Nie warto więc za bardzo ryzykować, kiedy
deleteddomains.com tak świetnie spełnia swoje zadania.
1.8 Hosting
W Internecie wszystko rozpoczyna się od hostingu. Host to serwer, na
którym znajduje się Twoja witryna w Wszechświatowej Sieci (jak chyba
należałoby przetłumaczyć termin World Wide Web, w skrócie oznaczany
jako www). Oczywiście nie tylko Twoja, bo inne witryny też znajdują się
na serwerach. Tak jak Twój własny komputer zawiera Twoje własne pliki
najróżniejszych typów, tak serwer zawiera pliki składające się na Twoją
witrynę www. Czemu zatem nie możesz ich trzymać na własnym
komputerze? Mógłbyś, gdybyś zrobił z niego internetowy serwer, co jest
wykonalne i nie przedstawia wielkich problemów, ale z reguły lepsze jest
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Angus McLeod
MARKETING INTERNETOWY W PRAKTYCE - darmowy fragment – kliknij po więcej
● str. 45
Angus McLeod
inne rozwiązanie. Jeśli komputer nie jest zarejestrowany, jako serwer, to
aby ujrzeć Twą witrynę, użytkownik musiałby łączyć się bezpośrednio z
nim, to zaś by była po prostu sieć komputerowa, a nie Internet.
W praktyce, albo kupuje się specjalny serwer internetowy, co robią
raczej tylko duże przedsiębiorstwa i instytucje, albo nabywa się usługę
hostingową u wyspecjalizowanej firmy. Po czym wysyła się wszystkie
składniki witryny na taki serwer. Twoja witryna staje się w ten sposób
dostępna z każdego punktu globu. W praktyce jest to oczywiście nieco
bardziej skomplikowane, dochodzą tu sprawy bezpieczeństwa, kopii
zapasowych, wielkości transferu, dodatkowych usług...
Wybór hostingu jest jedną z pierwszych i najważniejszych decyzji przy
rozpoczynaniu nowego internetowego biznesu.
Serwisy hostingowe, których jest wielka ilość, oferują ogromny wachlarz
opcji – od hostingu całkiem darmowego, przez dzielone serwery (taki
kawałek serwera udający cały serwer to “wirtualny serwer”), po potężne,
wyspecjalizowane komputery przypisane tylko jednej witrynie (albo
nawet mniej niż jednej). Wybierając usługę odpowiednią dla Twego
biznesu masz się więc nad czym zastanowić.
Wybór będzie zależał od tego, ile możesz w danej chwili na to
przeznaczyć pieniędzy, oraz od tego, jak bardzo planujesz się
w przyszłości rozwinąć. W mojej opinii, dla witryn komercyjnych
(a o takich w końcu mówimy w tej książce) darmowy hosting to strata
czasu. Odwiedzający Twoje witryny będą bombardowani wyskakującymi
okienkami i inną reklamą, w dodatku całkiem niezwiązaną z Twoim
biznesem, i nie Tobie zarabiającą pieniądze. W dodatku wszystko będzie
chodziło piekielnie wolno, a o przyzwoitej pozycji w wyszukiwarkach
będziesz mógł tylko pomarzyć. Nie otrzymasz nawet porządnego,
przydatnego w biznesie adresu internetowego (fachowo nazywa się on
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Angus McLeod
MARKETING INTERNETOWY W PRAKTYCE - darmowy fragment – kliknij po więcej
● str. 46
Angus McLeod
URL), a nikt nie będzie się uczył na pamięć adresów w stylu
www.freehosting.com/moja_fajna_stronka/. Nikt także nie będzie Cię
wtedy poważnie traktował.
Z drugiej jednak strony całkiem sensownym rozwiązaniem będzie
rozpocząć od taniego hostingu, by następnie przejść na hosting lepszej
jakości, kiedy biznes zacznie już przynosić dochody.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Angus McLeod
MARKETING INTERNETOWY W PRAKTYCE - darmowy fragment – kliknij po więcej
● str. 47
Angus McLeod
1.9 Testowanie poprawności działania witryny
Powiedzmy, że zaprojektowałeś sobie bardzo sensowną witrynkę,
znalazłeś dla niej odpowiednią firmę oferującą niezawodny hosting
o potrzebnych Ci parametrach i cenie, którą możesz zaakceptować,
wbudowałeś w nią bezpieczny i zaufany system obsługi płatności. To już
sporo, ale wszystko to może się jeszcze okazać bezwartościowe zanim nie
sprawdzisz, że witryna naprawdę działa i jest dostępna. W tym celu
musisz ją przetestować, a potem znowu - testować, testować i jeszcze
raz testować.
Niedawno opublikowany raport instytutu Forrester Research ujawnia, że
zaniedbanie troski o należytą jakość witryny kosztuje przeciętną małą lub
średnią firmę tysiące dolarów w niepotrzebnych wydatkach na zmiany w
witrynie, w utraconych dochodach, oraz w straconych klientach.
Testowanie witryny to długi i męczący proces, ale być może to właśnie
najważniejsze z Twoich zadań. Testowanie ma wiele faz, z których każda
jest bardzo ważna. Żadna z nich – od testowania wyglądu i działania
witryny w różnych przeglądarkach, po testowanie jej zawartości, nie
powinna zostać pominięta.
Testowanie wyglądu witryny
Jest to pierwsza rzecz, jaką każdy webmaster powinien zrobić ze swoją
nową witryną. Ogólnie chodzi tu o to, by upewnić się, że wszystko
w witrynie wygląda jak powinno. Konkretnie sprawdzić trzeba integrację
grafiki z całością, sprawdzając, czy wszystko po prostu wygląda dobrze.
Następnie uważnie oceń po kolei każdą stronę, wszystkie powinny
wyglądać tak samo. Witryna powinna zostać przetestowana przy różnych
rozdzielczościach i głębokościach ekranu.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Angus McLeod
MARKETING INTERNETOWY W PRAKTYCE - darmowy fragment – kliknij po więcej
● str. 48
Angus McLeod
Testowanie funkcjonowania witryny
Testowanie funkcjonowania to być może najistotniejsza część procesu
testowania, i nigdy nie powinna zostać pominięta. Obejmuje
poszukiwanie martwych linków, oraz sprawdzenie działania wszystkich
formularzy i skryptów.
Powinieneś także bardzo dokładnie i starannie przetestować cały system
obsługi płatności. Nie chciałbyś przecież chyba, by potencjalny klient
utknął w tej ostatniej fazie, i opuścił witrynę właśnie z powodu kłopotów
z systemem płatności.
Korekta tekstów
W tej fazie testowania należy usunąć wszelkie ewentualne błędy
w treści, zapewniając witrynie w pełni profesjonalny wygląd i charakter.
Uważnie przeczytaj tekst na każdej stronie, sprawdzając, czy nie ma tam