X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

11,23) przyimek: do mamy w odpowiedzi na pytanie �Do
kogo m�wisz?" (1,11,23) � tu u�ycie poprawne, ale przewa�nie, prawie do ko�- ca okresu IV, b��dne liczebnik porz�dkowy ciecie 'trzecie^ (1,11,23) ze zrozumieniem III. Okres zdania, sygna�u dwuklasowego (2-3)
Ewolucja wypowiedzi j�zykowych: opanowywanie
sprawno�ci stosowaniu regu� gramatycznych
samodzielnych
symboli j�zykowych
umiej�tno�ci realizacji fonem�w
Rozw�j zaciekawienia i
�wiadomo�ci j�zykowej
Wzrastanie ciekawo�ci umys�owej
Narodziny rymowanki
� zdania: wykrzyknikowe (2,0,17)
� wsp�rz�dne wynikowe
(2,0,18)
� zdrobnienia, np. bapciento
babcie�ko* (2,1,4)
� uog�lnienie e ruchomego
w temacie rzeczownika np
iesa 'psa* (2,1,9)
- zastosowanie obcego formatu, np. ide do tompienia
id� do k�pielP (2,1,28), ale niezad�ugo poprawnie: dt
mpieji (2,2,9)
neologizm czasownikowy np. szuruburamy 'm�wim) szuruburu* (2,2,2)
� zgrubienia, np.jadeh 'wia
derko* (2.2.6)
podrz�dne okoHcznikow przyczyny (2,2,19)
wsp�rz�dne przeciwstaw ne (2,2,27)
� rzeczownik: u�ycie ko�
c�wki z innej deklinacji (m�
skiej), np. idziemy z bapciem
(2,0,1)
� wykrzyknik ekspresyjny.
np. o choioba! cio fo? (2,2,19)
� przyimek: u�ycie popraw
ne, jednak z nieadekwatnym
przypadkiem np. ponieskw
mnie nad wi�lom '... nad wis��.
tj. wod�1 (2,3,15)
� niew�a�ciwe u�ycie przyim-
ka, np. do pie�la najedz ii
'samochut (2,3,20)
� przymiotniki oznaczaj�ce
barw� (2,4,7)
� zaimek przymiotnikowy
lo moje, a lo ciebie siom (2,5.3
� rzeczownik: wprowadzenie
innego rodzaju, np. nie ma
noria 'nie ma nocy* (2,9,2)
� wszystkie samog�oski, tak
�e nos�wki
sp�g�oski:
� wargowe twarde i zmi�k
czone: p b p' b' m m' t
� wargowo-z�bowe: / w f w'
� przednioj�zykowe: �- z�
bowe: / dn, sporadyczne: s Z c
dz
- dzi�slowe: / /', sporadycznie: sz � cz di
� �rodkowoj�zykowe � � � di
� J
� tylnoj�zykowe zwarte
twarde i zmi�kczone: k g k
g'; szczelinowa ch
- przyswojenie sobie syste
mu fonologicznego biernie,
bez umiej�tno�ci w�a�ciwego
realizowania go (2,4,13;
2,6;3,0)
� znajomo�� swego imienia i
nazwiska (2,0,1)
� d��enie do �cis�ego wyra
�ania si�, np. nie ma i jest,
wnet potem: nie by�o i nie ma i
jest (2,0,18)
� samorzutne poprawienie
w�asnej wymowy = autoko-
rekcja wymawianiowa (2,1,27)
� u�ycie opisu w przypadku
nieznajomo�ci nazwy, np. dzie
je� ten... do siadania? � cho
dzi�o o koc (2.2.19)
poprawianie we w�asnej wypowiedzi = autokorekcja j�zykowa:
czasu, np. be�dzie jechai na pojedzie (2.3)
osoby, np. a tu jest nu�ti.. sorn nu�ti (2,3,4)
postaci czasownika, np psiewiuje si� na p�icwiacielan si� (2,3,17)
� pytanie o przyczyn�, np. dlaczego pani posz�a, dlaczego ma ch�opc�w? (2,1,17); dlaczego niekt�re kwiaty s� nie�adne? (2,1,19); dlaczego spotkana dziewczynka chodzi boso? (2,2,14); dlaczego jest wiatr? (2,2,17); dlaczego pada deszcz? (2,2,23); dlaczego z komina poci�gu leci dym? (2,2,23)
� pytania inne, z �ycia codziennego, jak: ile kosztuj� pewne przedmioty? (2,3); z czego s� zrobione i kto je zrobi�? (2,9); co robi� r�ni rzemie�lnicy? (2,10): o marynarzach (2,10); o rybce (2.10) itd.
vyg�aszanie przej�-ych od otoczenia wierszyk�w (2,1,6) � powtarzanie cz�ci w�asnej wypowiedzi, np. ide do domu, bo ioji tnie nu�ta, bo boji nu�ta, bo boji tnie nu�ta, bo boji mie nu�ta! (2,2.16)
c.d. tab. III.
i 2 3 4 5 6 7 2,(1 � formy trybu przypuszcza- � ko�c�wki rzeczownika w T,u j�cego jeszcze niepoprawne. liczbie mnogiej, np. muchy na np. gdyby nie jadom stamo- nnttfi (2,3.25) chody. mo�na na jezdni cho- � ko�c�wki zaimka, np. mv dzi� (2,3,20) psuje [parasola] cie na ...ci � imies��w bierny, np. zia-mo�niona (2,3,23) (2,4,17) � znajomo�� synonim�w. � formy czasu tera�niejszego
np, polta�ki � spodnie (2,3,29)
(2,3,22) � neologizm rzeczownikowy, � poprawianie formy j�zyko- np. paziula 'g�rka1 (2.4,1) wej w wypowiedzi rozm�wcy � cytat, np. je ja! dupi myd�o
(2,3,28) 'je jak g�upi myd�o' (2,4,29) � zdawanie sobie sprawy z � wytwory tzw. etymologii
warto�ci uczuciowej (ujemnej) ludowej, np. siadanto '�nia- wyrazu (2,7,10) danko1 (2,5.16) � �wiadomo�� metaj�zyko- � rozka�nik (2,5,16) wa: � formy czasu przesz�ego � interpretacja formy zaim- (2,5,17) kowej: my bawimy si� = ja � stopniowanie przymiotni- bawi� sie i dziadzia bawi sie ka, np. mas lepsiejsiom (poduszk�) (2,6,25) (2,7,26)
� dyskurs terminologiczny, np. [ten] miot sie naziwa sie- telta (2,8,27) - obja�nienie pochodzenia wyrazu (2,10,23) � pytanie o nazw� przedmio- tu, np. cio lo si� naziwa? 'jak to si� nazywa?' = zaciekawie- nie j�zykowe (2.11,11) IV. Okres swoistej mowy dziecka, swoistych form j�zykowych (3-7)
FM oiucja wypowiedzi dziecka Narodziny rymowanki Wiek sprawno�� w stosowaniu zasad samodzielne symbole j�zykowe realizacja fonem�w U progu czytania i pisania Rozw�j zaciekawienia i �wiadomo�ci j�zykowej Wzrastanie ciekawo�ci umys�owej

Podstrony

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.