X


Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.


Saneczkarstwo 7.
1.
1.Higiena i bezpiecze�stwo w czasie zaj�� na sankach 7.
1.
2.
Przyk�ady �wicze� i zabaw 7, 2, �y�wiarstwo 7.
2.
1.Technika jazdy na �y�wach 72.
2.�wiczenia, zabawy i gry.
7.
3.
Nlarciarstwo 7.
3.
1.Podstawowe elememy techniki nauczania jazdy na nartach Zabawy i �wiczenia w wodzie.
8.
1.
Przyk�ady �wicze� i zabaw w wodzie Kszta�towanie prawid�owej postawy cia�a 9.
1.
Metody oceny postawy cia�a 8.
1.
1.Sylwetkowa metoda oceny postawy cia�a 81.
2.
Uproszczone badania ortopedyczne 82 Wady w budowie i postawie cia�a 83 Rola �wicze� kszta�tuj�cych i korekcyjnych Bibliografia.
Wprowadzenie.
Ka�dy �ywy organizm odznacza si� wi�ksz� lub mniejsz� plastyczno�ci�, 'czyli podatno�ci� na rozliczne wp�ywy �rodowiska zewn�trznego i wewn�trznego.
Dotyczy to zar�wno w�a�ciwo�ci somatycznych, jak i psychomotorycznych, intelektualnych i moralnych.
Jakkolwiek wiele cech osobniczych jest zdeterminowanych genetycznie i ka�demu osobnikowi przypisany jest drog� dziedziczenia nieco odr�bny, tor rozwojowy", to jednak r�ne czynmiki�rodowiskowe, bod�ce ruchowe, warunki bytowe, czy te� tryb �ycia wp�ywaj� modyfikuj�ca na zdeterminowany genetycznie tor rozwoju.
I (je sprawdza si� wi�c w pe�ni znane ludowe powiedzenie, i�, jakiego� mnie Panie Bo�e stworzy�, takiego mnie masz".
Somatyczny obraz cz�owieka, w�a�ciwo�ci jego psychomotoryki, moralny i intelektualny kszta�t osobowo�ci, wszystko to zale�y w du�ej mierze od tego, w jakich warunkach �rodowiskowych przebywa cz�owiek od zarania swego �ycia, jak dzia�a w kierunku rozwoju swej pe�nej osobowo�ci i jak oddzia�ywaj� na niego muni.
Oddzia�ywanie to mo�e mie� charakter indywidualny b�d� grupowy, refleksyjny b�d� bezrefleksyjny, przypadkowy lub systematyczny:w ka�dym przypadku dzia�ania te nie pozostaj� oboj�tne, lecz sk�adaj� si� na wypadkow� r�nych czynnik�w oddzia�uj�cych nieprzerwanym strumieniem na �ywy organizm.
Skutki tego stanu rzeczy s� tym wyra�niejsze i mocniejsze, im osobnik jest m�odszy i staj� si� coraz mniej widoczne z post�pem lat �ycia.
Szczeg�lnie pomy�lnym dla prawid�owego kszta�towania cech somatycznych i motorycznych jest okres przedszkolny i m�odszy wiek szkolny.
Jest to r�wnie� taki okres ontogenezy cz�owieka, w kt�rym aktywno�� ruchowa i hartowanie organizmu przyczyniaj� si� w spos�b znacz�cyido wzmacniania odporno�ci organizmu naszkodliwe wp�ywy czynnik�w �rodowiskowych.
Warto przy tym podkre�li�, i� wspomniane cechy osobnicze kszta�tuj� si� zgodnie z prawem wsp�zale�no�ci struktury i funkcji.
Oznacza to, �e, rozwijaj� si� i doskonal� tylko te czynno�ci i organy, kt�re s� �wiczone, kt�rych rozw�j jest pobudzany ci�g�ym strumieniem bod�c�w.
Systematycznie �wiczony narz�d doskonali si�, zwi�ksza sw� obj�to��:jego zdolno�ci do pracy podnosz� si� i utrwalaj�.
Hamulce nak�adane na swobodn� dzia�alno�� ruchow� powoduj� spadek, a nawet zanik czynno�ci, a wraz z nim-atrofi� strukturaln�" (5, s.
934.
Okres przedszkolny i wczesne lata szkolne odzwierciedlaj� zarejestrowane ju� i w mniejszymi lub wi�kszym stopniu utrwalone nieprawid�owo�ci rozwojowe w zakresie budowy, postawy cia�a, zaniedba� psychomotorycznych, b�d� ma�ej odporno�ci organizmu na przer�ne czynniki zewn�trzne i wewn�trzne.
