ďťż

Historia wymaga pasterzy, nie rzeĹşnikĂłw.


Zakres treœci: poznawanie właœciwoœci wody i jej roli w życiu or zmówżywych, obiegwody wprzyrodzie, poznawanie różnych sposobrjf oczyszczania wody, z położeniem nacisku na możliwoœci wykorzystani sposobów naturalnych, sposoby racjonalnego wykorzystywania w"Ł na terenie zakładu podczas codziennych czynnoœci, zapoznanie z wybranymi gatunkami zwierzšt i roœlin żyjšcych w œrodowisku wodnym i na terenach wokół zbiorników wodnych oraz uœwiadomienie ichzsł czenia dla zachowania równowagi biologicznej, odpoczynek nad wodš. Spodziewane efekty: osadzony w trakcie codziennych czynnoœci racjonalnie korzysta z wody, rozumie jej rolę w przyrodzie i znaczenie dla organizmów żywych, zna skutki zanieczyszczania wody. Częœć IV: Segregacja odpadów Cele: kształtowanie umiejętnoœci podejmowania praktycznych dzitt łań: segregowanie makulatury, opakowań plastikowych, szklanych,! kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu, uœwia-; domienie wpływu gromadzenia toksycznych odpadów na najbliższe œrodowisko, uwrażliwianie na estetyczne wartoœci zadbanego, czystego œrodowdska.
Zakres treœci: zapoznanie skazanych z pojęciami dotyczšcymi odpadów (komunalne, przemysłowe, makulatura, kompostowanie, utylizacja) i kryteriami ich podziału na organicznie i nieorganiczne, rozróżnianie rodzajów œmieci oraz możliwoœci ich wykorzystania i recyklingu, rozmieszczenie w oddziałach oznakowanych kolorowych pojemników do segregacji odpadów (makulatura, szkło, plastik, baterie), rozdanie do cel kolorowych oznakowanych worków, ustawienie odpowiednio dużych, oznakowanych pojemników przy wysypisku œmieci.
Spodziewane efekty: Skazani rozumiejš potrzebę ograniczenia iloœci œmieci, segregujš odpady, wiedzš, które z nich można wykorzystywać powtórnie.
Częœć V: Ochrona gleby i kształtowanie terenu Cele: uœwiadomienie wpływu jakoœci powietrza i wody na glebę, uœwiadomienie zwišzku upraw z jakoœciš gleby. Rozumienie potrzeby racjonalnego nawożenia i pielęgnacji gleby, uœwiadamianie różnorodnoœci i piękna naturalnego krajobrazu i zapoznawanie z wpływem człowieka na jego kształtowanie.
Zakres treœci: zapoznanie skazanych z rodzajami gleby, jej cechami organoleptycznymi, poznanie „życia gleby" i znaczenia wszystkich jej żywych składników dla rozwoju roœlin uprawnych, poznawanie wybranych przedstawicieli charakterystycznej szaty roœlinnej dla różnych rodzajów gleby, udział skazanych w zagospodarowaniu i pielęgnacji ogrodu. Spodziewane efekty: uprawa różnorodnych roœlin z uwzględnieniem możliwoœci glebowych; uœwiadamianie, że na danym podłożu rosnš najlepiej okreœlone gatunki.
Częœć VI: Zdrowy styl życia Cele: kształtowanie postawy aktywnego i œwiadomego dbania o zdrowie w myœl zasady „W zdrowym ciele zdrowy duch", rozumienie pojęcia „zdrowie" i tego, od jakich czynników wewnętrznych i zewnętrznych jest zależne, współzależnoœci owych czynników dla pełnego obrazu zdrowia, kształtowanie umiejętnoœci różnicowania, co jest korzystne dla zdrowia, a co szkodliwe, uœwiadomienie osadzonym szkodliwoœci palenia papierosów, dbanie o sprawnoœć i kondycję fizycznš. Zakres treœci: wprowadzanie pojęć zdrowa żywnoœć i zdrowe odżywianie, sposoby zapewniania sobie higienicznego trybu życia i aktywnego wypoczynku, organizowania aktywnoœci ruchowej, podejmowanie wspólnych działań promujšcych zdrowy styl życia, wyznaczenie cel dla niepalšcych poprzez ich oznakowanie, zorganizowanie dnia bez papierosa, udział w akcji „Rzuć palenie", udział w organizowanych zajęciach sportowych, zorganizowanie ćwiczeń aerobowych. Spodziewane efekty: skazany zna zasady zdrowego odżywiania, chętnie spożywa produkty zdrowe, nieprzetworzone, aktywnie wypoczywa na œwieżym powietrzu, jest inicjatorem działań promujšcych zdrowy styl życia, zmniejszenie liczby palaczy.
Częœć VII: Działalnoœć kółka zrównoważonego rozwoju Cele: zrzeszenie osób, które podejmujš aktywne działania na rzecz promocji zdrowia oraz ochrony œrodowiska, systematyczne wdrażanie do podstawowych działań zwišzanych z dbałoœciš o przyrodę, o samego siebie, wykorzystanie komputera w działalnoœci kółka, wychowywanie poprzez pracę.
288 Oddziaływania edukacyjne przez kulturę
5.
Zakres treœci: przygotowywanie materiałów do pogadanek, konkursów, quizów, pomoc w organizowanych rozgrywkach sportowych, j wykonywanie wszelkich gazetek i dekoracji okolicznoœciowych, po-j
moo pr-zy otsełud-w orgai\.vzowatvyck Imęte-z. kultu.raltvo-oœwia.tow^cK, ' •pTace AeNŁ.or-a.totsVie \ corx^ćVk.owe 'w œwietYicy centra\nej, naprawa księgozbiorów.

Podstrony