X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

B�d� oni dobiera� poszczeg�lne pr�by, �eby konstruowa� swoje w�asne testy i zast�powa� nimi testy standaryzowane przy ocenianiu.
Dop�ki nie b�dziemy- dyspono�-a� takim zestawem pr�b, a nawet w�wczas, gdy zostanie on udost�pniony, nauczyciele b�d� musieli stale opra-cowy~,va� sm�oje w�asne testy do u�ytku w swoich klasach. Czyni�c tak mog� oni korzysta� z bada� nad pewnymi metodami opracowanymi i sto
S',~ sowanymi przez autor�w test�w standaryzowanych - aczkolwiek nie ''' ' musz� by� ograniczani metodami, jakimi pos�ugiwana si� d���c do uzy skania pr�b reprezentatywnych w skali narodowej ezy test�w, daj�cych si� oblicza� obiektywnie i szybko.
Decyzja dotycz�ca formy lokalnie opracowywanego narz�dzia oceny jest determinowana celami badania. Je�eli celem jest ustalenie, cz~~ uczniowie umiej� dobrze pisa�, nie ma formy zast�pczej dla testu o charakterze wypracowania. Obiektywny test regu� gramatyki, interpunkcji i podzia�u na fragmenty nie by�by odpowiedni dla tych cel�w. Je�eli celem jest po prostu stwierdzenie, czy uczniowie pami�taj� takie fakty, jak ten, �e stopa ma 12 cali, mo�na zastosowa� testy typu prawdtc-fcztsz, zawieraj�ce odpowiednie stwierdzenia. Je�eli celem jest nauczenie uczni�w dokonywania ocen por�wnawczych i je�eli wchodz� w gr� elementy, kt�re nie s� w spos�b nazbyt oczywisty podobne ani r�ne, mo�na zastosowa� skutecznie test wielokrotnego wyboru. Od czasu do czasu; kiedy nauczyciel chce ustali�, czy ucze� rozumie dobrze pewne zwi�zki pomi�dzy wybranymi jednostkami informacji, mo�e zdecydowa� si� na zastosowanie testu dobierania. Nie ma iakiej� najlepszej formy testu odpowiadaj�cej wszelkim potrzebom i nale�y dokonywa�
638
selekcji w�a�ciwej formy oceny z uwzgl�dnieniem celu. Je�eli jaki� test ma by� wykorzystany dla oceny post�p�w z uwzgl�dnieniem kilku cel�w, mo�e on zawiera� wszystkie albo jakiekolwiek kombinacje r�nego rodzaju zada� wymienianych wy�ej. Studenci powinni uzyska� kopie test�w, kt�re zawieraj� takie pr�by, i wykaza� korzy�ci i s�abe strony ka�dej z nich.
Je�eli nauczyciel postanawia zastosowa� test polegaj�cy na napisaniu wypracowania (esseju), wybra� form� chyba najtrudniejsz� do stosowania i obliczania. Je�eli ma on osi�gn�� najwi�ksze korzy�ci z tej formy testu, zadania powinny by� tak opracowane, aby w5�maga�y czego� wi�cej ni� dowodu pami�ci. Taki dow�d mo�na by prawdopodobnie uzyska� xatwiej stosuj�c test prawda-fatsz. Je�eli ta forma jest stoso-wana w celu uzyskania dowod�w dokonywania przez ucznia oceny, zalecenia powinny powiedzie� to wyra�nie. A zagadnienia obj�te wypracowaniem nie mog� by� tak mgliste, �eby ucze� pisa� jak najwi�cej spodziewaj�c si�, �e je�eli jego wypowied� b�dzie dosy� obszerna znajdzie si� w niej OdpoR~.edZ na p~-~anie. Ponadto, metoda obliczania wynik�w b�dzie lepsza, je�eli nauczyciel prz;: gotuje za�-czasu spis wa�nych punkt�w, jakich nale�y oczekiwa� w odpon-iedzi ucznia. Pomo�e to r�wnie� nauczycielowi, je�eli przeczyta odpowied� na pier~-sze pytanie, zawart� we wszystkich wypracowaniach, potem przeczyta drug� odpowied� itd., zamiast czyta� po kolei wszystkie odpowiedzi jednego ucznia. Kiedy podejmie si� takie �rodki ostro�no�ci, istniej� powody do przypuszczenia, �e test posxuguj�cy si� form� wypracowania mo�e by� ci�gle jeszcze najbardziej skutecznym sposobem oceny post�p�w ucznia w zakresie wyra�ania my�li i analizy albo syntezy informacji la. Wraz z rozwojem bada� testowych i akcentowaniem przez ekspert�w zajmuj�cych si� pomiarami znaczenia obiekty~mego punktowania wynik�, rozszerzy�a si� tak z�a opinia o testach pos�uguj�cych si� form� wypracowania, �e wielu nauczycieli przesta�o si� nimi pos�ugiwa� albo czuli si� winni, je�li z nich korzystali. Obecnie wydaje si�, �e takie post�powanie by�o niepo��dane i niepotrzebne.
OGRANICZENIA TEST6W STOSOWANYCH DO OCENY
Najbardziej kompletna bateria test�w, jak� kiedykolwiek zestawiono i zastosowano, nie mo�e zapewni� pe�nej oceny wynik�w nauki ucznia. Pomijaj�c fakt, �e nie istniej� adekwatne testy dla wielu cel�w wymienionych uprzednio, musimy stwierdzi�, �e testy mog� dostarczy� tylko surowych materia��w do oceny. Materiaxy te za� musz� by� zinterpretowane.
~a Manual for the Sequential Tests of Educationcsl Progress. Princeton, N. J. `~'-'1957, Cooperative Test Division, ~ducational Test Service.
63g
Pomiary dokonane za pomoc� test�w mog� nam wskaza�, jaki zakres materia�u uczniowie opanowali albo jakie post�py zrobili w trakcie wykfiad�w, nie m�wi� nam jednak, jak wysokie s� rezultaty. Tlo�� nie musi by� koniecznie wska�nikiem warto�ci. Za pomoc� test�w mo�emy ustali�, czy uczniowie uzyskali wy�sze wyniki n�� uprzednio, na przyk�ad w czytaniu, testy jednak nie m�wi� nam, czy uczniowie czytali wi�cej dla w�asnej satysrakcji czy te� studiowali materia�y, kt�re mog�y dopom�c im w lepszym zrozumieniu problem�w spo�ecznych.
Stosowanie test�w przy pr�bach oceny cech charakterystycznych oso bowo�ci jest szczeg�lnie trudne. Przy pomiarach osi�gni�� za pomoc� test�w, ucze� uzyskuje tym lepsze rezultaty, im wi�cej jest pyta�, na kt�re mo�e odpowiedzie� w wyznaczonym czasie. Przy pr�bach mierze nia cech osobistych jednak, liczba ujawnionych cech nie musi koniecz nie wskazywa� na wy�szy poziom osi�gni��. Zachowanie w wysokim stopniu konsekwentne jest prawdopodobnie niepo��dane, je�eli przera dza si� w sztywno��. Nadmierne poczucie odpowiedzialno�ci mo�e w re zultacie wywo�a� niepo��dany stopie� niepokoju czy l�ku. Nadmierna �atwo�� w przystosowaniu spo�ecznym mo�e oznacza�, �e ucze� ma trud n

Podstrony

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.