Stwarza to powa�ne problemy wychowawcze oraz zmusza do stosowania �mudnych i d�ugotrwa�ych zabieg�w wyr�wnawcza-korekcyjnych prowadzonych przez specjalist�w w tej dziedzinie.
33 dy si�gniemy do genezy tych nieprawid�owo�ci rozwojowych, stwierdzimy, i� g��wnym ich sprawc� jest nie zaspokojony g��d ruchu.
(Natura ka�e sobie p�aci� wysoki haracz za niedostrzeganie lub zaniedbanie podstawowej potrzeby rozwojowej, j.
ruchowego wy�ycia si� dziecka.
Wszechstronny, spontaniczny ruch jest najbardziej charakterys�yczn� i naturaln� cech� wczesnych faz ontogenezy cz�owieka.
Chodzi wi�c o to, aby piel�gnowa� i podtrzymywa� jego naturalnie formy, a jednocze�nie tak sterowa� rozwojem cech motoryki i rozwija� umiej�tno�ci ruchowe, "aby dziecko osi�gn�o taki poziom rozwoju fizycznego, spo�ecznego i psychicznego, kt�ry czyni je wra�liwym i podatnym na systematyczne nauczanie w klasie I szko�y podstawowej" (ZQ.
W podr�czniku rozr�niamy dwie cz�ci:teoretyczn� i praktyczn�.
Pierwsza daje teoretyczn� podbudow� i wyja�nia wiele zjawisk i tendencji z zakresu wychowania fizycznego dzieci m�oszych.
Druga dotyczy praktyki wychowania fizycznego, daje wzory r�nych rozwi�za� praktycznych, prezentuje przyk�ady zada� ruchowych i �wicze� dla odpowiedniego wieku dziecka oraz pomaga w opanowaniu metod pracy (tak�e w zakresie zabieg�w wyr�wnawczych i korekcyjnychj 8.
Cz�� I
Teoretyczne podstawy wychowania fizycznego dzieci w wieku przedszkolnym
1.
PRZEGL�D DOROBKU MY�LI I PRAKTYKI.
W DZIEDZINIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DZIECI.
1.1.
G��wne d��enia i postulaty oraz rozw�j praktyki wychowawczej w XIX i XX wieku
Idea�y wychowania refleksyjnego, wychowania przez tworzenie naturalnych sytuacji, w kt�rych dziecko przy zachowaniu swobody osi�ga coraz wy�szy stopie� rozwoju fizycznego, intelektualnego, emocjonalnego i spo�ecznego-g�osi� ju� na prze�omie XVIII i XIX wieku Johann M.
Pestalozzi.
Jego zdaniem rozw�j intelektualny post�puje r�wnolegle z rozwojem uczuciowego stosunku do poznawanego otoczenia.
Dlatego dziecko nale�y ju� od najwcze�niejszych lat otacza� atmosfer� mi�o�ci, �yczliwo�ci i zach�ty.
B�d�c pod wp�ywem teorii Jean Jacjues Rousseau, Pestalozzi by� przekonany, i� cz�owiek jest z natury dobry, a zatem celem wychowawcy powinno by� takie oddzia�ywanie, kt�re by�oby zgodne z prawami natuury.
Widz�c wyzysk i wykorzystywanie dzieci proletariatu w fabyrkachi manufakturach, stara� si� uwolni� je od tych okrutnych praktyk pracy produkcyjnej przez organizowanie zak�ad�w wychowawczych, w kt�rych dzieci mia�y by� wsp�uczestnikami nie tylko w zabawie, ale i w prowadzeniu gospodarstwa i drobnej wytw�rczo�ci.
W�t�o�� budowy cia�a tych dzieci oraz nieprawid�owo�ci ich rozwoju somatycznego sJara� si� wyr�wna� przez zabawy i gry ruchowe oraz, gimnastyk� stawow�", kt�ra polega�a na �wiczeniach uruchamiaj�cych wszystkie stawy od peryferii cia�a do tu�owia w��cznie.
Twierdzi� te�, �e ka�da zabawa, czy inne dzia�anie ruchowe, polega na wykonywaniu z�o�onych ruch�w naturalnych o d�ugich sekwencjach.
Mo�na je roz�o�y� na bardzo proste, , elementarne"ruchy stawowe.