UwaŜam, Ŝe zadanie to mi się udało. Moi respondenci zaproponowali między innymi,
aby wyposaŜyć wszystkie pojazdy w Internet, GPS oraz CB-radio. Inni proponowali
zwiększenie ilości programów radiowych i telewizyjnych poświęconych kierowcom.
Dość oryginalne rozwiązanie przedstawił jeden z respondentów a mianowicie chciał,
aby wszystkie zmiany przepisów ruchu drogowego, oraz inne waŜne dla kierowców
komunikaty były przysyłane pocztą do miejsca zamieszkania kierowcy.
Całość materiału badawczego (16 wypełnionych kwestionariuszy wywiadu)
zamieszczono z aneksie. Po przedstawieniu wyników badań czas na wyciągnięcie z
nich wniosków. Zostaną one zaprezentowane oraz omówione poniŜej.
4.5. Wnioski z badań własnych
Wnioski z badań kończą etap badań własnych pracy. Podsumowując sposoby
zaspokajania potrzeb informacyjnych, trzeba zwrócić uwagę na olbrzymie znaczenie
dla kierowców źródeł informacyjnych. Dzięki pozytywnym walorom tych źródeł
badani kierowcy są w stanie zaspokoić swoje niedobory informacyjne. Według
badanych kierowców do „najlepszych” i najczęściej wykorzystywanych źródeł moŜna
77
zaliczyć: codzienną prasę, stacje i programy telewizyjne nadawane dla kierowców,
Internet, serwisy dla kierowców nadawane w radiu, oraz mapę drogową. W prasie
mimo tego, Ŝe nie jest często przez nich czytana, znajdują przydatne im informacje w
postaci artykułów najczęściej poświęconych motoryzacji. Stacje i programy
telewizyjne przyciągają swoją pomysłowością i nowatorstwem. Aktualnie modne są
programy poświęcone pracy Policji drogowej oraz bezpieczeństwu na drodze. Badani
dostrzegali szczególne walory Internetu. To medium słuŜy im jako źródło informacji o
warunkach atmosferycznych na drodze, o aktualnych aktach prawnych, o
utrudnieniach w ruchu. Dzięki swojemu multimedialnemu przekazowi Internet
sprawdza się jako rodzaj interaktywnej mapy drogowej. Serwisy informacyjne dla
kierowców nadawane w radio doskonale spełniają swoją funkcję. AŜ 75% badanych
kierowców zadeklarowało, Ŝe ich słucha. Konfrontacja prasy z Internetem wyraźnie
wychodzi na korzyść Internetu. To świadczy o akceptacji przez kierowców nowej ery
elektroniki i danych cyfrowych. NiezaleŜnie od tego respondenci ufają informacjom
uzyskanym bezpośrednio od policjanta. Świadczy to o dobrym przeszkoleniu
prawnym funkcjonariuszy policji. Badani kierowcy wskazali równieŜ źródła, z których
korzystają w znikomym stopniu. Są to tradycyjne źródła informacji takie, jak: ksiąŜki,
czasopisma, ulotki. UwaŜam, Ŝe ma to bezpośredni związek z rozwojem mediów i
nowoczesnych technik przekazu informacji. Telewizja, czy Internet dostarczają nam
informacji przekazem wielokanałowym, multimedialnym. Przez to źródła te są
bardziej atrakcyjne.
Jako najwaŜniejsze cechy informacji, kierowcy wskazali w większości na
prawdziwość, stawiając aktualność i kompletność na dalszej pozycji. Największą
prawdziwość według respondentów mają informacje uzyskane z radia, Internetu i
ksiąŜek; najmniejszą broszurki, ulotki oraz informacje uzyskane od innych osób.
Potwierdzają to odpowiedzi kierowców na temat potwierdzenia informacji zasłyszanej
od innych uczestników ruchu drogowego. Za najpewniejsze źródła w tym wypadku
uznano Kodeks Drogowy, Internet oraz telewizję.
Badając
dostępność
źródeł
informacyjnych
potwierdziły
się
moje
przypuszczenia. Źródła informacyjne w wysokim stopniu są dostępne kierowcom. Z
analizy uzyskanych danych wynika, Ŝe wraz ze wzrostem wielkości aglomeracji, w