Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

Wszystkie pomieszczenia Sekcji Digitalizacji i stanowiska pracy zostały odpowiednio przygotowane, m.in. zabezpieczono je przed wpływem czynników zewnętrznych i zainstalowano urządzenia zapewniające stabilne, odpowiednie warunki
klimatyczne (utrzymywana jest stała temperatura 16-18ºC oraz wilgotność względna na
poziomie 40-50%). Wprowadzono również nadzór konserwatorski przy skanowaniu obiektów
zabytkowych. Tak prowadzona w Bibliotece Narodowej polityka digitalizacyjna pozwoliła na zorganizowanie komórki o dużych możliwościach technicznych i nowoczesnych
rozwiÄ…zaniach technologicznych, stanowiÄ…cej modelowe i kompetentne centrum digitalizacji.


18 3FR (3F RAW) – zaprojektowany przez firmÄ™ Hasselblad wÅ‚asny format plików RAW. Informacje zapisywane w tym formacie nie sÄ… gotowym obrazem graficznym, lecz "surowymi" (ang. raw) danymi z matrycy Å›wiatÅ‚oczuÅ‚ej aparatu, wymagajÄ…cymi konwersji w celu uzyskania typowego pliku graficznego.
DNG (Digital NeGative) – format stworzony przez firmÄ™ Adobe, ujednolicajÄ…cy pliki RAW.



Archiwizacja plików cyfrowych

Dla celów archiwizacyjnych zdecydowano się na tworzenie pliku bazowego
(archiwalnego) w formacie TIFF o rozdzielczości, w zależności od skanowanego obiektu, od 300 do 600 dpi. Początkowo archiwizacja odbywała się wyłącznie z wykorzystaniem płyt
CD-R oraz DVD+R. Z końcem 2004 roku została uzupełniona zapisem plików archiwalnych
na macierzy dyskowej dedykowanego serwera zlokalizowanego w serwerowni Działu
Przetwarzania Danych BN. Było to możliwe dzięki narzędziu informatycznemu w dużym
stopniu automatyzujÄ…cemu procesy digitalizacyjne – Systemowi Zbiorów Zdigitalizowanych.
Celem SZZ jest komputerowe wspomaganie całej ścieżki, jaką przechodzi dokument od
momentu selekcji, aż do zarchiwizowania jego cyfrowego wtórnika. System ten umożliwia
ponadto automatyczną kompresję plików do formatu JPEG, które następnie są
wykorzystywane do prezentacji internetowej czy do wykonywania reprodukcji na
zamówienie.

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

Prowadzone od ponad trzech lat planowe działania digitalizacyjne: wypracowane
standardy, przetestowane procedury, a przede wszystkim wytworzone pliki cyfrowe staÅ‚y siÄ™ solidnÄ… bazÄ… dla Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona (CBN) – biblioteki, której
podstawowym celem jest zapewnienie szerokiego, powszechnego i bezpłatnego dostępu do
zasobów cyfrowych. Przy opracowywaniu głównych założeń tego projektu starano się
uwzględnić przede wszystkim potrzeby polskich użytkowników oraz niepowtarzalny
charakter zbiorów Biblioteki Narodowej. Ustalono kryteria doboru prezentowanych
materiałów oraz ich wstępnej selekcji, jak i kolejności publikowania. Określono pola działań oraz stworzono harmonogram prac, tak by współgrał z planami i wykonywanymi na bieżąco
pracami digitalizacyjnymi w bibliotece.
Pierwszeństwo przy publikacji w bibliotece cyfrowej mają zbiory zazwyczaj nie
udostępniane czytelnikom, szczególnie chronione, takie jak najcenniejsze rękopisy, stare druki, pierwsze wydania największych dzieł literatury polskiej czy dokumenty konspiracyjne z okresu II wojny światowej, nie objęte ograniczeniami z tytułu prawa autorskiego. Zasoby CBN Polona postanowiono porządkować według dwóch kryteriów: podziału formalnego oraz
tematycznego. Podział formalny, na który składają się obecnie następujące kategorie: książki,


czasopisma, stare druki, rÄ™kopisy, dokumenty życia spoÅ‚ecznego (ulotki i odezwy), odzwierciedla kategoryzacjÄ™ zbiorów powszechnie stosowanÄ… w bibliotekach. W przyszÅ‚oÅ›ci podziaÅ‚ ten bÄ™dzie rozszerzony o kolejne kategorie materiałów bibliotecznych: dokumenty ikonograficzne, dźwiÄ™kowe, mapy, nuty i druki muzyczne. Kolekcje tematyczne sÄ… z kolei wynikiem odmiennego podejÅ›cia do prezentacji zasobów, wynikajÄ…cego z edukacyjno –

Podstrony