Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.


8ZDJD-HOL]DPLHU]DV]VNDORZDü zeskanowany rysunek, skaluj go dopiero po konwersji do systemu barwnego Grayscale ( 6NDODV]DURFL ) lub RGB&]DUQRELDáHREUD]\]DSLVDQH
w sytemie Bitmap , Bitmapa) po skalowaniu PRJZ\JOGDüIDWDOQLH3LNVHOHPRJE\ü
SU]HFLH*W\ONRF]DUQHOXEELDáHDZL F
QLHPR*OLZ\MHVW anty-aliasing.
7HUD]]DELHU]HP\VL ]DNRORURZDQLHV]NLFX
3U]HQLHVLHQLHU\VXQNXQDGRGDWNRZZDUVWZ
PR*HQDPWRXáDWZLü
194
Malowanie
Opcja odwracania zestawu wyboru
Przenoszenie rysunku
QDRGU EQZDUVWZ
1. Wybieramy polecenie Color Range ( Zakres
koloru) z menu Select ( Wybierz) .
2. WZ\ZLHWORQ\PRNQLHGLDORJRZ\PSDWU]
U\VXQHNZ\ELHUDP\RSFM Sampled
Colors ( Próbkowane kolory) z listy u góry.
8VWDODP\QLVNZDUWRüSDUDPHWUX
Fuzziness ( Rozmycie).
3. Klikamy w dowolnym miejscu obrazu
Z\ZLHWORQHJRZRNQLHSRGJOGXJG]LHQD
ELDá\PWOH%\áRE\WUXGQRWUDILüZFLHQN
Rys. 10.35. Okno dialogowe Color Range (Zakres F]DUQOLQL 7áR]RVWDMHZ\VHOHNFMRQRZDQH
koloru)
4. :áF]DP\RSFM Invert (2GZUyü) . &Dá\
rysunek — to znaczy wszystkie czarne linie
— zostaje wyselekcjonowany.
5. Zamykamy okno dialogowe Color Range ( Zakres koloru) NOLNQL FLHPQDOK.
6. Wybieramy polecenie Layer/New/Layer Via Cut ( Warstwa/Nowa/Warstwa przez
wycinanie). Rysunek zostaje przeniesiony QDGRGDWNRZZDUVWZ Layer 1 ( Warstwa 1).
Nowo utworzona warstwa jest w tej chwili
aktywna.
7HUD]JG\U\VXQHN]RVWDáSU]HQLHVLRQ\QD
RGU EQZDUVWZ E G]LHP\PRJOLJR
ÄSRGNRORURZDü´0R*QDGRWHJRX*\üNLONX
Uy*Q\FKQDU] G]L]DOH*QLHRGXSRGRED
Kolorowanie obrazka
SU]\X*\FLXS G]ODBrush)
1. Zapisujemy obraz na dysk w jego obecnym VWDQLHZ\ELHUDMFSROHFHQLHFile/Save ( Plik/Zapisz) . 3RQLHZD*REUD]MHVW
GZXZDUVWZRZ\GRVW SQ\MHVWW\ONRMHGHQ
IRUPDWSOLNX² 36'=DWZLHUG]DP\ZL F
NRQZHUVM REUD]XGRIRUPDWX 36'
wZ\ZLHWORQ\PRNQLHGLDORJRZ\PSave
As ( Zapisz jako) .
8ZDJD-HOLQLH]DFKRZDP\REUD]XQD
dysku po wprowadzeniu dodatkowej
ZDUVWZ\QLHE G]LHP\PRJOLSy(QLHM
VNRU]\VWDü] opcji Erase To Saved (:\PD*
do zachowanego).
195
5R]G]LDá10
2. :\ELHUDP\NRFyZN RGSRZLHGQLHM
ZLHONRFL] palety Brushes (3 G]OH) .
3. Wybieramy podwójnym NOLNQL FLHP
Rys. 10.36. ,NRQDQDU] G]LDS G]OD Brush)
QDU] G]LHS G]ODBrush), przedstawione
na rysunku 10.36.
7U\EQDNáDGDQLDNRORUX
4. 1DZ\ZLHWORQHMSDOHFLHRSFML
QDU] G]LRZ\FKOptions, Opcje) sprawdzamy, czy farba jest nieprzejrzysta —
parametr Opacity ( KrycieSRZLQLHQE\ü ustawiony na 100%. Sprawdzamy, czy
Z\áF]RQDMHVWRSFMDFade ( Zanik) .
