Chocia¿ VAT jest najwa¿niejszym ród³em docho-
dów bud¿etu, zmiany wprowadzone w 2004 r. nie spowoduj¹ zwiêkszenia
wp³ywów podatkowych.
~ 129 ~
O NAPRAWIE NASZYCH FINANSÓW
2.2. System poboru podatku akcyzowego
Przes³anki tworzenia nowych regulacji prawnych:
koniecznoæ dostosowania rodzimych regulacji prawnych do standardów
okrelonych w prawie unijnym (m.in. Dyrektywa Rady 92/12/EWG
z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie przepisów ogólnych dotycz¹cych
wyrobów podlegaj¹cych opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz
w sprawie sk³adowania, przep³ywu i nadzorowania takich wyrobów),
koniecznoæ wype³nienia zobowi¹zañ wynikaj¹cych ze stanowiska nego-
cjacyjnego Rzeczypospolitej Polskiej w obszarze Podatki.
G³ówne za³o¿enia projektu ustawy
Ustawa o podatku akcyzowym ma na celu:
wprowadzenie zasady swobodnego przemieszczania towarów akcyzo-
wych z zawieszonym poborem podatku akcyzowego zgodnie ze stan-
dardami UE;
wprowadzenie instytucji sk³adów podatkowych oraz gwarancji akcyzo-
wych;
rozszerzenie zakresu podatników;
stworzenie systemów gwarantuj¹cych kontrolê pañstwa nad dochodami
z tytu³u podatku akcyzowego;
umo¿liwienie swobodnego przep³ywu wyrobów akcyzowych pomiêdzy
sk³adami podatkowymi bez oznaczania znakami akcyzy,
rozszerzenie krêgu podmiotów zobowi¹zanych do stosowania znaków
podatkowych.
Ustawa wejdzie w ¿ycie z dniem 1 stycznia 2004 r., z tym ¿e czêæ
przepisów reguluj¹cych, miêdzy innymi przygotowanie administracji podat-
kowej do poboru i kontroli podatku akcyzowego oraz rejestracji podmiotów
bêd¹cych p³atnikami akcyzy, wejdzie w ¿ycie po up³ywie 14 dni od dnia
og³oszenia ustawy.
3. Podatek od wartoci nieruchomoci
Obecny system opodatkowania nieruchomoci uzale¿nia wymiar podat-
ku od rodzaju nieruchomoci oraz charakteru jej wykorzystania, a tak¿e
jakoci opodatkowanych gruntów. Zazwyczaj podatek naliczany jest od 1 m²
~ 130 ~
PROGRAM NAPRAWY FINANSÓW RZECZYPOSPOLITEJ
nieruchomoúci. Nowy system bêdzie polega³ na powi¹zaniu wartoci opodat-
kowania z rzeczywist¹ wielkoci¹ rynkow¹ nieruchomoci.
Cele refor my
Podstawowe cele reformy to:
ujednolicenie zasad opodatkowania nieruchomoci i dostosowanie do
wymogów gospodarki rynkowej poprzez wprowadzenie wartoci jako
podstawy opodatkowania;
zwiêkszenie dochodów w³asnych gmin z tytu³u podatków lokalnych
i zrównowa¿enie wysokoci obci¹¿eñ od poszczególnych rodzajów nie-
ruchomoci;
wzmocnienie autonomii gmin w administrowaniu podatkami lokalnymi;
racjonalizacja zachowañ ekonomicznych podatników w zakresie gospo-
darowania nieruchomociami;
dostosowanie zasad opodatkowania nieruchomoci do rozwi¹zañ stoso-
wanych w krajach Unii Europejskiej.
Stan prac
Przeprowadzona w 2002 roku nowelizacja ustaw o podatkach i op³a-
tach lokalnych, o podatku rolnym, o podatku od czynnoci cywilnopraw-
nych oraz o podatku od spadków i darowizn, a tak¿e nowa ustawa o po-
datku lenym doprowadzi³y do:
uporz¹dkowania przepisów podatkowych;
powi¹zania podstawy opodatkowania nieruchomoci z danymi z ewi-
dencji gruntów i budynków;
uproszczenia systemu nak³adania obci¹¿eñ i wysokoci podatków;
zobowi¹zania notariuszy do przekazywania odpisów aktów notarialnych
dotycz¹cych nieruchomoci do urzêdów skarbowych;
wprowadzenia od dnia 1 stycznia 2005 roku koniecznoci prowadzenia
ewidencji podatkowej nieruchomoci przez urzêdy gmin w systemie
informatycznym;
zamieszczenia w ustawie o podatkach i op³atach lokalnych delegacji
do wydania w roku 2004 rozporz¹dzenia w sprawie standardu infor-
matycznego ewidencji podatkowej nieruchomoci.
Stawki podatkowe
Dok³adn¹ wysokoæ stawek podatkowych bêdzie mo¿na ustaliæ po stwo-
rzeniu systemu ewidencji i wyceny wartoci nieruchomoci. Podstawow¹
~ 131 ~
O NAPRAWIE NASZYCH FINANSÓW
zasad¹ przy okrelaniu stawek podatkowych bêdzie zasada neutralnoci.
Wp³ywy z podatku naliczanego wed³ug nowej metody powinny byæ równe
dotychczas pozyskiwanym dochodom. Uwzglêdniaj¹c obecne zró¿nicowanie
stawek, nowe stawki liczone od wartoci nieruchomoci powinny wahaæ siê
od 0,1% (budynki mieszkalne) do nie wiêcej ni¿ 2,0% (budynki zwi¹zane
z prowadzeniem dzia³alnoci gospodarczej).
Termin wdro¿enia reformy