwa tam około 2 – 3 godzin dziennie i ma na celu pielęgnację dzieci.
II szczebel obejmuje dzieci w wieku 5-6 lat. Taki tym przedszkoli stanowi część szkoły podstawowej i obejmuje ok. 98% wszystkich dzieci w tym wieku.
Przedszkola te są publiczne. Przygotowują dzieci do nauki szkolnej, kształtują umiejętności współżycia w grupie (wychowanie społeczne), oraz kształtują nawyki dobrej zabawy oraz pracy.
Szkoła podstawowa:
Szkoła podstawowa jest 6 lub 8-klasowa. Nauka tam rozpoczyna się około 6-7 roku życia dziecka i trwa do 12-15 r. życia.
Lekcja trwa 50-55 minut.Okres nauki (rok szkolny) trwa 9 miesięcy. Po ukończeniu szkoły podstawowej kolejnym etapem kształcenia jest szkoła średnia, która jest 2 stopniowa. Nauka w niej trwa w zależności od typu szkoły podstawowej (6 lub 8 letnia) 6 lub 8 lat.
Najpopularniejsza jest szkoła średnia 6 letnia dla absolwentów 6 letniej szkoły podstawowej.
Szkoła średniaSzkoła średnia jest dwustopniowa i dzieli się ją na:
I – klasy 7- 9 dla dzieci młodszych
II – klasy 10-12 dla dzieci starszych.
Szkoły te posiadają 3 ciągi
Akademicki – jest to najbardziej ambitny ciąg, kształcenie jest tutaj ogólne i nastawione na dalsze kształcenie na studiach wyższych. Ogólny – kształcenie ogólne oraz zawodoweZawodowy – kształcenie w kierunku zawodowym, ma na celu wyuczenie zawodu.
Ukończywszy dwa ciągi nauki w szkole średniej można podjąć naukę w szkołach wyższych:
AkademickichUniwersytetachPomaturalnychPółwyższych – kolegiach.
W Ameryce 11% szkół stanowią szkoły prywatne (65% z nich to szkoły religijne, chrześcijańskie, protestanckie, żydowskie) reszta to szkoły nie wyznaniowe, niezależne.
Autorski projekt systemu szkolnego:
Projekt uwzględnia:
Powszechność obowiązku kształcenia od 7 do 18 roku życia.Zróżnicowanie kształcenia (podział na szczeble)Typ kształceniaPotrzeby dzieci i młodzieżyPotrzeby społeczneJedność i zróżnicowanie kształcenia
Projekt zadań dydaktyczno wychowawczych (Gimnazjum)
Wiek uczniów: Nauka rozpoczyna się w wieku 10 a kończy w wieku 14 lat.
Poziom edukacyjny: Gimnazjum