5. =OLVW\WU\EyZQDNáDGDQLDNRORUXWHMVDPHM
palety Options ( Opcje) wybieramy tryb Behind, ZW\áX (patrz rysunek 10.37).
Rys. 10.37. 3DOHWDRSFMLQDU] G]LRZ\FKS G]OD
(Brush)
Uwaga. Tryb Behind (ZW\áX ) nie jest GRVW SQ\SU]\PDORZDQLXQDZDUVWZLHWáD
(%DFNJURXQG'ODWHJRWH*QLHPR*HP\JR
X*\üZ obrazach jednowarstwowych, które
]DZLHUDMW\ONRZDUVWZ WáD
6. 0DOXMHP\U\VXQHNDZáDFLZLH
„podmalowywujemy” go od spodu, tak jak
SRND]XMHU\VXQHNSDWU]WH*ZNáDGND
NRORURZDU\VXQHN:\REUD(VRELH
ZDUVWZ REUD]XMDNRDUNXV]LGHDOQLH
Rys. 10.38. 0DORZDQLHS G]OHPZ trybie Behind
SU]HMU]\VWHMIROLL1DZLHU]FKXDUNXV]D]RVWDá (ZW\áX
QDNUHORQ\U\VXQHN: trybie Behind
( ZW\áXIDUEDMHVWQDNáDGDQDQDGUXJVWURQ
WHMIROLL']L NLWHPXOLQLHU\VXQNXQLH
]RVWDQ]DWDUWHSU]H]QDáR*RQIDUE
7. ( Ewentualnie) Korygujemy efekt PDORZDQLDÄZ\FLHUDMF´QLHSRWU]HEQH
F] FLEDUZQHMSODP\]DSRPRFQDU] G]LD
gumki, zZáF]RQRSFMErase To Saved.
5yZQLH*SU]\WHMRSHUDFMLRV]F] G]RQH
]RVWDMOLQLHU\VXQNX0\Z\F]\FLOLP\
w ten sposób ekrany komputerów (porównaj
rysunki 10.38 i 10.41).
8ZDJD8*\FLHJXPNL]RSFMErase To
Saved (:\PD*GR]DFKRZDQHJR]RVWDáR
opisane w rozdziale 7., „Retusz fotografii”.
3 G]HOMHVWFK\EDQDMEDUG]LHMXQLZHUVDOQ\P
QDU] G]LHPGRPDORZDQLDDOHSU]HFLH*QLH
jedynym.
196
Malowanie
Kolorowanie obrazka
SU]\X*\FLXDHURJUDIXAirbrush)
Rys. 10.39. Ikona aerografu (Airbrush) 1. Zapisujemy obraz na dysk w jego obecnym VWDQLHZ\ELHUDMFSROHFHQLHFile/Save
,QWHQV\ZQRüG]LDáDQLDQDU] G]LD
( Plik/Zapisz1DOH*\WRURELüSR
]DNRF]HQLXND*GHJRNROHMQHJRHWDSXSUDF\
7U\EQDNáDGDQLDNRORUX
JG\*LQDF]HMX*\FLHRSFMLErase To Saved (:\PD*GR]DFKRZDQHJR) wkrótce stanie
VL SUREOHPDW\F]QH
2. :\ELHUDP\NRORUIDUE\0\Z\EUDOLP\
NRORUF]DUQ\JG\*SODQXMHP\
SU]\FLHPQLHQLHREUD]ND0R*HP\WH*
]PLHQLüZLHONRüNRFyZNLQDSDOHFLH
Brushes (3 G]OHMHOLX]QDP\WR]D
stosowne.
Rys. 10.40. 3DOHWDRSFMLQDU] G]LRZ\FKDHURJUDIX
(Airbrush)
3. Wybieramy aerograf (Airbrush) z paska QDU] G]LRZHJRSDWU]U\VXQHN
4. 1DSDOHFLHRSFMLQDU] G]LRZ\FKOptions,
Opcje) wybieramy tryb Darken ( Ciemniejsze) . 8VWDODP\QLH]E\WZ\VRN
ZDUWRüSDUDPHWUXPressure (patrz
rysunek 10.40).

