Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

In nym pro to ko³em sze re go wym jest PPP ( Po int-to-Po int Pro to col – pro -
to kó³ punkt-punkt). PPP jest bar dziej no wo cze sny, ni¿ SLIP i po sia da ró ¿ne w³aœ -
ciwo œci, kt óre sta no wi¹ o je go wiêkszej atrak cyj noœci. Je go g³ówn¹ za let¹ w sto sun ku
do SLIP jest to, ¿e nie ogra ni cza siê do prze sy³ania datagramów IP, ale jest za pro jek -
to wa ny tak, by mo ¿na by³o przez nie go prze sy³aæ do wol ny pr oto kó³.
Protokó³ kon tro li trans mi sji (TCP)
Wy sy³anie datagramów z jed ne go ho sta do in ne go to nie wszyst ko. Je ¿eli za lo gu jesz
siê do qu ar ka, bê dziesz chcia³ mieæ nie za wod ne po³¹cze nie po miê dzy two im pro ce -
sem rlo gin na er do sie a pro ce sem pow³oki na qu ar ku. Tak wiêc in for ma cja wy s³ana
tam i z po wro tem mu si byæ po dzie lo na na pa kie ty przez nadaw cê i po now nie
10
Roz dzia³ 1: Wpro wad zenie do sie ci
po³¹czo na w ci¹g znaków przez od bior cê. Choæ wy da je siê to try wial ne, jest jed nak
czyn no œci¹ doœæ z³o¿on¹.
Na le ¿y pa miê taæ, ¿e IP jest z za³o¿e nia pro to ko³em za wod nym. Za³ó¿my, ¿e dzie siêæ
osób w two jej sie ci Et her net roz po czê³o po bie ra nie naj now szej wer sji ko du Ÿr ó d -
³owe go przegl¹dar ki Netsca pe z ser we ra FTP na le¿¹ce go do przyk³ad o we go uni -
wer sy te tu. Wy ge ne ro wa ny w ten sposób ruch mo¿e byæ za du ¿y dla ga te waya, kt óry
jest za wol ny, i ma za ma³o pa miê ci. Je ¿eli te raz zda rzy siê, ¿e wy œ lesz pa kiet do qu arka,
sophu so wi mo¿e za brakn¹æ przez chwi lê miej sca na bu fo ro wa nie i nie bê dzie w sta -
nie prze ka zaæ two je go pa kie tu. W tej sy tu acji IP po pro stu gu bi pa kiet, kt ó ry zni ka
bez pow rot nie. Dla te go to ko mu ni kuj¹ce siê ho sty s¹ od po wie dzial ne za spraw dze -
nie in te gral no œci i kom plet no œci da nych oraz ich po nown¹ trans mi sjê w przy pad ku
b³êdu.
To za da nie jest re ali zo wa ne przez in ny pr otokó³ – TCP (Trans mis sion Con trol Pro to -
col), któ ry jest nie za wodn¹ us³ug¹ po nad IP. Istotn¹ w³asno œci¹ TCP jest to, ¿e u¿y wa
on IP, by daæ ci wra ¿e nie pro ste go po³¹cze nia po miê dzy dwo ma pro ce sa mi, od po -
wied nio na two im ho œcie i zdal nej ma szy nie, a wiêc nie mu sisz mar twiæ siê o to, jak
i którêdy s¹ w rze czy wi sto œci prze sy³ane two je da ne. Po³¹cze nie TCP dzia³a w rze -
czy wi sto œci jak dwu kie run ko wy po tok, do którego oba pro ce sy mog¹ za pi sy waæ
i od czy ty waæ. Do bra jest tu ana lo gia do roz mo wy te le fo nicz nej.
