Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

Chocia¿ VAT jest najwa¿niejszym Ÿród³em docho-
dów bud¿etu, zmiany wprowadzone w 2004 r. nie spowoduj¹ zwiêkszenia
wp³ywów podatkowych.
~ 129 ~
O NAPRAWIE NASZYCH FINANSÓW
2.2. System poboru podatku akcyzowego
Przes³anki tworzenia nowych regulacji prawnych:
— koniecznoœæ dostosowania rodzimych regulacji prawnych do standardów
okreœlonych w prawie unijnym (m.in. Dyrektywa Rady 92/12/EWG
z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie przepisów ogólnych dotycz¹cych
wyrobów podlegaj¹cych opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz
w sprawie sk³adowania, przep³ywu i nadzorowania takich wyrobów),
— koniecznoœæ wype³nienia zobowi¹zañ wynikaj¹cych ze stanowiska nego-
cjacyjnego Rzeczypospolitej Polskiej w obszarze „Podatki”.
G³ówne za³o¿enia projektu ustawy
Ustawa o podatku akcyzowym ma na celu:
• wprowadzenie zasady swobodnego przemieszczania towarów akcyzo-
wych z zawieszonym poborem podatku akcyzowego zgodnie ze stan-
dardami UE;
• wprowadzenie instytucji sk³adów podatkowych oraz gwarancji akcyzo-
wych;
• rozszerzenie zakresu podatników;
• stworzenie systemów gwarantuj¹cych kontrolê pañstwa nad dochodami
z tytu³u podatku akcyzowego;
• umo¿liwienie swobodnego przep³ywu wyrobów akcyzowych pomiêdzy
sk³adami podatkowymi bez oznaczania znakami akcyzy,
• rozszerzenie krêgu podmiotów zobowi¹zanych do stosowania znaków
podatkowych.
Ustawa wejdzie w ¿ycie z dniem 1 stycznia 2004 r., z tym ¿e czêœæ
przepisów reguluj¹cych, miêdzy innymi przygotowanie administracji podat-
kowej do poboru i kontroli podatku akcyzowego oraz rejestracji podmiotów
bêd¹cych p³atnikami akcyzy, wejdzie w ¿ycie po up³ywie 14 dni od dnia
og³oszenia ustawy.
3. Podatek od wartoœci nieruchomoœci
Obecny system opodatkowania nieruchomoœci uzale¿nia wymiar podat-
ku od rodzaju nieruchomoœci oraz charakteru jej wykorzystania, a tak¿e
jakoœci opodatkowanych gruntów. Zazwyczaj podatek naliczany jest od 1 m²
~ 130 ~
PROGRAM NAPRAWY FINANSÓW RZECZYPOSPOLITEJ
nieruchomoúci. Nowy system bêdzie polega³ na powi¹zaniu wartoœci opodat-
kowania z rzeczywist¹ wielkoœci¹ rynkow¹ nieruchomoœci.
Cele refor my
Podstawowe cele reformy to:
— ujednolicenie zasad opodatkowania nieruchomoœci i dostosowanie do
wymogów gospodarki rynkowej poprzez wprowadzenie wartoœci jako
podstawy opodatkowania;
— zwiêkszenie dochodów w³asnych gmin z tytu³u podatków lokalnych
i zrównowa¿enie wysokoœci obci¹¿eñ od poszczególnych rodzajów nie-
ruchomoœci;
— wzmocnienie autonomii gmin w administrowaniu podatkami lokalnymi;
— racjonalizacja zachowañ ekonomicznych podatników w zakresie gospo-
darowania nieruchomoœciami;
— dostosowanie zasad opodatkowania nieruchomoœci do rozwi¹zañ stoso-
wanych w krajach Unii Europejskiej.
Stan prac
Przeprowadzona w 2002 roku nowelizacja ustaw o podatkach i op³a-
tach lokalnych, o podatku rolnym, o podatku od czynnoœci cywilnopraw-
nych oraz o podatku od spadków i darowizn, a tak¿e nowa ustawa o po-
datku leœnym doprowadzi³y do:
— uporz¹dkowania przepisów podatkowych;
— powi¹zania podstawy opodatkowania nieruchomoœci z danymi z ewi-
dencji gruntów i budynków;
— uproszczenia systemu nak³adania obci¹¿eñ i wysokoœci podatków;
— zobowi¹zania notariuszy do przekazywania odpisów aktów notarialnych
dotycz¹cych nieruchomoœci do urzêdów skarbowych;
— wprowadzenia od dnia 1 stycznia 2005 roku koniecznoœci prowadzenia
ewidencji podatkowej nieruchomoœci przez urzêdy gmin w systemie
informatycznym;
— zamieszczenia w ustawie o podatkach i op³atach lokalnych delegacji
do wydania w roku 2004 rozporz¹dzenia w sprawie standardu infor-
matycznego ewidencji podatkowej nieruchomoœci.
Stawki podatkowe
Dok³adn¹ wysokoœæ stawek podatkowych bêdzie mo¿na ustaliæ po stwo-
rzeniu systemu ewidencji i wyceny wartoœci nieruchomoœci. Podstawow¹
~ 131 ~
O NAPRAWIE NASZYCH FINANSÓW
zasad¹ przy okreœlaniu stawek podatkowych bêdzie zasada neutralnoœci.
Wp³ywy z podatku naliczanego wed³ug nowej metody powinny byæ równe
dotychczas pozyskiwanym dochodom. Uwzglêdniaj¹c obecne zró¿nicowanie
stawek, nowe stawki liczone od wartoœci nieruchomoœci powinny wahaæ siê
od 0,1% (budynki mieszkalne) do nie wiêcej ni¿ 2,0% (budynki zwi¹zane
z prowadzeniem dzia³alnoœci gospodarczej).
Termin wdro¿enia reformy

Podstrony