Uwaga. Tryby nakladania koloru, takie jak Color Burn (FLHPQLDQLH ), Multiply
Rys. 10.41. Malowanie aerografem w trybie Darken ( 0QR*HQLH ) i Luminance (Luminancja), (Ciemniejsze)
UyZQLH*PRJE\üZ]L WHSRGXZDJ JG\
FKFHP\X]\VNDüHIHNWSU]\FLHPQLHQLDL mamy wybrany stosunkowo ciemny kolor farby.
5. 0DOXMFDHURJUDIHPZ\EUDQHPLHMVFD
przyciemniamy je (patrz rysunek 10.41,
aWDN*HZNáDGNDNRORURZDU\VXQHN
,QDF]HMQL*ZSU]\SDGNXQDU] G]LDS G]OD
LQWHQV\ZQRüG]LDáDQLDDHURJUDIX]DOH*\RG
F]DVXMHJRX*\FLD$E\PRFQLHMSU]\FLHPQLü MDNLHIUDJPHQWREUD]X]DWU]\PXMHP\
DHURJUDIQLHFRGáX*HMDOERSU]HMH*G*DP\QDG
tym miejscem kilkukrotnie.
8ZDJD-HOLSU]\FLHPQLDMFOXE
UR]MDQLDMFZSURZDG]RQHZF]HQLHMEDUZ\
FKFHV]]DEH]SLHF]\üSU]HGSRPD]DQLHP
„czyste” miejsca warstwy z rysunkiem, ZáF]RSFM Preserve Transparency na
palecie Layers8*\FLHWHMRSFML]RVWDáR
omówione w rozdziale 6., w punkcie
„Odbicia lustrzane”.
197
5R]G]LDá10
$E\Z\SHáQLüMHGQROLWEDUZSHZLHQ
]DPNQL W\REV]DUU\VXQNXPR*HP\SRVáX*\ü
VL ÄZLDGHUNLHP´²QDU] G]LHPFill.
Rys. 10.42. ,NRQDQDU] G]LDZ\SHáQLHQLD Fill)
.RORURZDQLHREUD]NDSU]\X*\FLX
QDU] G]LDZ\SHáQLHQLDFill)
7U\EQDNáDGDQLDNRORUX
1. Zapisujemy obraz na dysk w jego obecnym VWDQLHZ\ELHUDMFSROHFHQLHFile/Save ( Plik/Zapisz).
2. Wybieramy kolor farby.
3. :\ELHUDP\LNRQ ZLDGHUNDFill) z paska
QDU] G]LRZHJRSDWU]U\VXQHN
4. 1DSDOHFLHRSFMLQDU] G]LRZ\FKOptions,
OpcjeXVWDODP\QLVNZDUWRüSDUDPHWUX
&]XáRüQDU] G]LD
Tolerance ( Tolerancja) (rysunek 10.43), JG\*REV]DUMDNLFKFHP\Z\SHáQLüMHVW
Rys. 10.43. 3DOHWDRSFMLQDU] G]LRZ\FKZ\SHáQLHQLD
(Fill)
praktycznie jednobarwny. Wybieramy tryb
QDNáDGDQLDNRORUXNormal (=Z\Ná\) . Na OLFLHContents (=DZDUWRü) uGRáXSDOHW\
SR]RVWDZLDP\Z\EUDQRSFM Foreground
(.RORUQDU] G]LD) .
8ZDJD:LDGHUNRVáX*\GR]DOHZDQLDIDUE
obszaru o jednolitej (lub wPLDU MHGQROLWHM
barwie. To, jak wiele pokrewnych odcieni ZLDGHUNR]LGHQW\ILNXMHMDNRÄSODP
Rys. 10.44. :\SHáQLDQLHMHGQROLWEDUZ
MHGQROLWHJRNRORUX´]DOH*\ZáDQLHRG
wydzielonego obszaru obrazu
ustawienia parametru Tolerance (Tolerancja3U]\PDNV\PDOQHMZDUWRFL
ToleranceUyZQHM]DOHZDQDE G]LH
FDáDSRZLHU]FKQLDREUD]XDOERFDá\
wyselekcjonowany obszar. Parametr

Podstrony