TCP iden ty fi ku je punk ty ko ñco we ka ¿ de go po³¹cze nia po ad re sach IP dwóch ko mu -
ni kuj¹cych siê hostów i nu me rach po rt ów na ka ¿dym z nich. Por ty mog¹ byæ po strze -
ga ne ja ko punk ty za cze pie nia po³¹czeñ sie cio wych. Gdy by œmy wró ci li do przy -
k³adu z roz mow¹ te le fo niczn¹, to mo ¿na so bie wy obra ziæ, ¿e ho sty to mia sta, zaœ ad -
re sy IP to nu me ry kie run ko we (gdzie nu me ry od wzo ro wuj¹ mia sta), a nu me ry por -
tów to kon kret ne nu me ry lo kal ne (gdzie nu me ry od wzo ro wuj¹ in dy wi du al ne
nu me ry te le fonów). Po je dyn czy host mo¿e re ali zo waæ wie le ró¿ nych us³ug, roz po -
zna wanych po nu me rze por tu.
W przyk³adzie rlo gin, apli ka cja klien ta ( rlo gin) otwie ra port na ho œcie er dos i ³¹czy siê z por tem 513 ho sta qu ark, na którym nas³uchu je ser wer rlo gind. W ten sposób zo sta je
na wi¹za ne po³¹cze nie TCP. Za po moc¹ te go po³¹cze nia rlo gind prze pro wa dza pro -
ce du rê au to ry za cji, a na stêp nie uru cha mia pow³okê. Stan dar do we we jœ cie i wy jœ cie
pow³oki s¹ prze kie ro wy wa ne na po³¹cze nie TCP, a wiêc wszyst ko, co na pi szesz
w apli ka cji rlo gin na swo jej ma szy nie, zo sta nie prze ka za ne przez stru mieñ TCP
i poda ne pow³oce ja ko stan dar do we we jœ cie.
Protokó³ datagra mów u¿ytk owni ka (UDP)
Oczy wiœ cie TCP nie jest je dy nym pro to ko³em u¿yt kow ni ka w sie ci TCP/IP. Choæ
jest od po wied ni dla apli ka cji ta kich jak rlo gin, je go z³o¿onoœæ unie mo ¿li wia wy ko -
rzy sta nie go w apli ka cjach, ta kich jak NFS, które z ko lei u¿y waj¹ brat nie go pro to -
ko³u – UDP ( User Da ta gram Pro to col – pro to kó³ dat ag ramów u¿yt kow ni ka). Podob nie
jak TCP, UDP po zwa la apli ka cji na ³¹cze nie siê z us³ug¹ na pew nym por cie zdal nej
ma szy ny, ale bez ze sta wia nia po³¹cze nia. Mo ¿na go wy ko rzy staæ do wy sy³ania po -
je dyn czych pa ki etów do do ce lo wej us³ugi – st¹d na zwa.
Sie ci TCP/IP
11
Za³ó¿my, ¿e chcesz po pro siæ o nie wielk¹ por cjê da nych z ser we ra baz da nych. Ze sta -
wie nie po³¹cze nia TCP wy ma ga co naj mniej trzech datagramów, ko lej ne trzy s¹
potrze b ne do wys³ania i po twier dze nia nie wiel kiej por cji da nych w ka ¿d¹ stro nê,
a na stêp ne trzy do za mkniê cia po³¹cze nia. UDP obs³u¿y ta kie po³¹cze nie za po moc¹
tyl ko dwó ch dat agramów, a efekt ko ñco wy bê dzie ta ki sam. UDP jest pro to ko³em
bez po³¹cze nio wym i nie wy ma ga ze sta wia nia i za my ka nia se sji. Po pro stu umiesz -
cza my da ne w da ta gra mie i wy sy³amy go do ser we ra – ser wer przy go to wu je od po -
wie dŸ, umiesz cza da ne w da ta gra mie za adre so wa nym zwrot nie (do nas) i prze sy³a
go z po wro tem. Choæ w przy pad ku pro stych trans ak cji UDP dzia³a szyb ciej i bar -
dziej efek tyw nie ni¿ TCP, nie re agu je na gu bie nie da tag ramów. Dba³oœæ o kom plet -
noœæ da nych po zo sta wia siê apli ka cji, na przyk³ad apli ka cji ser we ra nazw.
Wiê cej na te mat po rtów