Historia wymaga pasterzy, nie rzeźników.

Natomiast w przypadku braku powiązań między rozpatrywaną parą elementów wstawiamy cyfrę 0. Wyróżnione czynniki zewnętrzne (zagrożenia i szanse) i wewnętrzne (atuty i słabości) powinny być porównane w grupach zagrożeń, szans, atutów i słabości i powinno się im nadać określone wagi podkreślające ważność ich wpływu na rozwój JSB. Metodę tę charakteryzuje następujące postępowanie:
przyjęcie pięciostopniowej skali różnicowania kryteriów względem siebie: 1 – kryteria prawie nie różnią się rangą,
2 – kryteria nieznacznie różnią się rangą,
3 – kryteria różnią się średnio rangą,
4 – kryteria różnią się znacznie rangą,
5 – kryteria różnią się bardzo rangą.
zestawienie rezultatów z porównania kryteriów ( przykład w tabela 34). Tabela 34 Zestawienie wyników analizy TOWOS/SWOT53
 
Rozważane kombinacje
Analiza TOWS
Analiza SWOT
Wyniki zbiorcze
Suma interakcji
Suma iloczynów
Suma interakcji
Suma iloczynów
Suma interakcji
Suma iloczynów
Szanse – braki
 
 
 
 
 
 
Zagrożenia – braki
 
 
 
 
 
 
Szanse – atuty
 
 
 
 
 
 
Zagrożenia – atuty
 
 
 
 
 
 
 
 
8.0 CHARAKTERYSTYKA RYNKU USŁUG DORADCZYCH Rozpatrzmy sytuację rynku dla usług doradczych w Polsce, a w szczególności instytut badań rynku i opinii społecznej. Przedmiotem rozważań jest zbadanie szans i zagrożeń oraz atutów i braków jakie występuje w otoczeniu oraz wnętrzu jednostki strategicznej biznesu, która zajmuje się świadczeniem usług doradczych.
Szanse
Rynek wrażliwy na reputację marki.
Branża usług doradczych charakteryzuje się istnieniem wielu wyrobionych marek. Praktycznie, żaden potencjalny klient nie zleci nieznanemu instytutowi wykonanie drogich badań, od wyników których zależne są poważne decyzje inwestycyjne. Powoduje to, że reputacja jednostki strategicznej biznesu musi być potwierdzona długą listą poważnych klientów, co stanowi poważną barierę przed możliwością pojawienia się nowych konkurentów.
Duży rosnący rynek.
Branża usług doradczych praktycznie powstała dopiero w roku 1989 i do chwili obecnej znajduje się w fazie burzliwego rozwoju. Według firmy INDIKATOR wszystkie firmy doradcze w roku 1989 otrzymały zlecenia o wartości około 400 tys. Dolarów. W roku 1991 roku wartość zleceń wyniosła już 1,5 mln dolarów, w 1992 r. 4-6 mln dolarów, a w 1993 roku 12 – 15 mln dolarów, a w roku 1994 wydano 20 –24 mln dolarów. Dla porównania można powiedzieć, że w Austrii na same badania rynku wydaje się rocznie około 60 mln dolarów, natomiast w Niemczech i Francji ponad 700 mln dolarów.
Zmiany na rynku pracy.
Rynek pracy sektora charakteryzuje się znaczną siłą przetargową z uwagi na występowanie takich wymagań jak:
bardzo dobra znajomość metodologii przeprowadzanych badań oraz umiejętność przetwarzania danych, znajomość języków obcych, posiadanie umiejętności interpersonalnych, jakie są niezbędne do nawiązywania i kontynuowania współpracy z klientami. W praktyce oznacza to bardzo silne uzależnienie instytutu od zatrudnionych współpracowników. Często oznacza to przy przejściu doradcy do firmy konkurencyjnej oznacza to utratę dotychczasowych klientów, którzy byli obsługiwani przez doradcę.
 
W przypadku zmian na rynku zmierzających w kierunku likwidacji występującego niedoboru sytuacja firm może ulec znacznej poprawie. Po pierwsze zaistnieje możliwość wyboru, a po drugie – obawa przed utratą miejsca pracy spowoduje silniejsze przywiązanie pracownika do swojej firmy.
Powstanie nowych technologii
Na obecnym etapie rozwoju naturalnym ograniczeniem popytu jest stosunkowo wysoka cena badań, których wysokość zależy od dużych kosztów przeprowadzania analiz.
Stworzenie barier wejścia na rynek
Oprócz naturalnych barier wejścia do sektora, takich jak reputacja, istnieje możliwość stworzenia przez funkcjonujące już na rynku instytuty sztucznych barier wejścia przez ograniczanie możliwości pojawiania się nowych podmiotów na przykład przez wprowadzenie licencji lub konieczności posiadania certyfikatów dopuszczających.
Zagrożenia
Rozwój konkurencji